Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #1 Skrevet 7. april 2013 Hei! Kjøpte for litt under 1 uke siden en brukt vogn. Selger la den ut for salg i en gruppe på facebook og hevdet at vognen nesten ikke var brukt. I dag her jeg gått en litt lengre tur med denne vognen og merket at jeg må dytte mye hardere med venstre hånd enn med høyre når jeg triller vognen. Hvis jeg forsiktig dytter vognen fremover triller den til venstre. Dette syns jeg var utrolig kjipt og har lyst å kontakte selger og få pengene tilbake, evnt at selger betaler det det vil koste å fikse det hvis det kan fikses. Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har her? Og er det noe jeg kan gjøre hvis selger nekter? Det ble såklart ikke opplyst om dette hverken før eller under salget av vognen. Anonym poster: d5f59ebfb5a7f4cbcd4c2858579de132
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #2 Skrevet 7. april 2013 Hei! Kjøpte for litt under 1 uke siden en brukt vogn. Selger la den ut for salg i en gruppe på facebook og hevdet at vognen nesten ikke var brukt. I dag her jeg gått en litt lengre tur med denne vognen og merket at jeg må dytte mye hardere med venstre hånd enn med høyre når jeg triller vognen. Hvis jeg forsiktig dytter vognen fremover triller den til venstre. Dette syns jeg var utrolig kjipt og har lyst å kontakte selger og få pengene tilbake, evnt at selger betaler det det vil koste å fikse det hvis det kan fikses. Er det noen som vet hvilke rettigheter jeg har her? Og er det noe jeg kan gjøre hvis selger nekter? Det ble såklart ikke opplyst om dette hverken før eller under salget av vognen. Anonym poster: d5f59ebfb5a7f4cbcd4c2858579de132 Tror ikke du får gjort noe med det. Vognen er vel solgt som den er. Du kunne vel prøvetrille den da du kjøpte den så da blir det bare ord mot ord Anonym poster: 0cba66d28613d9c53d6eaac1288fb99b
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #3 Skrevet 7. april 2013 Her har du ingen rettigheter, ved denne type privatsalg selger brukte ting "som de er" og evt slitasje og småfeil må du bare ta med på kjøpet. Det er noen ulemper ved å kjøpe brukt, dette er en av dem. Anonym poster: d5ee627a6d3b177352fade5cd243c65f
Toocute Skrevet 7. april 2013 #4 Skrevet 7. april 2013 Det skal være 14 dagers angrerett på private va private varer hos privat personer, mener jeg har hørt den delen.
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #5 Skrevet 7. april 2013 Men må ikke selger opplyse om evnt feil med vognen før den selges? HI Anonym poster: d5f59ebfb5a7f4cbcd4c2858579de132
Toocute Skrevet 7. april 2013 #6 Skrevet 7. april 2013 Men må ikke selger opplyse om evnt feil med vognen før den selges? HI Anonym poster: d5f59ebfb5a7f4cbcd4c2858579de132 Mener på det ja.
eliona Skrevet 7. april 2013 #7 Skrevet 7. april 2013 Men må ikke selger opplyse om evnt feil med vognen før den selges? HI Anonym poster: d5f59ebfb5a7f4cbcd4c2858579de132 Mener på det ja. Jo man må jo det , synes jeg. Men så finnes det jo veldig mange rare folk som er villig til å lyve og lure andre bare for sin egen interesse. Har du prøvd å smøre hjulene på vognen, kanskje det som skal til?
Hun.der Skrevet 7. april 2013 #8 Skrevet 7. april 2013 Det skal være 14 dagers angrerett på private va private varer hos privat personer, mener jeg har hørt den delen. Nei det stemmer ikke. Hi har nok ikke noe å komme med.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 7. april 2013 #9 Skrevet 7. april 2013 Skrev dere kontrakt da du handlet? hvis ikke kan du ikke engang dokumentere at kjøpet er skjedd...
