Gå til innhold

Helsestasjonen, venn eller fiende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så og si alle jeg kjenner som har barn er misfornøyde med helsestasjonen. Tenkte jeg skulle gjøre meg opp egne meninger og ikke dømme de etter andres erfaringer. Men etter å ha vært der i dag så føler jeg akkurat det samme. Føler at de er ute etter å ta meg, finne noe jeg gjør galt.

Hvilken erfaring har du?

Anonym poster: b04dad147627af40cdff9c26f3dec46d

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du ser bort ifra den fullstendig inkompetente helsesøster vi hadde til første hans første 1,5 leveår, så er vi veldig fornøyde :) Fått hjelp når vi trenger det, råd osv... Eneste negative med den er at det tar 40-45 min å gå dit og det er en monsteroppoverbakke på veien :P

Skrevet

jeg er i grunnen veldig fornøyd.

tror denne "misnøyen" ofte kommer sammen med en viss usikkerhet og manglende selvtillit?

jeg går inn dit vel vitende om at jeg gjør det rette OG jeg har god evne til å ta imot kontruktiv kritikk uten å føle meg angrepet pga det.

Anonym poster: 5f76c7614da489053862b5a6c21ebbbf

Skrevet

Så og si alle jeg kjenner som har barn er misfornøyde med helsestasjonen. Tenkte jeg skulle gjøre meg opp egne meninger og ikke dømme de etter andres erfaringer. Men etter å ha vært der i dag så føler jeg akkurat det samme. Føler at de er ute etter å ta meg, finne noe jeg gjør galt.

Hvilken erfaring har du?

Anonym poster: b04dad147627af40cdff9c26f3dec46d

Har aldri følt de har vært ute etter meg, men så er jeg også ganske flink å si ifra. Er alenemor og husker jeg under graviditeten leste noen negative innlegg her, men aldri opplevd det. Nå er jeg godt voksen da og sier de noe jeg er uenig i gir jeg også beskjeden det. Husker ene helsesøsteren så rart på meg når jeg sa barnet ikke fikk tran. Da ga jeg klar beskjed om at slik gjør vi det og barnet får andre ting isteden. Aldri spurt om det siden.

Selv om jeg ikke har noen problem med de ser jeg at det er sterke damer som jobber der og jeg skjønner at noen kan føle seg- å bli overkjørte!

Anonym poster: 85dce98ade795b5a632cf1e95310d5dd

Skrevet

Har bare positive erfaringer derifra, og går somregel ut med et stort smil om munnen :) Om det er noe som ikke er som det burde, så gir dem beskjed på en grei måte, eller har forklaringer på hvorfor. Eine jenta har vært ganske treg i utviklingen, men de passer på å gi god respons og fine tilbakemeldinger på det som er bra og som har gått bedre siden sist.

Får gode råd når jeg trenger det, og de støtter opp og følger meg :) Har ingenting å klage på!

Anonym poster: 0baa05a7a41e0803fe5f343f2344ac10

Skrevet

Bare godt å si om dem! Tilgjengelig og velmenende.

Men sjåfører jeg meg aske trygg i mammarollen også - kanskje det har litt å si som en nevner over her? :)

Skrevet

Det hjelper jo ikke å spørre andre om hva de syntes da det nok er veldig avhengig av hvilken helsesøster man har til barna sine.

Noen helsesøstere er fantastiske andre ikke.

Jeg var ikke spesielt fornøyd med helsestasjonen jeg hadde i oslo etter at de flyttet den og slo den sammen med en annen i nærområdet.

Første 6 mnd fikk jeg god oppfølging av en flott helsesøster, hun sluttet da hun ikke likte opplegget med sammenslåingen og de neste 3 årene hadde jeg ikke samme helsesøster 2 ganger. Det er 13 mnd mellom barna mine så jeg var der relativt mye på de 3 åra sånn sett. Det var klin umulig å få oppfølging av noen sort når du aldri møtte samme person 2 ganger. Og måtte forklare og svare på det samme hver gang for ingen av de klarte å notere ting virket det som.

