Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #1 Skrevet 5. april 2013 Jeg kjenner to amerikanere som har to overvektige blandingshunder (labrador/rottweiler). To rolige og bedagelige hunder, snille og greie. Som amerikanere flest (av de som bor på landet eller ikke midt i de store byene), går de ikke tur med hundene men har dem i bakgården. De har ikke gjerde rundt hele eiendommen. Hundene har hatt en historie for å stikke av og løsningen har derfor vært strømhalsbånd. Disse er stilt inn slik at hundene får støt hvis du beveger seg utenfor tillatt område. Jeg synes fryktelig synd på hundene, er det virkelig greit? Jeg vet jo at det brukes strømgjerder til kyr, hester, geiter osv., men allikevel? Anonym poster: 050b3692bd29ca5586d92cff900f7171
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #2 Skrevet 5. april 2013 Nei, jeg synes ikke det er greit. Dyremishandling på flere måter. Både det at de ike får turer (hunder må løpe, ikke bare en rolig gåtur i nabolaget) og smerten de opplever med strømhalsbåndet. Skjønner ikke hvorfor noen har hunder når de ikke kan ta vare på dem. Anonym poster: 73fe9d99fbc8476c552260c2f2a242cd
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #3 Skrevet 5. april 2013 kansje disse personene skal prøve hundene sine halsbånd. Da skjønner dem nok hvordan det er. Anonym poster: b1555f0015d088a4634c35492b11272a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #4 Skrevet 5. april 2013 Absolutt ikke greit! De burde ikke hatt hunder. Anonym poster: 33cfad06d5e34c8e85e46409c1b14053
Pinnus Skrevet 5. april 2013 #5 Skrevet 5. april 2013 Nå vet vi jo ikke hvor mye strøm de får i seg da? Strømgjerder brukes som du nevner for hester, kyr, sau osv. Det er vel mer som er lite dult og signal, ikke noen smerter involvert. Har selv holdt på et strømhalsbånd til hund, og man får mye mindre støt av dette enn hvis man kommer borti et strømgjerde!
Pinnus Skrevet 5. april 2013 #6 Skrevet 5. april 2013 Har dere som svarer så skråsikkert kjent på et strømhalsbånd? På de forskjellige innstillingene og tilpasningen til hver rase?
♥Madam Mim♥ Skrevet 5. april 2013 #7 Skrevet 5. april 2013 Trodde faktisk det var ulovlig i både norge og sverige nå jeg? Var noe snakk om dette når jeg kjøpte sitronbånd for avvende den ene hunden min fra å bjeffe når hun sto ute! Strømbånd synes jeg ikke noe om. Synes igrunn ikke noe om strøm på andre gjerder heller. Har man noen utbryterkonger av noen dyr så må man jo, men har man ikke det då holder dyrene seg stort sett på innsiden av tråden uansett :-)
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #8 Skrevet 5. april 2013 Ifølge dem ikke så mye at det skal være smertefullt, men nok til at de skal lære at det ikke skal bevege seg utenfor tillatt område. Av alle amerikanere jeg kjenner og som har hund (og som bor sånn til at de har bakgård, går de sjelden eller aldri tur med hundene sine. Tragisk nok... HI Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880
Gjest Lykke Fryd ♥ Skrevet 5. april 2013 #9 Skrevet 5. april 2013 Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Dette følger av forskrift 14.3.2008 nr.256 om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund § 3. Unntak fra forbudet gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som oppfyller kompetansekravene i forskriften.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #10 Skrevet 5. april 2013 Trodde faktisk det var ulovlig i både norge og sverige nå jeg? Var noe snakk om dette når jeg kjøpte sitronbånd for avvende den ene hunden min fra å bjeffe når hun sto ute! Strømbånd synes jeg ikke noe om. Synes igrunn ikke noe om strøm på andre gjerder heller. Har man noen utbryterkonger av noen dyr så må man jo, men har man ikke det då holder dyrene seg stort sett på innsiden av tråden uansett :-) Det er mulig det er ulovlig i Norge og Sverige, men som sagt er dette snakk om USA. Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880
♥Madam Mim♥ Skrevet 5. april 2013 #11 Skrevet 5. april 2013 Nå vet vi jo ikke hvor mye strøm de får i seg da? Strømgjerder brukes som du nevner for hester, kyr, sau osv. Det er vel mer som er lite dult og signal, ikke noen smerter involvert. Har selv holdt på et strømhalsbånd til hund, og man får mye mindre støt av dette enn hvis man kommer borti et strømgjerde! Strømgjerder er det stor forskjell på!! Sauegjerdene til den gamle huseieren min var så sterke at det var helt vannvittig. Hadde satt på det som var maks av hva som var lovlig i landet. Når hunden min var valp så satte hun seg fast med magen oppå ett av disse. Skulle hoppe over, men klarte det ikke. Hun hadde da ikke hår på magen enda. Strømmen var så sterk at du rett og slett hørte strømmen smalt i magen hennes. Fremdeles livredd gjerder 5 år etter :-(
