Gå til innhold

Har alle opplevd sa/ma?

Anbefalte innlegg

Jeg blir så stressa av å lese om alle som har mistet, enten i sa eller i ma. Jeg tenker på det nesten hele tiden, og hver gang jeg er på toalettet sjekker jeg etter blod. Jeg er ikke mer enn 4+2 i dag, og kjenner at nervøsiteten er i ferd med å ta helt overhånd. Jeg vet om statistikkene, men kan noen være så snill og berolige meg med at de IKKE har opplevd sa/ma?

Beklager det negative innlegget forresten... :(

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144035361-har-alle-opplevd-sama/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet akkurat hvordan du har det, uten at det er til noen hjelp. Da jeg ble gravid, gruet jeg meg for å gå på do og ble livredd hver gang jeg kjente murringer eller så antydning til blod. Jeg blødde to ganger, men er i uke 35 nå, så det er håp :) jeg har aldri opplevd sa eller ma, men vet jo at det er vanlig. Kan ikke si så mye annet enn lykke lykke til, håper alt går bra for deg :)

Tenker på det samme. Er gravid for første gang og ca 5+4. Når mensmurringene kommer, så vet jeg at det er livmora som utvider seg og at det er et graviditetstegn, men likevel blir jeg redd for at det skal være mensen som kommer. Er like lettet hver gang jeg er på do og ser at det ikke er blod der. Har spottet noen dager, og blitt bekymret for at det skal komme mer, men det har aldri vært mer enn litt blodblandet utflod.

Ønsker meg så mye et barn og vet at jeg ikke har all verdens tid lenger. Så jeg håper virkelig at dette går bra for oss begge, Lessismore! De fleste tidlige aborter kommer visst før IKM, så statistikken er på vår side!

Håper det er mange som svarer at de aldri har hatt sa/ma.

Annonse

Nei, ikke alle opplever SA/MA - mange slipper heldigvis unna det. Men, det er ganske vanlig - dessverre.

Jeg ble gravid på første forsøk med både nummer 1 og nummer 2. Har ikke opplevd SA/MA før jeg mistet jenta mi som lyn fra klar himmel i en MA i uke 22 i svangerskapet.

Begge gangene jeg har vært gravid tidligere - og også denne gangen - er jeg som deg livredd for SA/MA. Jeg ser på papiret hver eneste gang jeg er på do, og lurer på om jeg i det hele tatt kommer til å senke skuldrene dette svangerskapet. Tviler på det.

Jeg prøver å tenke at det går som regel bra, men det er jammen ikke lett.

I mine to første svangerskap måtte jeg styre unna slike forum i 1.trimester, for jeg ble så nervøs av å lese om alle som mistet. Nå er jeg så nervøs likevel...

Nei. Jeg har heller ikke opplevd sa/ma. Første graviditet gikk kjempe bra. Visste ikke at jeg var gravid før i uke 8, og før det hadde jeg hatt tre stressende eksamen med masse usunne matvaner. Men det gikk heldigvis helt fint :-) Gravid med nr 2, 6+4 i dag og alt går veldig bra (bank i bordet)

Jeg har født 4 friske barn. Desverre gikk det ikke like bra når jeg var gravid med nr 5, men det er bare naturens måte å rydde opp dersom det er noe veldig feil med fosteret. Vi er klare for å prøve igjen og mest sansynlig går det bra neste gang :)

Da jeg var i første svangerskap spurte jeg legen min om hvorfor det var slik at det virket som at "alle" hadde traumatiske sa/ma-historier på gravidfora, og hans teori var at det er de som har hatt slike opplevelser sikkert har større behov for å snakke om det, og om støtte fra andre gravide enn de som går gjennom helt normale svangerskap.

For å unngå å bli paranoid selv leser jeg kategorisk ingen innlegg som har med det å gjøre, og det fungerer såpass bra at jeg klarer å være nokså avslappet.

