Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg begynner å bekymre meg for at syklusen min er for kort. Er i begynnelsen på pp3 nå uten å bli gravid. De siste to månedene har syklus vært 26 dager, måneden før var den 28 dager. Ser noen nettsider sier at det kan være vanskelig å bli gravid med kort syklus... :( Noen som har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis jeg har forstått det riktig så er det dagene fra eggløsning til mens som er avgjørende. Hvis det er under ti dager fra eggløsning til mens så regnes luteinfasen som kort og kan gjøre det vanskeligere.

Man kan godt ha kortere syklus uten at man har for kort luteinfase. Vet du hvor mange dager du har fra el til første mensdag? Det kan være lurt å finne ut. Og så kan det være greit å tempe i tillegg til el-testing slik at du vet at du faktisk har el.

Kanskje andre som vet mer om dette...

Anonym poster: 5f55b6cde9c070e4b1a92a9a160dd191

Skrevet

Nei, aner ikke. Har ikke brukt el-tester så langt, er redd for å stresse for mye med dette og forsøker egentlig å tenke at det beste er å leve som før og satse på at det skjer en eller annen gang - vi synes begge det er ok å legge inn aksjer både titt og ofte, så det burde ikke være noe problem :)

Men om jeg ikke har el, er jo det et problem...

Takk for svar!

Skrevet

Antall dager fra el til første mensdag kan variere fra kvinne til kvinne, 10-16 dager.

Men hos den enkelte kvinne så er som regel antall dager konstant. Så du trenger jo ikke tempe og teste mer enn et par måneder, bare for å finne ut om du faktisk har el eller ei.

En el-test sier at kroppen prøver å få i gang en el, men den sier ikke noe om at kroppen faktisk greide det. Da må du tempe for å finne ut det. Hvis tempen stiger etter eggløsningstesten var positiv så vet du at du har hatt en reell eggløsning.

Jeg testet og tempet en periode og fant ut hvordan syklusen min er og at det faktisk fungerte. Deretter stresser jeg ikke med hverken temping eller testing :)

Anonym poster: 5f55b6cde9c070e4b1a92a9a160dd191

• 3 uker senere...
Skrevet

Det spørs på hvor lang lutealfase du har, den bør være 10 dager eller mer. Hvis problemet vedvarer (at du ikke blir gravid) kan du gå til legen og teste AMH verdier (når som helst i syklus) og FSH på ca dag 3 i syklusen for å se hvordan det ligger an med eggreservene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...