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #12 Skrevet 5. april 2013 Det er forbudt å bruke utstyr på hund som medfører at hunden kan utsettes for elektrisk strøm. Dette følger av forskrift 14.3.2008 nr.256 om bruk av elektrisk strøm ved trening av hund § 3. Unntak fra forbudet gjelder for nødvendig aversjonstrening av hund mot jaging av beitedyr, tamrein og klovvilt når treningen utføres av personer som oppfyller kompetansekravene i forskriften. Ok, greit å vite hvis jeg snubler borti nordmenn som bruker strømhalsbånd på hundene sine. Dessverre gjelder nok ikke norsk lov i USA. Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #13 Skrevet 5. april 2013 Trodde faktisk det var ulovlig i både norge og sverige nå jeg? Var noe snakk om dette når jeg kjøpte sitronbånd for avvende den ene hunden min fra å bjeffe når hun sto ute! Strømbånd synes jeg ikke noe om. Synes igrunn ikke noe om strøm på andre gjerder heller. Har man noen utbryterkonger av noen dyr så må man jo, men har man ikke det då holder dyrene seg stort sett på innsiden av tråden uansett :-) Ja, for sitronbånd er så mye bedre enn strøm...... Ville heller fått et lite støt enn øynene dusjet med sitronsaft. Synes ikke noe om noen av delene, det er andre måter å sette grenser på. Anonym poster: 744c7ae589d719264dbfc7bdeb0efef6
Pinnus Skrevet 5. april 2013 #14 Skrevet 5. april 2013 Ifølge dem ikke så mye at det skal være smertefullt, men nok til at de skal lære at det ikke skal bevege seg utenfor tillatt område. Av alle amerikanere jeg kjenner og som har hund (og som bor sånn til at de har bakgård, går de sjelden eller aldri tur med hundene sine. Tragisk nok... HI Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880 . Dette er jeg hjertens enig i. Jeg har ikke brukt strømhalsbånd på min hund, aldri hatt behov for det heller, men amerikanere har en helt annen holdning til hundehold. Mange andre steder i verden også forøvrig. Dette er også snakk om hardføre hunder. Vår hund lærte å ikke gå foran barnevognen etter jeg dultet i ham to ganger. Min søster sin hund tar fart og løper med skallen først inn i alt som står i veien for ham. Det er er hav av forskjell på hva hunder tåler.
Pinnus Skrevet 5. april 2013 #15 Skrevet 5. april 2013 Nå vet vi jo ikke hvor mye strøm de får i seg da? Strømgjerder brukes som du nevner for hester, kyr, sau osv. Det er vel mer som er lite dult og signal, ikke noen smerter involvert. Har selv holdt på et strømhalsbånd til hund, og man får mye mindre støt av dette enn hvis man kommer borti et strømgjerde! Strømgjerder er det stor forskjell på!! Sauegjerdene til den gamle huseieren min var så sterke at det var helt vannvittig. Hadde satt på det som var maks av hva som var lovlig i landet. Når hunden min var valp så satte hun seg fast med magen oppå ett av disse. Skulle hoppe over, men klarte det ikke. Hun hadde da ikke hår på magen enda. Strømmen var så sterk at du rett og slett hørte strømmen smalt i magen hennes. Fremdeles livredd gjerder 5 år etter :-( Uff, stakkars. Men dette er hele poenget mitt.Det er ingen her som vet hvor mye strøm det er i disse halsbåndene som HIs venner bruker. Derfor er det også litt i overkant å anklage dem for dyremishandling og si at de aldri burde hatt hund.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #16 Skrevet 5. april 2013 Nei, jeg vet ikke hvor mye volt hundene får. Ikke så mye at de blir skadet, men nok til at de blir skremt og kjenner et lite støt i hvert fall. Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #17 Skrevet 5. april 2013 Trodde faktisk det var ulovlig i både norge og sverige nå jeg? Var noe snakk om dette når jeg kjøpte sitronbånd for avvende den ene hunden min fra å bjeffe når hun sto ute! Strømbånd synes jeg ikke noe om. Synes igrunn ikke noe om strøm på andre gjerder heller. Har man noen utbryterkonger av noen dyr så må man jo, men har man ikke det då holder dyrene seg stort sett på innsiden av tråden uansett :-) Hvorfor er strømhalsbånd verre enn sitronbånd? Dyreplageri begge deler. Folk som må ty til dette burde ikke ha hund nettopp fordi de ikke makter å oppdra den. Anonym poster: ee415501f2e32dad9883084796f4a050
Pinnus Skrevet 5. april 2013 #18 Skrevet 5. april 2013 Trodde faktisk det var ulovlig i både norge og sverige nå jeg? Var noe snakk om dette når jeg kjøpte sitronbånd for avvende den ene hunden min fra å bjeffe når hun sto ute! Strømbånd synes jeg ikke noe om. Synes igrunn ikke noe om strøm på andre gjerder heller. Har man noen utbryterkonger av noen dyr så må man jo, men har man ikke det då holder dyrene seg stort sett på innsiden av tråden uansett :-) Hvorfor er strømhalsbånd verre enn sitronbånd? Dyreplageri begge deler. Folk som må ty til dette burde ikke ha hund nettopp fordi de ikke makter å oppdra den. Anonym poster: ee415501f2e32dad9883084796f4a050 For et idiotisk utsagn. Folk som må bruke time-out på ungene burde ikke hatt barn fordi de ikke makter å oppdra dem? Snakk om å generalisere!