I tillegg hadde de en person i skranken som var så nazi på at alle skulle ta vaksiner at hun faktisk truet meg med barnevernet når hun fant ut at jeg hadde avlyst time til vaksine for andre gangen. Ja barn blir nå syke når de blir syke, og uten at hun hadde fått det med seg siden jeg hadde snakket med en annen person der så hadde jeg alt laget en ny avtale i forhold til vaksinen.

Etter at hun truet meg med barnevernet sendte jeg inn en klage på henne. Å true med noe slikt når vaksiner faktisk er opp til foreldrene å bestemme om barna skal ha de eller ikke, er å tråkke langt over en grense.

Vet ikke om det skjedde noe som helst etter klagen da jeg flyttet til en annen by i den samme tidsperioden.

Her jeg bor nå har barna en flott helsesøster igjen, jeg har fått veldig godt inntrykk av henne som person, og hennes kunnskapsnivå og vilje til å hjelpe :)

Anonym poster: bdaacb47e8a58ea2523de8814c060a53

Skrevet

Ikke noe negativt å si her. Ikke alle helsesøstre som er like flinke, men sånn er det jo i alle yrker. Tror de som føler helsestasjonen skal "ta dem" kanskje har litt dårlig evne til å kommunisere og ta imot konstruktive innspill?

Anonym poster: f5075c94624158e956f110a90f182e74

Skrevet

Selvsagt venn. Kan gå til de for å få tips og råd. Også er de der for barna. Jeg lurer virkelig på hvorfor det skulle være en fiende.

Anonym poster: 6aaf8520d8264f5d5dae7f30cf65dbe9

Gjest Julia1984
Skrevet

Alle jeg kjenner er og har vært fornøyde. Handler om dialog. Utføra folk her inne, er det ikke lett å være helsesøster heller...

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Første helsesøsteren vi hadde var snill, men hun var sinnsykt surrete og visste ikke så mye om noe egentlig.

Hun vi har nå er super! Hun er flink, snill, god med barn og hun gir gode råd. Er veldig fornøyd med helsesøsteren vår :)

Skrevet

Mange opplever at helsesøster her vi bor er ute etter å "ta dem" eller finne feil hos dem. Selv oppfatter jeg det mer som at hun er veldig ivrig etter å gi råd og være til nytte, sånn at hun kanskje leter etter ting hun kan gi råd om der det ikke nødvendigvis trengs. Også er man kanskje litt ekstra sårbar som nybakt forelder og tar råd man ser som overflødige som kritikk.

Jeg synes vår helsesøster er god å ha når man bare tar henne på rette måten og overhører de rådene man ikke trenger. :)

Anonym poster: 0a2f99603daa025c13428cb6e0839ac7

Skrevet

Tja. Som samarbeidspartner i jobbsammenheng har jeg god erfaring med et par helsestasjoner og middels med én.

Som privatperson har jeg vært ganske likegyldig til helsestasjonen. Fastlegen min (og barnets) var helsestasjonslege en dag i uka, så vi tok legekonsultasjonene når hun var der. Hun er svært dyktig. Helsesøster hadde ingenting å bidra med som jeg ikke visste fra før, og kom tidvis med direkte feilinformasjon.

Barselgruppen vi ble satt i fungerte ganske dårlig, men det var jo ikke helsestasjonens feil - bare rimelig dårlig kjemi mellom deltakerne.

Anonym poster: ca2afd9d646feb789310cf0bf1fc4b88

Skrevet

Har ikke noen følelse at de er ute etter å finne feil, men jeg opplever dem som en gjeng med inkompetente sladrehøner. Fastlegen er derimot flink så jeg bruker henne om det er noe av betydning.

Anonym poster: 0942b37e0c91c9c0b85a06dda34cb333

Skrevet

Har aldri følt at de har vært ute etter å "ta" meg, men kunne spart meg for flere besøk hvor jeg kun har fått servert selvfølgeligheter og direkte feilinformasjon.

