Gå til innhold

Helsestasjonen, venn eller fiende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har stort sett bare gode erfaringer med helsestasjonen. Har tre barn og har hatt tre helsesøstre. Vært fornøyd med to av de. Hun ene hadde ikke peiling på hva hun drev med. Hun spurte 5 åringen om han hadde "playboy". Hun mente visst "gameboy".

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har bare positive ting å si. Jeg har fått all den hjelpen og blitt møtt med de åpne armene de lover. Jeg har tilhørt tre forskjellige helsestasjoner og alt har vært kjempe bra!

Skrevet

Her har helsestasjonen i nærområdet akkurat lagt ned og selvfølgelig har helsesøstra som vi hadde det første året (og som min mor hadde med 3/4 barn inkl meg) akkurat pensjonert seg. Men hun likte jeg veldig godt, følte jeg fikk god oppfølgning, svar på det jeg lurte på og jeg ble tatt seriøst selv som ung førstegangsmor i en alder av 21 år. Jeg har egentlig ikke hatt noe særlig problemer med noen av instansene når det kommer til å ta med jenta på sykehuset, til legevakt, helsestasjon, barneavdelingen, hørselssentralen, legen og div div. Jeg har alltid blitt tatt seriøst, og de har alltid gitt meg svar på det jeg lurer på. Ingen har klart å prelle av seg sure toner til meg, eller behandlet meg som en uvitende førstegangsmor. Nuvel, har da en del nevøer og nieser som jeg har "øvd" meg på og vært barnevakt for flere ganger, noen av de i 1 uke til halvannen, så jeg har jo vært litt kjent med rollen som en omsorgsperson for en liiten periode hvertfall..

Det eneste er at den helsestasjonen vi går til nå (nyåpnet), og denne nye helsesøteren og den nye legen føler jeg meg litt kleint behandlet. De snakker til meg som om jeg var 3 år og ikke har peiling på opp og ned på et barn. Og ikke skjønner jeg hvorfor? Snakker da helt normalt og helt likt som før. Oppfører meg helt vanlig og krangler ikke, men sier hvordan jeg oppfatter ting (som jeg har fått bekreftet at andre har observert også, så jeg er ikke utpå jordet).

Hadde jeg fått et valg nå skulle jeg gjerne byttet lege, helsesøster og helsestasjon (bare helsestasjonslege, fastlegen er heldigvis oppegående) for jeg føler de prøver å få meg til å virke dum. Ja, jeg er blond, men ikke uvitende og dum. Det vil jeg ha meg frabedt!

Så litt opp og ned.. Kommer an på helsesøster.

Anonym poster: 3eb114f3b1ce6818a230f10dfffe0a76

Skrevet

Har stort sett bare gode erfaringer med helsestasjonen. Har tre barn og har hatt tre helsesøstre. Vært fornøyd med to av de. Hun ene hadde ikke peiling på hva hun drev med. Hun spurte 5 åringen om han hadde "playboy". Hun mente visst "gameboy".

Haha- beklager, men den var jammen god:-))

Anonym poster: 85dce98ade795b5a632cf1e95310d5dd

Gjest sussie77
Skrevet

Har bare positive erfaringer med helsestasjonen. Har forskjellige helsesøstre til barna mine og de er kjempe hyggelige begge to. Har aldri følt at de er ute etter å ta meg. Har bare fått positive tilbakemeldinger. :) Men jeg vet at mange er missfornøyd med helsestasjonen, selv den jeg bruker. Kan jo være de bruker en annen helsesøster. Ikke vet jeg.

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd, når jeg fant ut hvem den første helsesøst vi hadde var grudde jeg meg. Hun jeg hadde på ungdomskolen ig hun syns jeg var helt grusom. Men nå var det ikke meg som skulle bli stukket av sprøyter, så da var hun veldig hyggelig. Hun sjekket det som skulle, og siden jeg ikke hadde noe å spørre om var timene korte. Jeg er ikke den som sitter og babler i vei bare for å bable.

Flyttet og fikk litt forskjellige helsesøstre på det nye stedet. Hun ene kunne jeg vært foruten, hun mente det måtte være noe alvorlig galt med barnet mitt. Hun fulgte bare grafer og boks til pungt og prikke. Så det var veldig deilig når flyttet og fikk tilbake hun første helsesøsteren igjen. Og vips så var barnet mitt helt normalt. Hvordan skal en forvente st ett barn er gjennomsnittlig når familien på begge sider er veldig lave.

Der vi hører til nå er det også veldig hyggelig. Er der minimalt for har to kronisk syke barn, så vi tar det meste gjennom lege og sykehus. Både helsesøster og jeg syns det blir unødvendig å skulle ned dit for å gjøre det samme. Men når det er spesielle ting får vi time, slik som hørselstester som legen ikke gjør. Veldig greit at vi kan tilpasse etter vårt behov.

Anonym poster: a298230cb39e16a3bad006bca43e3ed0

Skrevet (endret)

Jeg følte akkurat som deg!

Å hun snakket med meg som jeg skulle vært ett barn,ikke ett voksent menneske.

Den ene gangen avbestillte jeg time,men ringte selvsagt å fikk en ny som var tre dager senare.

Når vi kom til timen sa hun at hun var såå beskymret for oss å lurt på hvordan det gikk med oss.

Hun hadde vært så beskymret at hun vurderte å ringe oss for å høre alt gikk bra.

Det var dråpen for min del!!

Hun har ingen som helst grunn til å være beskymret!

Ja jeg var deprimert de tre første månendene men det er over ett år siden!

