Gå til innhold

Kan man kjøre med et sommerdekk på vinterføre?

Anbefalte innlegg

NB: Jeg VET at det ikke er helt forsvarlig og det er KUN som nødløsning til jeg får nytt vinterdekk.

Spørsmålet er: Kan jeg kjøre med et sommerdekk og er det best å ha det fremme eller bake? Noen som er bilkyndig som vet?

Anonym poster: d32d2dec44ca0a8b975e14f43998b34b

Fortsetter under...

Er ikke bilkyndig men har erfaring .. Punkterte litt tidligere i vinter og måtte kjøre med et sommerdekk på vinterføre i to dager. Bilen oppførte seghelt umulig! Dette var en bil med firhjulstrekk.

Anonym poster: 0361aa495e91a1faec6ac4bfcfe13301

Ville hatt dem framme i så fall, men jeg synes du skal la være å kjøre dersom det er vinterføre ute og du kun har sommerdekk. Du skriver at du VET at det ikke er anbefalt, men det ser ikke ut som at du forstår hvorfor? Du kan miste kontrollen på bilen mye lettere enn med gode vinterdekk og dermed forårsak ulykker som ikke nødvendigvis bare rammer deg og dine, men kanskje også andre. Er det virkelig så nødvendig for deg å kjøre at du synes du har rett til å risikere liv og helse til andre mennesker?

Ville hatt dem framme i så fall, men jeg synes du skal la være å kjøre dersom det er vinterføre ute og du kun har sommerdekk. Du skriver at du VET at det ikke er anbefalt, men det ser ikke ut som at du forstår hvorfor? Du kan miste kontrollen på bilen mye lettere enn med gode vinterdekk og dermed forårsak ulykker som ikke nødvendigvis bare rammer deg og dine, men kanskje også andre. Er det virkelig så nødvendig for deg å kjøre at du synes du har rett til å risikere liv og helse til andre mennesker?

Jeg har vinterdekk på 3 hjul. Er bare snakk om det ene hjulet der dekket har sprukket og luften hele tiden siver ut

HI

Jeg har vinterdekk på 3 hjul. Er bare snakk om det ene hjulet der dekket har sprukket og luften hele tiden siver ut

HI

Du kan kjøpe skum på bensinstasjonen som man fyller i dekket og tetter. Dette holder til du får lappet evt kjøpt nytt. Ville ikke kjørt med ett sommerdekk om deg er glatt hvor du bor.

Annonse

Takker for svar. Jeg får sette på reservedekket så jeg kommer meg til en bensinstasjon og prøver skum. Har bestilt nye dekk, men ikke kommet enda og nå er det helt ødelagt. Må ha bil for å komme meg på jobb :(

HI

Du skriver 4 hjulstrekk, men mesteparten av tiden er vel hovedtrekket på forhjul?

Hadde satt sommerdekket bak.

Du får reparert det for en billig penge.

Anonym poster: 57c1cb8aefd721194619ea7f208bc53d

Den bilansvarlege i familien informerar om at det burde gå relativt ok om dekka har same dimensjon, då med sommardekket bak. Sånn apropos anbefalar han piggfritt vinterdekk som reserve.

Om det er stor forskjell i dimensjonen på dekka vil du få det problemet som var beskreve overfor.

Du vet at hvis du skulle komme til å skli og kræsje så dekker ikke forsikringen noe. Du skal selv være ansvarlig for at bilen du kjører er i forsvarlig stand. Med sommerdekk på vinterføre så er du ikke det.

Anonym poster: a767e31758a33dcb3898a9ba314794d2

Hvis det er snakk om å komme seg ned fra fjellet i sneglefart eller å bli stående fast på en fjellovergang i lang tid går det ann å kjøre, ellers ikke. Det er helt ulovlig og skulle det skje en ulykke vil du i beste fall få avkortning i forsikkringen. Skulle du være så "uheldig" å kjøre på noen som ble drept er sansynligheten stor for at du ble dømt for drap om du med viten og vilje har kjørt med galt dekk.

Anonym poster: bf4067b56c51e3a92d45855aa782c1d4

Annonse

Å kjøre med sommerdekk på vinterføre er like uforsvarlig som å kjøre med promille mener jeg. Bryr meg ikke om at du må på jobb, det "må" en alkoholiker også. Bare unnskyldninger. Man utsetter ikke andre og andre sine barn i fare pga at man "må" kjøre med sommrdekk. Da får du få noen til å skaffe seg et vinterdekk og bringe der til deg aå du får skifta. End of story..

Anonym poster: ab02b54b96e180ae25344097b88a246f

Nei? Man kjører ikke på vinterveier med sommerdekk. Så enkelt er det. Skulle du forårsake en ulykke, faller forsikringen bort og du må selv dekke alle skader. Og hva med en ulykke med personskader pga at du kjørte med et sommerdekk? Nei, buss eller taxi på jobb. Det gjorde jeg, da jeg punkterte i fjor vinter!

kjempesmart med sommerdekk foran med tanke på at de fleste biler nå har forhjulstrekk. ...

Anonym poster: 85b4daf2c70a1157a9d1542e0ca4406e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...