Gå til innhold

Fast føde til baby 5 mnd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har prøvd med fast føde nå i 4 uker. Hun elsker å spise men får ikke ned så mye. Hun styrer så fælt med tunga si. Hun er nok ikke helt moden til det ennå men vi synes det er gøy å prøve siden hun gliser og vifter med armene. Ser at hun liker det. Når vil hun lære å dytte maten nedover istedenfor utover? 6 mnd?

Skrevet

Gutten min fikk det ned fra første skje, 4,5 mnd gammel. Så jeg vil tro det er individuelt, og bare å fortsette å øve :)

Skrevet

Her fikk gutten teknikken etter ca en uke. Det er nok individuelt, bare til og fortsette og prøve :-)

Skrevet

Min fikk også ned første skje fra han var ca 4 mnd gammel. Men nå har han begynt å tulle litt... skal absolutt "snakke" når han spiser.... spruter grøt overalt. Han er nå snart 6 mnd.

Skrevet

Gutten min slet litt da han var 4 mnd,selv om han elsket det og kastet seg etter grøtskjea ;) jeg tok et par ukers pause og nå som han er 5 mnd spiste han det lett som bare det! :)

Skrevet

Når hun er klar :-)

Fortsett å prøve hvis hun liker det, så går det seg nok til etter hvert :-)

Skrevet

her vart det rett ned fra første skje, da var hun 3,2mnd ;)

Så er nok veldig induviduelt

Skrevet

Nå er hun 5 mnd og en uke. Er litt stressa på at hun ikke skal klare dette på en stund. Fra 6 mnd trenger de jo mer næring fra annen mat, spesielt jern. Jaja hun lærer det vel snart håper jeg;)

Skrevet

WHO anbefaler å vente til de er 6 mnd før man introduserer fast føde.

man skal vente til de selv viser interesse og tungen ikke lenger har den kvele-refleksen hvor de skyver ting ut istedenfor inn. og til de har god nakke og hode kontroll.

ikke vet jeg.. men jeg kommer til å vente til han er 6 mnd, om ikke akkurat 6 mnd men ivertfall til han har god hode- nakke-kontroll og viser interesse selv.

Skrevet

Ja jeg ville uansett ikke gitt henne mye nå. Vi driver egentlig bare med smaksprøver. Hun blir helt vill når hun ser at vi spiser og er veldig klar for å smake. Hun har vært sterk i hodet og nakke siden fødselen så nå holder hun fint hodet sitt selv. Det er rett og slett bare denne tungen som dytter alt ut igjen som må utvikles ;) de anbefaler å gi smaksprøver, men ikke la de spise seg mette på mat for da spiser de mindre mm. Hun får fortsatt mm hver time i perioder så her er det ikke mangel på næring ;)

Skrevet

vi begynte med smaker ved 4 måneder, nå 5,5 måneder,har han lært seg bedre å spise:) Suger det i seg og søler ikke like mye:)

Skrevet

Ja jeg ville uansett ikke gitt henne mye nå. Vi driver egentlig bare med smaksprøver. Hun blir helt vill når hun ser at vi spiser og er veldig klar for å smake. Hun har vært sterk i hodet og nakke siden fødselen så nå holder hun fint hodet sitt selv. Det er rett og slett bare denne tungen som dytter alt ut igjen som må utvikles ;) de anbefaler å gi smaksprøver, men ikke la de spise seg mette på mat for da spiser de mindre mm. Hun får fortsatt mm hver time i perioder så her er det ikke mangel på næring ;)

Må bare skyte inn at det ikke er Helsetilsynet/staten som anbefaler smaksprøver fra 4 mnd,det er bare noen ernæringsfysiologer som har gått ut "på egenhånd" og ment dette. Jeg gir selv smaksprøver og grøt til gutten min altså! ;)

Skrevet

bare lurer litt, hvor mye fast føde får deres 4-6mnd's gamle babyer? :)

Skrevet

Min på 5 mnd får 1 porsjon grøt + noen skjeer med smaksprøver på ett eller annet tidligere på dagen.

Skrevet

Min på 5 mnd får 1 porsjon grøt + noen skjeer med smaksprøver på ett eller annet tidligere på dagen.

Okei, min som blir 5mnd på lørdag får halvt glass med middag, noe smaksprøver, og en porsjon med grøt på kvelden.. :P

+ mm og mme... :P

Skrevet

Min får 1 porsjon grøt om kvelden og frukt på dagen. Hvordan begynner dere med 6mnd middagsglassene? Rundt midddagstider? Hvor mye? Og når det er på plass, hoppere dere da over en amming?

Skrevet

Må bare skyte inn at det ikke er Helsetilsynet/staten som anbefaler smaksprøver fra 4 mnd,det er bare noen ernæringsfysiologer som har gått ut "på egenhånd" og ment dette. Jeg gir selv smaksprøver og grøt til gutten min altså! ;)

vi gikk klarsignal av helsesøster om å begynne med fast føde siden vesla krever mat hver time. Er ikke mye igjen av meg nå ;) hun spiser meg opp hehe
Skrevet

I dag har hun klart å spise ca. 1 skje med gulrotmos uten å grise altfor mye hehe;) hun stråler når jeg kommer med mat til henne. Veldig morro ;)

Skrevet

Min får 1 porsjon grøt om kvelden og frukt på dagen. Hvordan begynner dere med 6mnd middagsglassene? Rundt midddagstider? Hvor mye? Og når det er på plass, hoppere dere da over en amming?

hhar ikke begynt med middagsglass fra 6 mnd enda jeg,mn 4mnd. får pupp først, så middag og etter e halvtime etterpå mme

har ett matvrak, så hun kunne spist hele glasset om hun hadde fått lov...

Skrevet

Husk at de må få litt mm eller mme til/etter hvert måltid. De blir tørste som oss og skal ha drikke til/ etter maten:)

Skrevet

Husk at de må få litt mm eller mme til/etter hvert måltid. De blir tørste som oss og skal ha drikke til/ etter maten:)

Ja her får hun melk i bøtter og spann til alle døgnets tider ;) vi øver med litt vann også vi nå da;)
Skrevet

Her får hun først mm, så får hun mme etterpå ;)

Skrevet

Gjennombrudd i dag ;) hun har fått avocado i noen dager nå og synes det var knall. I dag spiste hun faktisk flere skjeer og lo hysterisk hehe. Da jeg kom med ei skje med tran senere ved kveldsstellet, så gapte hun stort ;) hun drikker også litt vann til måltidene med tutekopp. Et par svelger. Sover bedre om natten. Endelig......nå er hun jo snart 6 mnd ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...