Skrevet

Jeg har bare positivt med helsestasjonen. Jeg tenker litt at det er dere som klager det er noe med. At dere har noe å skjule og er vanskelig. Og deretter skylder på helsestasjonen som de grusomme

Anonym poster: 2b7c45d4c78c14348e7c359aa9a7fc42

Skrevet

Har en veldig avslappa HS, alt er normalt og hun maser ikke om noe. Får man samme HS til neste barn også tro?

Anonym poster: cf7e9fff17c4c226a9449623af9ee039

Skrevet

Bare positive erfaringer. Gleder meg til kontrollene! De ansatte der har også gitt god hjelp når vi har bedt om råd angående konkrete problemer vi har hatt.

Men det er kanskje der skoen trykker? Altså at vi har vært trygge nok på oss selv som foreldre til at vi også har vært i stand til å se evt problemer vi har hatt, og hatt mot til å spørre om hjelp, og vilje til å ta til oss råd og kritikk og endre det som har vært nødvendig?

Hva slags folk er du og dine venner egentlig, HI? Det som slår meg er at hvis du ser på helsestasjonen, som kun skal handle ut i fra BARNAS beste, som din fiende - ja da er du kanskje en slik litt uerfaren, lat, egoistisk og likegyldig forelder som faktisk trenger en oppstrammer?

Anonym poster: 689a49b3c8957eac9dba5e37cac0ea03

Skrevet

Kun positive erfaringer, men går til privat helsestasjon. Helsesøster og lege er helt fantastiske der :-)

Skrevet

Jeg likte ikke helsesøsteren på vår gamle helsestasjon. Hun var bastant og gammeldags og mente bl.a. at vi måtte bruke ferbermetoden på ungen når han ikke sov natten gjennom ved 8 mnd. Var veldig fornøyd med jordmor og lege der.

Vi har bedre inntrykk av helsesøster her vi bor nå, men har hatt mindre med henne å gjøre.

Skrevet

Har et blandet inntrykk av helsesøstre, har møtt på flotte helsesøstre men også ei som overhodet ikke var flink i jobben sin. Hun kunne ikke svare på noe uten å måtte slå det opp i en bok, snakket nesten ikke til barnet og eide ikke barnetekke, var netlatende og stilte rare spørsmål..

Ellers har de fleste jeg har møtt på vært greie, har 3 barn så jeg har møtt på noen etterhvert.

Anonym poster: 77ebdb239212052d1f14bbee609390e5

Skrevet

Jeg er fornøyd :-) går alltid ut derifra med skikkelig stolthetsfølelse fordi guttungen alltid har fått veldig skryt. De stiller opp om man trenger råd og tips, og har alltid noen nyttige tips :-)

Skrevet

Vår HS meldte fra om sønnen min til PPT, og takk for det.

Jeg hadde pratet mye med bhg, også lege uten at jeg direkte kunne sette fingeren på hva det var. Så jo at han trengte hjelp.

Hun vi hadde som HS har jeg hørt flere som har byttet fra, for min del la jeg inn ønske om samme HS da tvillingene kom.

Eneste vi er uenige om er vaksinene.

Anonym poster: e4a935af8437755e3811d457f5d690c2

Skrevet

Har 2 barn. med første så var vi på helsestasjonen 1-3ganger i måneden for han var syk og hadde liten vekt. (Er fortsatt liten i vekt) alltid hatt et godt samarbeid med helsesøster, fysio og barnelegen der. Jeg har ammet, gitt flaske og gjort egne ting som kanskje helsesøster hadde reagert på, men aldri møtt annet enn støtte. Kun en gang jeg og vikarhelsesøster var uenige, men ingenting å lage en sak av. Her er det en ressurs. Med andremann er vi ikke der like ofte, men blir likevel tatt godt vare på, og opplever god støtte der og. Her er det en venn. Det er jo selvsagt ting som hun sier eller av og til vi ikke er helt enige om rådene, men prøver å ikke diskutere med henne, men avogtil jatte med.. Hun er feks veldig på at man må kjøpe all salgs vidundermiddler, men det syns ikke jeg..

Anonym poster: d7906794d5c2ce3ad4fe46e691df7445

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...