Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Noen oppdragelsestips for å få h*n til å slutte med disse ordene. Å overse har blitt prøvd, men føler man ikke kan overse d når d er andre barn som blir kalt diverse ting.

Forklare at sånne ord ikke er fine og at den som blir kalt disse ordene blir lei seg hjelper ikke. Skjønner ikke hvor ordene kommer fra heller. Vi hjemme går ikke irundt og kaller hverandre disse ordene.

Fortsetter under...

Sånt er vanskelig.

Vi har ikke hatt det problemet noe særlig ennå (men det kan jo komme), men jeg husker selv at da jeg var liten var mine foreldrer (i mine øyne) strenge med den slags. Om jeg sa eller kom til å si eller fortalte at jeg hadde sagt den slags ord så stoppet al lek/spising øyeblikkeligog jeg måtte da gå og være for meg selv en stund. Jeg ble fortalt at om jeg pratet slik ville ikke folk ha lyst å være sammen med meg og jeg måtte be om unnskyldning etterpå. De gjorde det veldig tydelig at dette var en meget alvorlig sak. Kanskje en variant av dette kan brukes nå da ikke ignorering fungerer?

Tror nesten der må prøve litt "strengere" metoder her ja.

Ha som utgangspunkt at det er null toleranse for stygge ord. Vet det høres strengt ut, men dette er jo bare en uvane som dere vil ha bort, dessuten er det sannsynlig at han tester dere og bruker disse ordene med utgangspungt i at "ingen skal bestemme over meg".

Mange måter å reagere på, men det greieste er kanskje å bruke gulrotmetoden? F.eks at han får et klistremerke for hver dag han ikke bruker stygge ord. Han er bare 4 år, men vil sikkert skjønne dette, spesielt hvis 7 klistremerker betyr en tur på kino, eller velge middag en dag :)

Jeg har erfaring med at de stygge ordene dessverre får en renessanse i 6-7 års alderen. Da skjønne ungene mere av betydningen, og er mye lettere å diskutere med.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...