Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest amandine
Skrevet (endret)

Litt natron i kokevannet til grønne grønnsaker gjør at de holder fargen sin! Og i går hadde vi brokkoli, asparges, erter og spinat så da ble det litt natron:-)

Endret av amandine
Videoannonse
Annonse
Gjest pupp and go
Skrevet

Litt natron i kokevannet til grønne grønnsaker gjør at de holder fargen sin! Og i går hadde vi brokkoli, asparges, erter og spinat så da ble det litt natron:-)

Hva man lærer ved å sitte her og kaste bort tiden.

Vel, nå er kaka halvert og testet i rundform på ca 24 cm, deretter ble den nærmest borte (smulene blir med mannen på jobb). Jeg kan bekrefte at den er både luftig og saftig (og jeg er rimelig håpløs på kjøkkenet). Nå er jeg kvalm og både dagens og gårdagens kaloribudsjett har gått til h..., og jeg leter etter neste anledning til å bake gulrotkake.

Bare en ting: kaka er fantastisk høy og fin idet jeg tar den ut av ovnen. To minutter senere er det et stort søkk i midten. Hvordan kan jeg unngå dette?

Skrevet

Hvorfor prinsipielt imot natron i kaker, blomstre?

Gjest Siklerotte
Skrevet

Å, det var jo denne kaken jeg skulle bake i januar? Desember? November? Jeg har ikke bakt siden februar 2012, tror jeg, så det er kanskje på tide at jeg prøver... Hva skjer hvis man tar enda mer gulrøtter i? Blir det for mye av det gode?

Gjest sug lut
Skrevet

Å, det var jo denne kaken jeg skulle bake i januar? Desember? November? Jeg har ikke bakt siden februar 2012, tror jeg, så det er kanskje på tide at jeg prøver... Hva skjer hvis man tar enda mer gulrøtter i? Blir det for mye av det gode?

Den blir kanskje tyngre og våtere, men det er sånt jeg egentlig liker, så prøv, dette er jo sikringskost!
Gjest amandine
Skrevet

Hvis du er litt sånn naturfagnerd som meg finner du svaret i linken jeg har lagt ved lenger opp i tråden:-)
Skrevet

Hvis du er litt sånn naturfagnerd som meg finner du svaret i linken jeg har lagt ved lenger opp i tråden:-)

Som jeg skulle sagt det selv :)

Og for å pirke, ikke i kaker generelt, men i gulrotkaker spesielt, ettersom jeg ikke har noe syre i den som natronen trenger. I min farmors kefirkake har jeg sef natron.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...