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #10 Skrevet 7. april 2013 Når du kjøper privat har du lite rettigheter. Dette med angrerett gjelder kun ved kjøp utenfor fast utsalgssted (av nye varer) som internettsalg osv. Ikk en gang i andre butikker har man angrerett selv om veldig mange praktiserer det likevel, som et gode til kunden. Oftest selges varens om den er når det er bruktsalg, kan jo være at hjulene har blitt skjeive ved oppbevaring feks, slik at de ikke visste om det. Men vil tro det er noen regler som gjelder i forhold til om de har holdt tilbake informasjon eller løyet, men det er jo da veldig vanskelig å bevise. Anbefaler deg å ta kontakt med forbrukerrådet for å spørre der for å få klarere svar. Anonym poster: ab323651fc1a048eb69e121cd18d6556
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #11 Skrevet 7. april 2013 Det er kjøpsloven som gjelder ved privat-privat kjøp. IKKE forbrukerkjøpsloven. Så da stiller du nok ganske svakt. Mener at du er pliktig til å foreta nødvendige undersøkelser FØR kjøpet (og selger skal opplyse om feil). Videre kan du reklamere/heve kkjøpet/få reparert etc hvis det er en betydelig feil (eller var det ikke ubetydelig..? ). Uansett, det må være mer enn en skjønnhetsfeil. Om det er en betydelig feil eller ikke vet jeg ærlig talt ikke, da vogna faktisk kjører framover(selv om den er noe skjev...). Ta dette med en klype salt, da det er lenge siden jeg satte meg inn i Kjøpsloven lovdata.no er et fint sted å begynne. Anonym poster: c33a80bd8e3cf91f072b4244b8a900de
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #12 Skrevet 7. april 2013 Det er sikkert lett å få retta opp akslingen evt få bestilt ny aksling. Dette er vanlig med barnevogner. Ta kontakt med en barnevognbutikk som har det merket. Anonym poster: 31879b88a5dfb1790839e6bbc17edefb
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #13 Skrevet 7. april 2013 Bugaboo? Anonym poster: c2d9ca6b5f8f1ab6c796cbeb077e0e6e
beibilykke Skrevet 7. april 2013 #14 Skrevet 7. april 2013 Tror nok du bare må se på det som et litt kjipt kjøp. Lite du kan gjøre egentlig. Jeg husker jeg solgte sofa en gang. Og kjøperen sendte sin mann for å se på de å kjøpe de. De fikk inspisere sofaene så mye de ville. Sitte i den, løfte på putene, u name it. Da hun fikk sofaene hjem til seg var hun ikke fornøyd. Vel, synd for henne. Da skulle hun ikke sendt mannen sin istedet for da om han ikke gjorde en god nok inspeksjon. Hun prøvde seg volsomt og ble frekk og unehagelig på sms. Jeg kontaktet forbrukerrådet selv, og de sa hun kunne bare glemme å returnere varene om ikke jeg ville gå med på det!! Det er du som er kjøperen, det er din oppgave å se til at produktet er tilfredsstillende nok for deg. De aller fleste "selger som den er"
Anonym bruker Skrevet 7. april 2013 #15 Skrevet 7. april 2013 for det første, nei du har ingen rettigheter.. for det andre, hvilken type dekk er det på vognen? Hvis det er luft dekk kan det være så enkelt som at lufttrykket ikke er likt i alle dekkene. Anonym poster: e165348ddd8d9f5389172d853717c1af
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 7. april 2013 #16 Skrevet 7. april 2013 Du kan ha rettigheter. "Selger er ansvarlig hvis Varen er i dårligere stand enn avtalen eller reklamen sier, eller hva du normalt kan forvente av den type varer. Feilen ikke skyldes at du har behandlet varen feil, eller vanlig slitasje. Selger bryter avtalen, har gitt feil opplysninger, eller holdt tilbake viktig informasjon" http://www.forbrukerradet.no/dine-rettigheter/garanti-og-reklamasjon/n%C3%A5r-selger-er-privatperson
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå