Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Vi klarer ikke å bestemme oss for navn på gutten vår som snart kommer.

For tiden er jeg inne på Nimah, men er i tvil om det vil fungere på en etnisk norsk gutt. Dessuten ser at andre mener at det er et jentenavn.

Hva tenker folk?

Setter stor pris på tilbakemeldinger :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Aldri hørt navnet, men syntes også det hørtes ut som et jentenavn...

Skrevet

Jeg tenker også jentenavn - ikke var det noe fint heller.

Skrevet

Hei,

Vi klarer ikke å bestemme oss for navn på gutten vår som snart kommer.

For tiden er jeg inne på Nimah, men er i tvil om det vil fungere på en etnisk norsk gutt. Dessuten ser at andre mener at det er et jentenavn.

Hva tenker folk?

Setter stor pris på tilbakemeldinger :)

Tenker definitivt på ei jente, som ikke er av norsk opprinnelse.

Kjekt at man har ulik smak på navn :)

Skrevet

Ganske fint - men jeg ville kombinere det med et mer vanlig guttenavn for å fjerne enhver tvil.

f eks

Nimah Aleksander

Nimah Elias

Nimah Emanuel

.....

Skrevet

Ville aldri falt meg inn at Nimah var en etnisk norsk gutt nei...

Skrevet

Jeg likte det ikke, hverken til gutt eller jente. Minst til gutt:) Uavhengig av hva jeg måtte mene om Nemo, er jo det et forslag i samme gate.

Skrevet

Høres ut som utenlandsk jente. Ville ikke brukt det.

Skrevet

Etnisk norsk gutt ved navn Nimah? Nei, det ble litt for spesielt.

Nimah høres mer ut som et utenlandsk jentenavn.

Skrevet

Fin klang, men jeg ville uten tvil ha tenkt at det var en liten pike. Henger mg på Giss, og ville da ha hatt et navn til hvor det understrekes at det er et guttenavn. Dette med etnisitet synes jeg er ganske uvesentlig. Liker man et navn og det passer til etternavnet, så gå for det, tenker jeg :)

Skrevet

Jeg kjenner bare til versjoner av dette brukt på Swahili, Irsk og Arabisk, og i alle disse opprinnelsene er det et jentenavn?

I hvilken opprinnelse og betydning er dette er guttenavn?

Gjest Antarctica
Skrevet

Kjenner en somalisk dame som heter det og syns det er kjønnsforvirrende å sette det på en gutt.

Skrevet

Liker navnet. En kompis av mannen heter det. Han er norsk, men han er ikke født av norske foreldre. Det går jo som nevnt over her an å kombinere med andre navn. Evt så velge navnet fordi man liker det, og være med på å gjøre det norskere ;)

Skrevet

Kjenner faktisk ei jente som heter det (de utaller det "Niv"). Synes det er veldig fint, men mye forvirring med uttale og stavemåte.

Skrevet

Kjenner faktisk ei jente som heter det (de utaller det "Niv"). Synes det er veldig fint, men mye forvirring med uttale og stavemåte.

Skrevet

Gabina: Sikker på at det ikke er Niamh jenta heter? Jentenavnet Niamh blir så vidt jeg vet uttalt Niv, men tviler på at Nimah blir det.

Synes Nimah var fint, jeg. Enig i at det høres litt ut som et jentenavn, men hvorfor skal det hindre dere i å bruke det? Er jo uansett mange guttenavn som er i bruk i Norge som slutter på a eller ah (som Noah, Luca, Eliah...) så hvorfor skulle man ikke kunne bruke Nimah? Men jeg er enig i at dere i såfall burde gi ham et mer standard guttenavn som andre fornavn for å fjerne tvil.

Gjest Vinglepetrine
Skrevet

Somalisk dame, helt flott, norsk liten babygutt, helt forferdelig!

Skrevet

Gabina: Sikker på at det ikke er Niamh jenta heter? Jentenavnet Niamh blir så vidt jeg vet uttalt Niv, men tviler på at Nimah blir det.

Synes Nimah var fint, jeg. Enig i at det høres litt ut som et jentenavn, men hvorfor skal det hindre dere i å bruke det? Er jo uansett mange guttenavn som er i bruk i Norge som slutter på a eller ah (som Noah, Luca, Eliah...) så hvorfor skulle man ikke kunne bruke Nimah? Men jeg er enig i at dere i såfall burde gi ham et mer standard guttenavn som andre fornavn for å fjerne tvil.

Ooops...leste feil hele veien, trodde det var Niamh. Beklager:D

Skrevet

Gi gass, gutten kommer til å "bli" en Nimah, og da blir det like mye guttenavn, og norskt. Motstand mot det nye finnes overalt, og vår sønn fikk masse sympati for at vi hadde vært helt "gærne" i navnevalget. Det gikk et par mnd, så skiftet alle kritikerne kurs og han kunne ikke hett noe annet. Får veldig skryt for flott navnevalg, og snart kommer det en jente som skal bære et "guttenavn" som bare 5 norske kvinner bærer. Det blir nok reaksjoner til å begynne med, men etter litt tygging er dette et nydelig og naturlig jentenavn. :)

Skrevet

Veldig fint navn som jeg også har vurdert før! Sovidt jeg vet, er det et opprinnelig tibetisk guttenavn. Men passer i være breddegrader både gutt og jente.

Jeg har mange tibetiske venner, og har vært i nord-india for å besøke familie og venner! Der har jeg blitt kjent med både en dame- Nimah og en mannlig Nimah ;) lykkt til med navnvalget!

Skrevet

Mannen til venninnen min heter det, så jeg tenker ikke på det som jentenavn. Og jeg skjønner ikke at det skulle være et problem at man ikke umiddelbart tenker etnisk norsk gutt, hva så? Skal ikke en neger få lov å kalle sitt barn Knut heller da, fordi man ikke umiddelbart tenker "mørkhudet person" når man hører navnet Knut?

Jeg synes Nimah er kjempefint :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...