Gå til innhold

Hvor mye blod (ca.) må man miste før blodoverføring blir aktuelt? u/t

Anbefalte innlegg

Skrevet

.

Anonym poster: c696f9ddb619d2ecbe32d33edc99575f

Fortsetter under...

Skrevet

Som ung og frisk med kontrollert blødning, ganske mye. Gravide tåler mye feks. Etter xu hadde jeg 6,5 i Hb. Jeg fikk ikke blod. Ved ukontrollert blødning er reglene litt annerledes.

Skrevet

Det kommer jo an på hb man hadde før blødbing. Jeg er gravid i uke 29 og ble nå satt på en skikkelig hestekur med jern fordi hben er så lav at ved en blødning under fødsel har jeg ingenting å gå på. Forrige sv skap var hben fin hele tiden og merket ikke noe spes til at jeg hadde en blødning under fødselen.

Anonym poster: c3f4da46241bc53ba1dde3e4aa48a250

Skrevet

Jeg fikk 2 poser da min blodprosent lå på 7,3 eller noe etter keisersnitt.. + måtte gå på jerntabletter 2 x daglig i noen mnd.

Anonym poster: 976d3e39c6af01659361d409e0166b1c

Skrevet

Jeg mistet 3,5L under fødsel og fikk 2 enheter

Skrevet

Jeg mistet 3,5L under fødsel og fikk 2 enheter

Har man ikke bare 4 liter blod i kroppen da....??!

3,5 l er MYE

Anonym poster: 976d3e39c6af01659361d409e0166b1c

Annonse

Skrevet

Jupp, jeg var stein som et fjell av blodmangel. Men de ga meg blod med en gang så da gikk det bra. Og under en fødsel setter kroppens kriseaparat i gang ganske raskt så det er utrolig hva kroppen klarer

Skrevet

Jeg mistet halvparten av blodet i kroppen etter fødsel. Husket ikke liter bare at legen sa jeg hadde mistet halvparten. Jeg fikk to poser blod. Mener blodprosenten var 5.

Anonym poster: 1e299d011f2315ccda8d5f1d5fcf5318

Skrevet

Jeg hadde blodprosent på 4,9 og mistet tilsammen 2,1l.

Fikk blodoverføring to dager etter fødsel

Anonym poster: d07df3877631a5c65d1a2fb9a3263540

Skrevet

Mistet 2 liter under keisersnittet. Fikk ikke blodoverføring.

Skrevet

Hadde blodprosent på like under 5 etter en spontanabort gone really bad. Fikk 2 poser blod..

Skrevet

.

Anonym poster: c696f9ddb619d2ecbe32d33edc99575f

Dette er veldig individuelt ifht hvilken tilstand du er i, hb, sykehusets/ legens syn på tilstanden.

Anonym poster: 8e46b9b9fa39aac2af4a0e8c9fbd4f2d

Skrevet

Man kan miste mer enn man har , jeg mista 6 liter ved fødsel av siste. Mest sannsynlig ble en stor åre revet over når morkaka sto fast måtte røskes ut. De vet ikke men tror med tanke på hvor raskt jeg mistet blodet. Jeg fikk enheter men blødde underveis så mistet mer enn det som jeg hadde ( ca 4,5l) jeg lå på intensiven flere dager og var " borte" 1 dag . Kunne likesågodt ha dødd:( skulle i det minste fått en hjerneskade med tanke på lite blod i kroppen transportere oksygen til hjernen. Livredd bli gravid igjen....

Anonym poster: 3f85ef42868e0169c9090c1129a4b1d6

Annonse

Skrevet

Det kommer an på blodprosenten.

Anonym poster: 8272547f770f3c827fe467cc53bff731

Gjest <3Barn&Engler<3
Skrevet (endret)

Alt etter blodprosent.. Jeg hadde Hb på 3,4 etter fødselen, fikk to enheter og jern intravenøst, med beskjed om at jeg måtte få ny blodoverføring om Hb ikke steg til 6-7 innen 24 timer. Det økte til 6,4 innen 22 timer. Det er over 2 år siden, har hatt nytt svangerskap og fødsel mellom da og nå, men har fortsatt oppfølging, noe har hendt med kroppen etter blodoverføringen, jeg har ikke noe jernlager, det ligger konstant lavt, har tatt 2 runder med jern intravenøst etter den første, og tar 2 jern tabletter pr dag, året rundt.