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #19 Skrevet 5. april 2013 Sånn generelt sett: det å sammenligne alle andre med seg selv er helt forkastelig! Ingen hunder er like og det finnes de som trenger mer enn mild tilrettesnakking. Nå er ikke strømhalsebånd lov i Norge, men det brukes allikevel for å sauereine hund feks, så unntak finnes. Tipper de i USA har gravet ned ei "snor", passeres snoren gis hunden et støt. Jeg bruker selv strøm på mine hunder, da det er ytterst viktig de ikke hopper over gjerdet å lager tull i gata. Øverst på gjerde har jeg en "snor" lik de som brukes på sau/hest, så er det helt opp til bikkjene om de vil prøve seg eller ikke. Jeg kan jo selvfølgelig heller løse problemet som hr Hansen, løpe etter bikkja minst en gang i uka, kjefte og filleriste den, samtidig som halve nabolaget mener han bør kvitte seg med bikkja... For ordens skyld trenes hundene mine ca 8 mil i uka, mye for noen, men i grunnen lite for potensialet våre har. De virker uansett fornøyde med livet Og gjerdet kan dessverre ikke være høyere pga Norges lovverk...., men jeg vil gjerne ha de løse ute sammen med meg ) Anonym poster: 5ae2cd25b017f3f1ac00f40e665e8d9a
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #20 Skrevet 5. april 2013 Mye rart er lov i USA, men å si at ALLE amerikanere ikke gidder å gå tur med bikkjene sine er like dumt som å si at alle afghanere slår konene sine. Bor i USA nå og om noe er folk mer opptatt av kjæledyrene enn man er i Norge. Anonym poster: 01eca435405a160779c42a2c1dd94855
Light of my life Skrevet 5. april 2013 #21 Skrevet 5. april 2013 Jeg syntes ikke det er ok. I dette tilfellet burde de enten investere i et ordentelig gjerde rundt eiendommen, evnt ikke ha hund.
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #22 Skrevet 5. april 2013 Jeg skriver ikke at alle amerikanere gjør det slik. Men veldig mange gjør det, så lenge de har en bakgård. Jeg har bodd i USA store deler av livet mitt, så det er ikke noe jeg bare tror. Det fins alltids unntak. De har muligens gravd ned en sensorsnor, det vet jeg ikke, men det må jo være noe som sender signaler til halsbåndet om at det skal gi hundene støt. Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #23 Skrevet 5. april 2013 Jeg skriver ikke at alle amerikanere gjør det slik. Men veldig mange gjør det, så lenge de har en bakgård. Jeg har bodd i USA store deler av livet mitt, så det er ikke noe jeg bare tror. Det fins alltids unntak. De har muligens gravd ned en sensorsnor, det vet jeg ikke, men det må jo være noe som sender signaler til halsbåndet om at det skal gi hundene støt. Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880 Har halve slekten i USA og kjenner meg overhodet ikke igjen, ikke med hverken slekt, venner, bekjente eller jobbkollegaer. Kanskje du bare omgås merkelige mennesker? Anonym poster: 0d2eb87053df4cb61aabf82e2e3de571
Anonym bruker Skrevet 5. april 2013 #24 Skrevet 5. april 2013 Nei, det gjør jeg ikke, men da får det være din erfaring. Det er ikke det diskusjonen handler om uansett. Anonym poster: f2ec10b5c9a8ff3b87696c542ec42880
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå