Gå til innhold

Hvor ofte ammer dere- 7 mnd?

Anbefalte innlegg

Hvor ofte ammer dere deres små på ca 7 mnd? Og hvor mye mat / vannfår de i tillegg? Jeg ammer fortsatt om natten mellom 2 og 4 ganger(!!!) også får han melk ca hver 3-4 time på dagen, grøt ca kl 9, frukt ca 12-13, halv middagsporsjon ca15-16 og grøt kl 18... Han drikker litt vann til måltidene, men ikke mye... Kunne godt tenkt meg å trappe ned ammingen litt snart;)...

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144035446-hvor-ofte-ammer-dere-7-mnd/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her sluttet vi med pupp på natta da hun var halvåret. Da fikk hun istedet melk 4 ganger om dagen, før hvert måltid. Etterhvert ble det tre ganger, morgen, dag, kveld. Hun drikker vann til måltidene. Hvis du slutter med nattammingen, vil han sikkert spise mer på dagtid. Spørs om han våkner på natten bare for vane/kosens skyld ;)

Vi har det ganske likt :) Ammer nå 3 ganger om natten, men prøver å tilby vann i stedet så får vi se om det ordner seg.

Får melk ganske ofte på dagtid også, vil tippe rundt hver 3-4 timer her også, pleier å få før eller etter måltidene og noen ganger imellom måltidene. Han drikker mer vann når han får fra flaske enn fra tutekopp, så prøver å gi vann fra flaske.

Ellers føler jeg vi er i ukjent terreng, får tips fra både her og der men har ikke funnet den rette oppskriften ennå :) Håper det blir bedre når den faste føden/middagen er mer innarbeidet. Det er jo også mye utvikling på gang så ikke så rart at de er litt urolige om natten.

Min er nesten 8 mnd.

Grøt ca 09. brødskive og frukt: ca 12. litt middag, (er ikke så glad i middag enda) får gjerne noen brødbiter og frukt ca 15. grøt ca 17:30 vann til måltidene. Ammer han når vi våkner om morgningen når han skal legge seg for natten og en gang om natten.

Spiser akkurat det samme nå som når han var 7 mnd, men da ammet jeg i tillegg en gang rundt middagstid, men nå vil han ike bli ammet på dagtid i det hele tatt.

Knerten min spiste 5(!) måltider fast føde fra han var drøyt 6 mnd, men ville likevel ammes hver 3. time hele døgnet - og gjerne en gang eller to ekstra om kvelden og natta. Drømmer fremdeles om en hel natts søvn ;)

Inntil for noen uker siden ville han ha mat ca kl 23, 1, 3 og 5 - noe som ble *litt* slitsomt da jeg forlengst var tilbake på jobb....

Nå er han 9.5 mnd og våkner hver 3. time om natta. han våkner for dagen i 5-5:30-tida, da ammer jeg han (og står opp, det passer *nesten* ok i forhold til å komme meg på jobb og få eldste i bhg...). Så får han flaske med far i 11-tida, ammes igjen når jeg kommer hjem ca 1530, kanskje en amming igjen rundt kl 17, så amming ved legging kl 18-1830 og gjerne igjen en time senere, så kl 23. Deretter våkner han kl 2, da tar far han og får han til å sove ved sang og byssing.

I tillegg får han fast føde, fire-fem måltider (brød/middag/grøt) om dagen. Han drikker litt vann til disse.

Det er på ingen som helst måte unormalt eller uvanlig å nattamme barn i denne alderen eller at de våkner noen ganger. De trenger kos og bekreftelse på at de ikke er alene, og mange barn trenger påfyll av energi i løpet av natta. Det er ikke nødvendigvis sånn at de sover lengre selv om de får bra med fast føde om dagen.

Dersom far kan ta han på natta så kan det hjelpe. Hos oss roer han seg iallfall ned med far, om jeg tar han så kaver han bare etter pupp (og jeg gir jo selvsagt lett etter, for jeg er stuptrøtt og vet jeg kan sove igjen om 10 minutter dersom han får den j**** puppen nå med en gang...z.zzz...)

Annonse

Hvor ofte ammer dere deres små på ca 7 mnd? Og hvor mye mat / vannfår de i tillegg? Jeg ammer fortsatt om natten mellom 2 og 4 ganger(!!!) også får han melk ca hver 3-4 time på dagen, grøt ca kl 9, frukt ca 12-13, halv middagsporsjon ca15-16 og grøt kl 18... Han drikker litt vann til måltidene, men ikke mye... Kunne godt tenkt meg å trappe ned ammingen litt snart;)...

Gjør faktisk akkurat det samme som deg, bortsett fra at hun får brødskive i stedet for grøt til frokost. Frukt tar vi når det passer seg slik.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...