Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Helsesøster konkluderte i går med at min baby har soppinfeksjon på tunga. Vi fikk beskjed om å behandle dette med blå farris som vi skulle smøre på... Er dette nok? Infeksjonen var beskjeden, sa helsesøster.

Imidlertid har jeg i dag fått smerter på den ene siden av brystet. Når barnet tok brystet ved siste amming var det vondt. Brystet er ømt. Ikke såre brystvorter..

Noen med erfaring? Bør jeg kontakte lege eller holder det med helsestasjon? Eller se det an?

Blir veldig glad for tips! Dersom dette er sopp, vil jeg jo gjerne bli kvitt det.

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144034791-tr%C3%B8ste-noen-med-erfaring/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trøske;) Min hadde hvitt belegg på tunga og helsesøstrene mente at det bare var melketunge. De så heller ingen antydninger på puppene mine, men jeg lover deg for en forskjell når jeg fikk behandling:) Jeg gikk til legen og han konkluderte med sopp med en gang og vi fikk resept på Mycostatin til lillegutt og jeg måtte smøre med Canesten i noen uker. Ble god som ny etterpå og forstod ikke at det skulle gjøre så vondt med amming. Gå til legen du:) Koster jo ingenting å ta barnet dit...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Se http://ammehjelpen.no/artikkel/4/Sopp-troske for informasjon om hvordan trøske bør behandles. Ta gjerne med skrivet det er linket til der til lege og helsesøster (sistnevnte bør lese det for å kunne gi best mulig råd).

Du beskriver smerter i brystet, og siden babyen har påvist trøske bør du nok anta at det betyr at også du er smittet.

Behandling til mor er i første omgang reseptfri, men barnet behandles med medisin som du trenger resept på.

Denne miksturen (mycostatin) skal gnis på innsiden av barnets munn/tunge (feks med en kompress vætet i miksturen, eller bomullspinne), den skal ikke *dryppes* i munnen.

Husk å koke smokker og leker som barnet tygger på daglig, samt vaske sengetøy og undertøy ofte (for å hindre oppblussing/nysmitte).

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...