Nå har jeg fått ny helsesøster å hun liker jeg godt :)

Nå gruer jeg meg ikke lengre til å gå på helsestasjonen.

Endret av me_87
Gjest Hyacinth Bouquet
Skrevet

Synes vi har en god kjemi med helsesøster, men føler ikke jeg får veldig mye ut av å være der. Får jo vite vekt og lengde, og se vektkurven på pcen hennes, men det er liksom det. Hvis jeg lurer på noe feks angående dårlig søvn hos barnet, får jeg ikke noe ordentlig svar, bare en masse svada føler jeg. Så de samtalene vi har er ikke til min nytte akkurat, samtalen er vel mest for at helsesøster skal vurdere hvordan vi har det og hvordan jeg er som mor, tenker jeg. Men det er helt greit for min del, er ikke akkurat ofte de timene på helsestasjonen.

Skrevet

Synes vi har en god kjemi med helsesøster, men føler ikke jeg får veldig mye ut av å være der. Får jo vite vekt og lengde, og se vektkurven på pcen hennes, men det er liksom det. Hvis jeg lurer på noe feks angående dårlig søvn hos barnet, får jeg ikke noe ordentlig svar, bare en masse svada føler jeg. Så de samtalene vi har er ikke til min nytte akkurat, samtalen er vel mest for at helsesøster skal vurdere hvordan vi har det og hvordan jeg er som mor, tenker jeg. Men det er helt greit for min del, er ikke akkurat ofte de timene på helsestasjonen.

Akkurat det føler jeg med vår også. Er selv sykepleier så vet ikke om det et derfor, men hun uttaler seg om svært lite egentlig. Spør mest de vanlige spørsmålene og skriver inn på data. Prater litt med barnet og that's it. Er ganske trygg på at vi gjør ting riktig så gjør meg ingenting. Men hadde forventet meg noe annet. Hvis jeg spør om noe får jeg ikke ordentlig svar eller så er det normalt.

Anonym poster: cf7e9fff17c4c226a9449623af9ee039

Skrevet

Har litt blandede erfaringer. Stort sett positivt. Jeg hadde MYE kontakt med helsestasjon pga barnet de første 7 mnd (ukentlig kontroll) og deretter en del kontakt frem til 10 mnd. Så var det vanlig kontroll etter det. De gangene jeg har ringt, har jeg fått god hjelp. HS sørget også for at jeg fikk hjelp en gang i uka (en hs kom hjem til meg og tok seg av barnet en dag i uka) de første månedene.

Anonym poster: fbd2107e9d4d6f1945bf3a9cae840592

Anonym poster: fbd2107e9d4d6f1945bf3a9cae840592

Skrevet

Er godt fornøyd med min helsesøster, men samtidig sjeleglad jeg ikke har en annen helsesøster på samme stasjonen :) Det handler vel igrunn mye om kjemi føler jeg.

Skrevet

Jeg har hatt 3 helsesøstre med 3 barn og de er hyggelige og greie og vi har en god tone på kontrollene.

Men hvis jeg har hatt ulike utfordringer og spurt de til råds føler jeg at de ikke har hatt noe særlig å bidra med utover helt generelle råd jeg kunne fått av naboen også og det syns jeg er litt skuffende.

Sånn sett syns jeg kontrollene er ganske bortkastet nå med 3 mann utover det å få veid, målt og tatt vaksiner.

Anonym poster: 4e88433f9c34dc805f9adfc61327e10e

Skrevet

Jeg hadde ei tverr helsesøster ved første barnet, men kan forstå henne også. Ikke var jeg pratsom og et av få ting jeg sa var at vi bodde hjemme hos mine foreldre. Det trigget henne litt. Hvorfor det?? Hun grov litt på det, og det irriterte. Virket som vi ikke var gode nok foreldre mens vi ventet på å finne oss leilighet.

Resten av helsesøstrene(3 stk) var kjempegreie.

Med andre barnet hadde jeg vokst på meg et tiår som mor og de verken spurte eller grov om noe. Jeg hadde en deilig permisjonstid uten såre pupper eller noe sykdom til baby så alt var bare fryd og gammen. Vi diskuterte helst helt andre ting på kontroll, kjempekoselig :)

Anonym poster: 30bd5f6b995278f5c06f8378da8e8cec

• 8 måneder senere...
Skrevet

føler vel ikke akkurat at helsestasjonen er en sentral innstans i våre liv. er der ikke en gang årlig. var litt mer når de var babyer, men ikke noe ofte.

har aldri bedt om råd, har aldri fått råd. har ikke hatt noe med dem å gjøre.

Anonymous poster hash: 90a8b...8da

Skrevet

Helsestasjonen er en ting jeg har lite meninger og følelser angående. Jeg gikk dit, veide ungene og litt annet og gikk ut igjen. Har aldri vert typen som liker å dikkedere med fremmede, og har klart å søke råd ang helse og oppdragelse andre steder. Om helsesøster er ute etter å ta meg så har jeg iallefall ikke merket det. 

Skrevet

Totalt inkompetent venn med mer makt enn de har godt av.

Skrevet

Første helsesøster var litt "blond". Snill og grei, men kunne ikke så mye utover å veie og å dele ut brosjyrer.

Den andre helsesøsteren, hun vi har nå, er utrolig dyktig og jeg er veldig fornøyd med henne.

Skrevet

Elsker helsestasjonen her! Fantastisk sted, med fantastiske mennesker! 

Anonymous poster hash: 4a7dc...c57

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...