Gå til innhold

Advarsel: TIL ALLE DERE SOM DRIKKER ALKOHOL

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har det kommet et mer kjent stoff på markedet som heter GLB (7 ganger sterkere enn GHB).

Dette stoffet ser ut som sprit, altså gjennomsiktig og er dødelig.

13 innlagt i telemark og 3 omkomne. Legene har gått ut med at de ikke kan gjøre noe, det finnes ingen motgift om du får dette i deg. Aldri ta imot alkohol fra noen andre enn det du kjøper selv, og ikke sett fra deg ølen eller glasset noe sted uten tilsyn.

Vær så snill og spre dette.

Takk!

Anonym poster: 07ea25fb3abfba81e4e88956d439738a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Denne advarselen igjen? Klippet og limt fra Facebook?

Altså: for det første finnes det ikke noe stoff som heter GLB. Det finnes et stoff som heter GBL, men det har vært kjent i årevis.

For det andre handler sakene i Telemark om stoffet 1,4-BD, eller 1,4-butanediol.

For det tredje: Hva har alkohol med saken å gjøre? Poenget ditt er vel at Noen blander stoffet i drinken? Kan det ikke like gjerne bli blandet i en kopp kaffe eller dt glass brus?

For det fjerdje: "Nå har det kommet et mer kjent stoff"? Mer kjent enn alkohol, er det det du skriver?

Skrevet

Altså: for det første finnes det ikke noe stoff som heter GLB. Det finnes et stoff som heter GBL, men det har vært kjent i årevis.

For det andre handler sakene i Telemark om stoffet 1,4-BD, eller 1,4-butanediol.

For det tredje: Hva har alkohol med saken å gjøre? Poenget ditt er vel at Noen blander stoffet i drinken? Kan det ikke like gjerne bli blandet i en kopp kaffe eller dt glass brus?

For det fjerdje: "Nå har det kommet et mer kjent stoff"? Mer kjent enn alkohol, er det det du skriver?

Kranglebøtte.

Jeg tror HIs budskap er at vi skal passe på når vi er ute på byen.

Ja, overskrifta var klønete, for når jeg tenker på "dere som drikker alkohol" så tenker jeg at dette var et innlegg også til oss som tar et glass vin hjemme i ny og ne.

Men du kverulerer jo så man skulle tro du hadde stått opp ikke bare med feil bein, men også på feil side av senga - med huet først, rett i veggen. :)

Skrevet

Hva er vitsen med å være så slem og pirkete mot noen som bare mener det godt? Du skjønner godt hva hun mener.

Anonym poster: 05476e66fe9edd66f3b9ced611e2c829

Skrevet

Kranglebøtte.

Jeg tror HIs budskap er at vi skal passe på når vi er ute på byen.

Ja, overskrifta var klønete, for når jeg tenker på "dere som drikker alkohol" så tenker jeg at dette var et innlegg også til oss som tar et glass vin hjemme i ny og ne.

Men du kverulerer jo så man skulle tro du hadde stått opp ikke bare med feil bein, men også på feil side av senga - med huet først, rett i veggen. :)

Innlegget ti HI er klippet og limt fra en advarsel som spres på Facebook og som leses av tusener av mennesker hver dag. Da er det faktisk et poeng at informasjonen stemmer noenlunde. Det gjør den ikke, den er proppfull av faktafeil fra ende til annen.

Anonym poster: fcedc5a0da8c36d4ad777a9f40cdf846

Skrevet

Drikker min Chablis og min Irish Coffee hjemme i stua, så tipper jeg er trygg :-)

Forøvrig har det alltid vært slik at man ikke forlater drinken sin på utesteder eller tar imot fra fremmede.

Jeg ble dopet en gang jeg faktisk drakk Villa på byen. (I 1995) Mulig personen som gjorde det trodde jeg drakk øl. Hadde heldigvis gode venner med fornuften i behold til tross for høy partyfaktor.

De skjønte noe var galt med sjåføren og fikk meg på legevakten.

Antakelig Rohypnol noen hadde slengt i glasset mitt :(

Skrevet

Evt GHB...

Plager det deg at folk advarer mot dette stoffet?

Skrevet

Kvar gong eg er på byn så tar eg i mot alkohol frå framande menn!!!!!

Da har aldri skjedd noko gale med meg!!!!!! Ikkje så eg huskar hvertfall !!!!!!!

Anonym poster: 5a2c16883c52753349af34c355436a88

Skrevet

Viktig advarsel dette! Ikke bare nå pga dette veldig farlige stoffet, men alltid!

Trodde de fleste hadde fått med seg dette med at man må passe på glasset sitt og ikke ta imot drikke av fremmende med mindre du selv blir med til baren og kan følge med til enhver tid!

Jeg selv har ikke opplevd ekle episoder, men både min kusine og venninne har opplevd å få rohypnol i sine drinker selv om de passet godt på. Dessverre hadde de ikke noen som oppdaget faresignalene og de ble begge voldtatt. Våknet i sin egen seng om morgenen uten å huske noe som helst...

I tillegg så bor jeg i telemark hvor dette stoffet nå har kommet. Synes det er skikkelig ekkelt. Selv er jeg aldri på byen, men kjenner jo mange som er det og som jeg vet kan være litt uforsiktige..

