Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Var på etterkontroll etter SA på fredag . Der fant legen en cyste på 5 cm som han mente var blodfylt . Siden den var mere enn 4 cm var det visst rutine å ta en blod prøve for å utelukke at det var noe farlig. Legen sa ettertrykkelig at jeg IKKE skulle bekymre meg . Han mistenkte ikke noe farlig , men pga str var det rutine å ta blodprøve ! Resultatet er at jeg er hel stressa : ( er livredd for at det er noe alvorlig ! Legen spurte om jeg hadde noe vondt ... Murringer i underlivet har vi jo til stadighet tenker jeg. Enten har vi mensen eller så har vi EL . Er jo alltid noe som skjer i den etasjen der... Sånn føler hvertfall jeg det ; ) husker en periode for flere år siden hvor jeg plutselig fikk akutt vondt for så at det gikk over etter kort tid ... En annen gang fikk jeg såpass vondt at jeg ringte legevakt .. De gjorde ikke noe men jeg hadde smerter i noen dager . Kan dette også ha vært cyster ?? Og at cyster er noe jeg har hatt til og fra i mange år ???

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144036685-funn-av-cyste-p%C3%A5-5-cm/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei du. Jeg kan jo fortelle det jeg vet. For det første er cyster helt vanelig. Det kommer av at når man har eggløsning løsner egget fra noe som heter eggpose inne i eggstokken. Denne posen skal da vanligvis løse seg opp og forsvinne, men det er desverre ikke alltid det skjer. Da kan denne posen bli fylt med vann eller blod, og bli til en cyste. De aller fleste opplever å få cyster, men som regel så sprekker de av seg selv, og det er ikke noe farlig med det. Nå de sprekker kan det gi sterke akkutte smerter, men det går over det og.

Noen ganger så sprekker de ikke. Jeg opplevde selv å ha en cyste på 10 cm. Da begynte jeg å kjenne litt press i siden, fordi cysten presset på tarmen osv. Den sprakk ikke av seg selv og jeg mått inn å operere den bort. Da lagde de 4 små snitt i magen og fjernet den ved laparaskopi som det heter. Enkel og kjapp operasjon.

Så som regel er det ikke noe å bekymre seg over :) lykke til med sjekken og senk skuldrene :)

Jeg hadde cyster tidligere, da jeg var ung:) midten av 20 åra. Det er helt vanlig med cyster i forbindelse med eggløsning. Min største var på over 5 cm, og de sa aldri at det kunne være noe farlig. Jeg hadde en som sprakk under samleie.. det var jævlig vondt for å si det sånn... det er nok ikke noe å bekymre seg for! DA jeg var på aleris etter min siste ma, så han en follikkel som egget har løsnet fra. den var ganske stor den også! Lykke til:) Klem

Det jeg blir stressa av er den blodprøven ... Jeg skjønner at de bare følger rutiner men allikevel blir jeg stressa og tenker at kanskje legen mistenker noe farlig men ikke vil si noe ennå ... Ser jo at jeg er hysterisk her men klarer lissom ikke tenke rasjonelt .. Takk for svar : )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...