Har forresten ikke opplevd noen av delene selv :)

Det er jo som glajenta sier vanlig med sa og ma. Men det går som regel bra . Jeg hadde to ukompliserte svangerskap før det endte med ma/sa tredje gangen . Men nå er vi klare for å prøve igjen : ) straks ferdig med 1. Mens etter SA : ) jeg kommer sikkert til å være livredd for at det skal gå galt igjen , men samtidig tenker jeg at det er fantastisk at kroppen ordner opp når ikke ting er som det skal med fosteret . Det er jo som regel det som er grunnen til at man aborterer. Bestill en tidlig ul hvis du er bekymret. Neste gang skal jeg ha ul i uke 7 senest . Det vondeste syns jeg nemlig var å ha gått med et dødt foster i magen fra uke 5 til 10 .. Følte meg så lurt og veldig satt tilbake sånn tidsmessig når jeg først begynte å blø i uke 10 og ma da ble oppdaget ! Nei, prøv å slapp av og nyt at du er gravid! Det går som regel bra og gjør det ikke det så er det en grunn til det. Da går det bra neste gang : )) sånn prøver jeg å tenke og jeg føle meg trygg på at neste gang jeg blir gravid så ender det med en ny liten tass i søskenflokken : ))

Annonse

Jeg synes den oversikten på 1. tri som viser hvor stor sjangse det er for at det skal gå bra, er veldig fin. Det er jo ca 90 % sjangse for at det går bra fra uke 5-8, og etter det bare øker og øker sjangsene for at det går bra.

Er enig med legen som mente at det kanskje blir litt overrepresentasjon av fortellinger om når det ikke gikk bra på forumene.

Jeg er kanskje ufølsom, men skulle ønske at færre postet så veldig mange innlegg om det. Det må være bedre om man kan poste i spesialgrupper for de som har mistet og snakke mer om det der....På den andre siden er det bra at det ikke er tabu og bra at vi vet at det kan skje oss alle.. :)

Nei, langt fra alle opplever det, selv om det er veldig vanlig.

Svigerinnen min har nettopp født nr 3 i en alder av 36, og hun har aldri mistet. Det er mange der ute i samme kategori.

Likevel er det vanlig med SA/MA, men så lenge dere ikke har noen grunn til å bekymre dere for dette - så synes jeg virkelig dere skal jobbe med å unngå det. Det er masse bekymring til ingen nytte, og så lenge man tar normale forholdsregler i graviditeten så har man heller ingen innflytelse på om det skjer eller ei.

Jeg vet det er vanskelig. (Tro meg.) Men som en som har opplevd mer på dette området enn jeg ville ønske min verste fiende, så vil jeg oppfordre sterkt til å jobbe med seg selv på dette punktet - og prøve å nyte svangeskapet og dagene som går i stedet for å mate angsten.

Go'klemmer til dere!

Har tre normale svangerskap bak meg, ikke før jeg prøvde med nr4 jeg ble fortalt hvor normalt det er å miste. Å som dere sier så e jo det en grunn til d, å d e jo at alt ikke e som d skal. E har nettopp opplevd en ma og en sa å e no gravid igjen. Å håper at alt går som d skal denne gangen her. Men det e utrolig å tenke på hvor mange som faktisk har mistet, når du først begynner å prate om det. Men med meg har det gjort at jeg er super bekymret for at det skal skje igjen. Så her krysser jeg alt jeg har;-) Hadde jo aldri opplevd dette før, så det var jo ganske nytt å ikke noe kjekt. Så forstår godt alle som e redd for å miste. Håper dere aldri får oppleve det..

Jeg venter nr 6 og har aldri opplevd MA/SA (som jeg vet om) Har derimot hatt en "blighted ovum", svangerskap uten fosteranlegg, men visste ikke at jeg var "gravid" engang før jeg begynte å fossblø med intense smerter i uke 12. Hadde mensen hver mnd. Så det var ikke noe tap for meg på en måte. Ikke visste jeg om "graviditeten" og ikke var det noe foster der..

Og en annen ting som ofte blir glemt når man sier at SA skjer ofte er at de fleste SA skjer innen kvinnen rekker å registrere at hu faktisk er gravid.

Så ja, SA forekommer ganske ofte!

Spesielt inne på slike sider som dette, da veldig mange tester før ikm, da man gjerne er i kun uke 4 og noen ganger enda mindre,kun

fordi de er aktive prøvere. Hadde de ikke vært prøvere så er det ikke sikkert de hadde registrert det en gang.

MEN! når kvinner først har fått symptomer og mistenker graviditet og får positiv test så er faktisk prosenten sunket så mye som til 15% risiko for abort.

Men selfølgelig vondt å miste for det altså, men jeg tror "tettheten" av aborter er størst på slike sider kun fordi de er aktive prøvere og finner ut at de er gravide veldig kjapt istedet for å vente på en mens som er 2 dager for sein eller bittelitt kraftigere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...