Gå til innhold

Massere for å åpne tette tårekanaler? Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille gutten vår på 2,5 uker har begynt å få en del gult puss på øyet. Har lest en del om at dette kan skyldes tette tårekanaler og at det kan hjelpe å skylle med lunket kokt vann eller saltvann. Samt at det å massere tårekanalene på riktig måte skal kunne hjelpe. Noen som kan/har gjort dette og kan forklare meg hvordan man gjør dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du stryker forsikig fra neseroten og inn mot øyekroken

Anonym poster: 0d274079f914d311151a3d5ad3f6d0e9

Skrevet

Hm.. Ja, det skal jeg vel kanskje greie ? :) så or meg en spesiell teknikk med sirkulære bevegelser osv jeg nå..

Tar gjerne inot flere tips for å få vekk dette pusset. Ser ikke godt ut. Har snakket med barneavd og de sa vi skulle skylle med saltvann eller morsmelk og kontakte lege i overimorgen om vi ikke syntes det bedret seg.

Skrevet

kan fint vare noen dager, og komme og gå de første månedene. Så fremt ikke det hvite på øyet blir rødt, eller huden rundt blir hoven er det ikke no å bekymre seg for. Kjøp mesoftkompresser som du fukter med morsmelk eller saltvann, som du vasker øyet med etter å ha dryppet med morsmelk eller saltvann innpå øyet først. Vask alltid fra ytre øyekrok og inn mot nesen. Ikke bruk samme kompress/kompressområde på begge øynene, for å hindre å forflytte bakterier fra det ene øyet til det andre. Masser forsiktig som tidligere nevnt fra neserota og opp mot indre øyekrok. Og plutselig har det gitt seg:)

(Gutten min var en del plaget de første 6 månedene, men gikk aldri til legen med det (mamma er helsesøster så spurte henne), og ønsker i utgangspunktet ikke å bruke antibiotika mot slik unødig. Men er du bekymret er det jo bedre å ta en legetur om noen dager:)

Skrevet

kan fint vare noen dager, og komme og gå de første månedene. Så fremt ikke det hvite på øyet blir rødt, eller huden rundt blir hoven er det ikke no å bekymre seg for. Kjøp mesoftkompresser som du fukter med morsmelk eller saltvann, som du vasker øyet med etter å ha dryppet med morsmelk eller saltvann innpå øyet først. Vask alltid fra ytre øyekrok og inn mot nesen. Ikke bruk samme kompress/kompressområde på begge øynene, for å hindre å forflytte bakterier fra det ene øyet til det andre. Masser forsiktig som tidligere nevnt fra neserota og opp mot indre øyekrok. Og plutselig har det gitt seg:)

(Gutten min var en del plaget de første 6 månedene, men gikk aldri til legen med det (mamma er helsesøster så spurte henne), og ønsker i utgangspunktet ikke å bruke antibiotika mot slik unødig. Men er du bekymret er det jo bedre å ta en legetur om noen dager:)

Takk for svar :)

Jeg vil heller ikke bruke antibiotika på han om jeg ikke må. Men kjenner jeg får litt noia når det er så sammenklistret om morgenen at han ikke greier å åpne det. Men nå skal jeg prøve å massere og dryppe.. Så får vi håpe på bedring :)

Så får legen vente noen dager til..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...