Endret av <3Barn&Engler<3
Skrevet

Det kommer an på blodprosenten, men også allmenntilstanden.... Under en operasjon i hofta mistet jeg 1.5 liter blod og hadde en blodprosent på 5.5 etterpå. Var skikkelig dårlig, men fikk ikke blod før etter 5 dager. Da kviknet jeg til med en gang. Før jeg fikk blodet var jeg slapp, kvalm, klarte ikke å reise meg, besvimte nesten. Etter keisersnitt mistet jeg like mye blod og blodprosenten var den samme. Da fikk jeg ikke blod. Tror jeg var høy på adrenalin :) Blodprosenten økte raskt og det gikk helt fint.

Anonym poster: 771109c492eb49db2ad2d466855b3306

Skrevet (endret)

Som de andre over her sier kommer det ofte an på hemoglobinnivået (HB/blodprosenten). Det er jo hemoglobinet som bærer oksygenet som skal ut i kroppen, så uten det får man ikke oksygen ut i kroppens celler.

Men selvsagt, hb og blodmengde henger jo sammen.

Jeg mistet mye blod etter en spontanabort for noen år siden, uten at jeg vet akkurat hvor mye. Da hadde jeg hb på 6,8, var i helt elendig form og fikk dermed en enhet blod i tillegg til jern intravenøst.

Endret av LillaGorilla♥♥
Skrevet

Jeg hadde en blodprosent på 2,6 på det laveste etter ene fødselen. Akutt morkakeløsning og utviklet DIC. Blodet bare rant utav meg..

Jeg fikk 4 el 5 poser og en pose plasma el noe sånt siden blodet ikke koagulerte.

Ikke sikker på hvor mye jeg mistet men over 2 liter iallefall.. Skemmende opplevelse som lett kunne gått feil vei.

Anonym poster: 14ae9ce35fdd7d2614a91df441c755a0

Skrevet

Mistet to liter under fødsel pga navlestrengen røk og morkaka sprakk. Fikk ikke blod da. Fikk blod etter fødsel nr 2 da jeg hadde bare 40% med blod igjen i kroppen, hadde da gått sakte men sikkert nedover i blodprosent over en periode. Fikk 4 poser.

Skrevet

Jeg hadde hb på 4,3 og fikk fem poser blod. Trenger jeg nevne at jeg verken husker fødsel eller første uke? :-(

Skrevet

Ble trombolysebehandlet da jeg hadde blodpropp og fikk 0.7 liter blod overført. Vet ikke hvor mye jeg mistet. Våknet opp på sykehuset i et stort blodpøl. Merket ikke så mye til det annet enn at jeg var litt slapp.

Skrevet

Jupp, jeg var stein som et fjell av blodmangel. Men de ga meg blod med en gang så da gikk det bra. Og under en fødsel setter kroppens kriseaparat i gang ganske raskt så det er utrolig hva kroppen klarer

Oi !!! Så du har faktisk nesten ikke noe av ditt eget blod i kroppen altså ;)

Skrevet

Blodprosent på 6 (masse blødende småsår i hele magen etter keisersnitt - fikk 4 enheter overføring. Har fått høre at det er omtrent full utskiftning.

Anonym poster: 198be08780bd7cf2066d1f2f248bbcf7

Skrevet

Blodprosent på 6 (masse blødende småsår i hele magen etter keisersnitt - fikk 4 enheter overføring. Har fått høre at det er omtrent full utskiftning.

Anonym poster: 198be08780bd7cf2066d1f2f248bbcf7

Er det det? Jeg fikk fem poser blod, men har så veldig lite informasjon om omstedighetene.. Husker nesten ingenting heller. Kanskje jeg skal be om å få jornalen...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...