Skrevet

Evt GHB...

GHB er ikke det samme stoffet.

Det plager meg ikke at det lages kampanjer for å informere om farlige stoff, men da synes jeg man kan sørge for at informasjonen som spres er noenlunde riktig.

Skrevet

Enkelte tar faktisk GHB frivillig, for rusens del. Og det kan de også gjøre med GBL/GLB(alt etter hva du foretrekker å kalle det). Problemet er bare at sistnevnte er 7 ganger sterkere enn GHB.

Det er ikke ukjent innen rusmiljøer å ruse seg på GHB helt frivillig. Som med Extacy og mer..... Tabletter er også vanlig, som ritrovil osv.

Dersom man kjenner litt til rusmiljøer og har en del kontakt med politiet, så vet man dette.

Det er IKKE vanlig å ha slikt i hus uten rusproblemer, så det skal faktisk litt til å ta feil av sprit og dette.....

De som vil ruse seg på narko, tar ofte det de får tak i...... Tror du kanskje det er det som har skjedd med overdosene? Godt mulig. Tro ikke at alle overdosene kommer av at personene har blitt lurt til å få i seg stoffet. Da er du virkelig naiv.

Anonym poster: e091ae87f5d33434eaab625ea40b0b8f

Skrevet

Enkelte tar faktisk GHB frivillig, for rusens del. Og det kan de også gjøre med GBL/GLB(alt etter hva du foretrekker å kalle det). Problemet er bare at sistnevnte er 7 ganger sterkere enn GHB.

Nei! Både GLB og GBL er feil. Stoffet HI prøver å informere om heter 1,4-butanediol.

GBL er et helt annet stoff og GLB er det ingenting som heter.

Skrevet

Nei! Både GLB og GBL er feil. Stoffet HI prøver å informere om heter 1,4-butanediol.

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.10926872

Anonym poster: c4e5f9c50759f21b53bfadb63caec800

Skrevet

http://www.release.org.uk/drugs-law/drugs-a-to-z/ghb

http://www.op.no/nyheter/article6534314.ece

Stoffene er i grunnen de samme, men virker ulikt.

Du virker veldig oppdatert på dette...skremmende.

Anonym poster: 6baaa575492629126ad0556d649ae4c4

Skrevet

Evt GHB...

GHB er ikke det samme stoffet.

Det plager meg ikke at det lages kampanjer for å informere om farlige stoff, men da synes jeg man kan sørge for at informasjonen som spres er noenlunde riktig.

Om stoffet heter GHB, GBL, 1,4-butanediol eller ABC er meg revnende likegyldig. Alle er potensielt farlige å innta.

Om noen hadde sluppet en av disse i drinken min, så ville jeg helst unngått å drikke den.

Ergo, IKKE ta imot drikke fra folk du ikke kjenner (er jo ikke gardert der da), og ikke forlat drikken din på byen!

Skrevet

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/ostafjells/telemark/1.10926872

GBL er ikke noe nytt stoff. Det har vært kjent i årevis. Det nye stoffet, som er relevant i forbindelse med sakene i Telemark heter som nevnt 1,4-butanediol

http://www.op.no/nyheter/article6549191.ece

http://www.ta.no/nyheter/article6543865.ece

http://www.tv2.no/nyheter/innenriks/krim/siktet-person-loeslatt-i-doedsdopsaken-i-telemark-4011653.html

Skrevet

http://www.nrk.no/ny...mark/1.10926872

GBL er ikke noe nytt stoff. Det har vært kjent i årevis. Det nye stoffet, som er relevant i forbindelse med sakene i Telemark heter som nevnt 1,4-butanediol

http://www.op.no/nyh...icle6549191.ece

http://www.ta.no/nyh...icle6543865.ece

http://www.tv2.no/ny...rk-4011653.html

Hjelpes! Det var da voldsomt til kverulering!

Skrevet

Nei, det er ikke de samme stoffene.

Og hvorfor er det skremmende at noen har informasjon om et tema som har fått en del omtale i media helt nylig?

Skrevet

Da har aldri skjedd noko gale med meg!!!!!! Ikkje så eg huskar hvertfall !!!!!!!

Smart å melde.

Håper du kødder...

Anonym poster: dbc841edcbb4c37fd1b559a3ae6b77a4

Gjest Sekretøsa
Skrevet

Smart å melde.

Håper du kødder...

Anonym poster: dbc841edcbb4c37fd1b559a3ae6b77a4

Hun venter jo bare på barnetrygden sånn at hu kan dra på byen ;)

Skrevet (endret)

Nei, det er ikke de samme stoffene.

Og hvorfor er det skremmende at noen har informasjon om et tema som har fått en del omtale i media helt nylig?

Det er helt supert at noen har kunnskap om dette, Puskefidding, og det er helt tydelig at dette er noe som opptar deg. Men akkurat i denne tråden er det "litt" teit å snu hele budskapet ved å forsøke å latterliggjøre det gjennom å brife med kunnskapene dine om stoffer.

Selv har jeg null og niks peiling på forskjellen på disse stoffene (og matchende manglende interesse for det), så for meg handlet dette innlegget om at vi skal passe på at ingen putter noe i drinken vår ute på byen uavhengig av hva det heter eller hvordan det er bygget opp.

Endret av Hybelkanina

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...