Gå til innhold

Hjelp. Grøt, middag, amming?? Baby 6 mnd

Anbefalte innlegg

Jeg har en gutt på 6 mnd og 1 uke. Han begynte med grøt da han var 4,5 mnd. Han får grøt hver morgen og kveld.

I natt har jeg ammet en utsultet baby 4 ganger, og jeg er TRØTT. Tenker å begynne med middag også. MEN...

I boka fra helsedirektoratet står det at melk forsatt er barnets viktigste næring, og at man skal amme/gi flaske før hvert måltid.

Men gir jeg melk først, drikker han seg mett på det. Får ikke gitt han begge deler altså.

Jeg ammer, men ønsker egentlig nå kun å amme morgen og kveld. Skal snart ut i jobb igjen.

Kan jeg gjøre de slik:?

06:30: morsmelk

07:00: grøt+vann

11:00: morsmelk/MME

14:00: middag+vann

16-17: morsmelk/MME

17:30-1745: grøt+vann

1830: morsmelk

Jeg syntes mat er kjempe vanskelig nå. Merker han trenger mer fast føde, men i følge boka skal han jo ha MM/MME all the time..

HJELP :)

Fortsetter under...

Tror du nesten bare må prøve deg fram. Min gutt var ikke så interessert i puppen på dagtid fra 6 mnd, så da ammet jeg kun morgen, midt på dagen og kvelden. og en to ganger om natten. Han spiste da grøt morgen og kveld, pluss frukt og grønnsaksmos i løpet av dagen. vann til måltidene.

Begynte med brødskive såvidt når han var 6,5 mnd. Men tilvenningen tok lang tid her, så han var vel 7,5 mnd før han spiste mer enn bare småsmuler og ble mett av skive.

Nå er han akkurat blitt 8 mnd og jeg ammer kun morgen og kveld, kanskje en gang om natten i tillegg. Spiser grøt morgen og kveld, brødskive, frukt og litt grønnsaksmos. Er ikke så glad i middag enda, men vi øver :-)

Jeg synes det høres veldig lurt ut med de tidene du har satt opp, men selvfølgelig, det blir jo bare ca :) da min gutt var 6 mnd begynte vi så smått med middag, og da tok det ikke lang tid før han også hadde behov for lunsj.

Nå er han 8,5 mnd og spiser slik:

Tidlig morgen: mm

Ca 8: grøt

Ca 11: brødskive

Ca 14.30: mm + middag

Ca 18: mm + grøt

Sånn har vi hatt det en god stund, men nå må vi begynne med enda et mellommåltid da det virker som han har behov for mer mat.

Husk at det også er mme i grøtpulver som blandes med vann, så han får i seg nok fordi om du kutter ut et morsmelkmåltid eller to.

Prøv deg frem :)

Seks måneders alder er et fint tidspunkt å introdusere middag og lunsjer på i form av fastføde. Det sies at jo mer barnet spiser på dagtid jo mindre har det behov for om natten, noe som stemmer overrens her i huset ihvertfall.

Når guttungen her var seks måneder spiste han:

0800: Flaske

1030: Lunsj (Fruktmos/smoothie, avocadogrøt, brød) + vann

1330: Grønnsaksmos + vann

1630: Middag, i form av forskjellige grønnsaker + kjøtt/fisk/fugl

1830: Flaske

Han hadde gjerne mellommåltider innimellom ofte bestående av knaske mat eller smoothier. MME er ikke noen hit for guttungen, men vi klarer ihvertfall få i an to flasker dagen, er vi på farten å han ligger i vognen sniker vi gjerne inn en flaske før en dupp også. Men han spiser ellers variert å får i seg alt han trenger. Nå er han snart ti måneder og spiser som han har gjort siden seks måneders alderen (bare større porsjoner) og til samme tider :-)

Så ja, planen du har listet ned virker som en ganske grei plan :-)

Endret av Dolly Parton

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...