Gå til innhold

Hjelp... tror jeg har blitt smittet av 3 åringen min med 5. barnesykdom... erfaringer???

Anbefalte innlegg

Skal visst være skadelig for fosteret... er 21+0 og har vært syk noen dager nå... tenkte bare det var en forkjølelse, men min datter som var lett syk før meg har fått et kraftig rødblusset utslett i kinn som er typisk ved 5. barnesykdom... noen andre som tror de har blitt smittet som gravide? Kontakte legevakt i kveld for spm eller vente til i morgen?? Kjenner liv, men er redd for at fosteret er smittet...

Fortsetter under...

Jeg leste mye om den 5te barnesykdommen, da gutten min begynte i barnehage for en måned siden, og kom hjem med feber, etterfulgt av et hissigrødt utslett i kinnene.

Det jeg fant ut var: det behøver ikke å være den 5te barnesykdommen, da mange virusinfeksjoner gir rødt utslett i kinnene. Ved den 5te barnesykdommen kommer vanligvis utslettet ganske mange dager etter feberen.

I forhold til graviditeten er faren størst hvis du får infeksjonen mellom uke 9 og 20, som du jo heldigvis er passert. Men, ved smitte skal du likevel følges opp tettere gjennom svangerskapet.

Slik jeg har forstått det har mange leger mangelfull kunnskap rundt graviditet og den 5te barnesykdommen, da kunnskapen rundt at dette kan være farlig er forholdsvis ny. Jeg ville tatt kontakt med fastlegen i morgen, og evt skrevet ut informasjonen fra NHI slik at du har med deg den til legen.

Riktig god bedring til dere begge, det er ikke godt å bekymre seg. Men husk, babyen begynner faktisk å få ett lite immunforsvar nå, og tåler litt. Du er over den kritiske perioden å bli utsatt for smitte:) Gravide som jobber i utsatte arbeidsmiljøer hvor det er påvist parvovirus (5te barnesykdommen) kan jo faktisk gå tilbake til jobb etter fullgåtte 20uker.

Du kan vente til i morgen, men bør til legen da. Få tatt blodprøver for å være sikker på om det er det du har.

Risikoen for at fosteret smittes dersom du faktisk har infeksjonen, er cirka 30%. Om du er smittet, skal du ha en del ultralyder de neste ukene for å avgjøre om det har påvirket fosteret. Ved smitte til fosteret er tilstanden potensielt (altså slett ikke alltid) svært alvorlig, men det finnes behandling som kan redusere risikoen kraftig om så skulle skje.

Annonse

En liten oppdatering for de som lurer... har vært hos legen og fikk tatt blodprøve... hvis blodprøven viser at jeg har hatt det før er det ikke noe å bekymre seg for... hvis den ikke viser immunitet skal jeg ta ny prøve om noen uker for å se om det jeg har nå er parovirus infeksjon.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...