Gå til innhold

Trehjulssykkel eller sykkel med støttehjul?

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe sykkel til min datter som er 2 år og fire måneder, men sliter litt i forhold til hvilken type som er best for henne. Bør jeg kjøpe trehjulssykkel med stang slik at jeg kan dytte henne? Den ser veldig praktisk ut, men jeg er litt i tvil ettersom den anbefales mellom 18 - 36 måneder, og kanskje den blir litt for "barnslig" for henne da hun er ei tøff jente som er veldig bevisst på at hun har blitt stor jente og ikke er en baby lenger. Hva med en helt vanlig trehjulssykkel som har vært på markedet i mange år, og hvor kan jeg isåfall få kjøpt det? Ser også at det reklameres med sykkel med støttehjul som passer til alderen 2 - 4 år, men her er jeg usikker på om den kan bli litt ustødig hvis det er det samme prinsippet rundt støttehjul som når jeg var liten. Som dere skjønner har jeg veldig liten peiling på dette og ønsker svar fra noen som har erfaring innenfor dette området. Tar også gjerne imot tips på hvilke type innenfor den kategorien du anbefaler :-)

Anonym poster: e59516f9bd925a8e988a9a788622c188

Anonym poster: e59516f9bd925a8e988a9a788622c188

Fortsetter under...

Jeg ville gått for tohjulssykkel med atøttehjul. Sønnen min har en med veldig brede gode støttehjul slm skrus slik at de gir helt stødig støtte på en helt annen måte enn de pinglete, vinglete støttehjulene jeg hadde da jec vokste opp. Gå i sykkelbutikk og se på ulije typer støttehjul. Min erfaring er at det ikke er ustødig i det hele tatt og ungen kan konsentrere seg om å lære pedaler oc styring. Det er jo litt koordinering som skal læres så det er godt med skikkelige støttehjul i starten så en kan ta en ting om gangen :)

Anonym poster: b8239d1649e44a657c815cef28278497

Gjest sussie77

Jeg ville kjøpt en løpesykkel/ballansesykkel. Med den får hun fantastisk trening av ballansen og kan droppe støttehjulene når hun går over til normal sykkel.

Feks: http://www.eurotoys....24&vn=04-004012

Ja helt enig :) Eldste fikk ballanse sykkel til 2 års dagen. Og det samme skal yngste også få.

De små trehjulsyklene har veldig små/korte pedaler og blir derfor veldig tunge å sykle med. Greit når du dytter eller det er helt flatt, men stor trehjulsykkel er mye gøyere. Men det er hun vel nesten litt liten til fremdeles? Om du vil ha balansesykkel eller sykkel med pedaler og støttehjul er nok mye smak og behag. Min datter var ikke så tøff og fikk ikke så mye ut av sin støttehjulsykkel før vi tok av støttehjulene. Sønnen min som er 3 1/2 og ikke så forsiktig får masse ut av den sykkelen nå.

Annonse

En stor god trehjulssykkel eller en balansesyllel kan barnet håndtere alene og leke med på egenhånd og sammen med andre barn. En tohjulssykkel med støttehjul krever at du er med. De kan få veldig sor fart og er derfor mye farligere.

Anonym poster: c48185c6b1cd43ad592129615aa792b5

Jeg ville kjøpt en stor trehjulssykkel, de har blitt flittig brukt helt til de er sikkert 4 år her. De kan sykle fort på dem, har god balanse og kan stoppe greit (problemet med tohjulssykkel er ofte at de ikke skjønner hvordan de bremser).

Så ville jeg kjøpt en løpesykkel i tillegg, den finner de fort balansen på og når de har fått god balanse på den kan du etterhvert kjøpe en tohjulsykkel uten støttehjul.

En slik som denne har jeg hatt til mine barn, og alle fire har syklet til sammen mange mange mil på den. Like fin er den, så den er solid og god.

http://www.gmax.no/produkt/407149(BC_4)/dbs-bambo-trehjulsykkel/

Løpesykler finnes i utallige størrelser og varianter, vi har en fra Biltema.

https://www.google.no/search?q=l%C3%B8pesykkel&hl=no&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=3YtiUa32D-ig4gSv4ID4Aw&ved=0CE4QsAQ&biw=1366&bih=643

Anonym poster: b4174300d8495565493ea6d506b138c5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...