Gå til innhold

Hvor på sørlandet er de mest sosiale og gøyale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet at man ikke kan generalisere sånn.

Men jeg har lenge drømt om å bosette meg på Sørlandet. Verken jeg eller mannen er herfra og vi er vel vant med en ganske så uhøytidelig innstilling til det meste og elsker mas og prat. Så jeg ser ikke for meg at vi hadde passet så veldig godt inn i ei lita blondegardinskledd bygd der bedehuset er selve limet. Ikke at vi har noe imot kristne, vi er kristne selv, bare veldig avslappede hvis man kan si det sånn :P

Det er heller ikke min intensjon å latterliggjøre steder eller mennesker. Jeg ønsker bare å høre deres erfaringer. Gjerne fra sørlendingene selv! Hvor bor akkurat dere og hvordan vil dere si naboene og omgangskretsen deres er?

Er det en viss forskjell på Vest-Agder vs. Aust. Jeg har liksom sett for meg at man er litt mer frigjort i Vest. Aner ikke hvorfor! Sikkert fordi Kr.sand er største byen og i største byen er sted er man alltid litt mer urban og ja,...frigjort?

Anonym poster: 2393a286ea9494d3cd83194546fc70db

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er østlending og har bodd i Kristiansand, men har bosatt meg i Arendal.

Den største forskjellen på disse to byene var for meg klimaet, Kristiansand er grusomt kald om vinteren. Den isvinden fra havet står rett inn og blåser gjennom marg og bein.

Min erfaring er at det er litt vanskelig å komme inn i miljøet her på sørlandet, kjenner etterhvert flere innflyttere og alle sier det samme, det tar tid. Men etterhvert som disse sørlendingene blir vant til å ha deg der blir du sakte men sikkert tatt inn i varmen ;)

Jeg trives godt i Arendal, akkurat passe stort her synes jeg. Stort nok til at vi har absolutt alt av tilbud, men ikke for stort.

Anonym poster: 96db0f597013a4285db4774e87740d05

Skrevet

Jeg er også innflytter til Arendal, litt vanskelig å bli kjent. Men hvis man har barn i barnehage eller på skolen går det fint.

Kolleger blir man jo også kjent med fort.

Synes folk her er lite selvhøytidlige.

Liker at man har alt i nærheten, masse flotte turområder og badeplasser.

Mange barnehager, vi har 4 stk bare 5 min kjøring unna.

IKEA, Sørlandssenteret og Dyreparken bare 45 min unna.

Anonym poster: 975d5aaa4155d5ba03f7443534911b24

Skrevet

Jeg syns det er mindre frigjort i vest enn i øst. Jeg bor og i Arendal og vil si at vi er litt mer avslappet enn de i Kristiansand.

Greit nok at vi kanskje har litt lillebrorkomplekser ovenfor Krsand, men man har alt av tilbud her.

Vi har og mange store firmaer og det er mye rimligere å bo i Arendal enn i Kr.sand.

Har vært mye ute i Kr.sand og Arendal og jeg syns utelivet i Arendal er faktisk bedre.

Det tar litt tid å komme innpå sørlendinger ja, men hvis man tar litt initiativ selv så er det lettere.

Det er også litt lunere i Arendal enn i Kristiansand når det kommer til vind og vær.

Anonym poster: aa55a2297e341f106dc71fa1cfda3b43

Skrevet

Har vært mye i Kristiansand, og det er mer "uptight" der enn her i Arendal, hvor jeg bor selv.

Arendal er ikke av de største byene, men vi har det vi trenger her. Om en skulle få shoppe-ånden over seg så er som flere har nevnt, IKEA, Sørlandssenteret, Dyreparken o.l. 45 min unna.

Arendal har rykte på seg for å være "banke-du-byen," men det gjelder for det meste ved visse uteplasser (som alle vet hvilke er), natt til lørdag. Så syns vi snart kunne ha fjernet det ryktet.

Du finner flere slags typer miljøer i Arendal, så det gjelder å vite hvor en burde bosette seg hen.

Utenfor Arendal har man også noen øyer som er koselige å besøke om sommeren om en vil vekk fra bylarmen, og om en trenger en liten pust i bakken fra tjas og mas så ligger Hove på Tromøya, 10-15 min unna Arendal.

:)

Anonym poster: 4cef4d4b416780d5840d83dcad8720b6

Skrevet

Hehe, legg merke til fientligheten mot vest Agder fra Arendalittene... Jepp... For sånn er det! Det er en evig kamp mellom aust og vest, og Arendalittene tar gjerne på seg offer-rollen!

Jeg har bodd i Arendal i flere år og skal ALDRI bo der igjen. Går man ut på byen er det politi overalt... Grunnen? Jo Arendalitter er ikke helt trygge. Er en grunn for at det blir kalt for "banke du-byen"

Nå bor jeg midt mellom Arendal og Kristiansand, men jeg ville uten tvil bosatt meg i Kristiansand om jeg var deg :)

For nok litt tyn nå, for som sagt... Arendalittene er ikke helt i vater :P sånn generelt sett!

Anonym poster: 95336e02c95586930f2caf2d74e83d01

Skrevet

Hehe, legg merke til fientligheten mot vest Agder fra Arendalittene... Jepp... For sånn er det! Det er en evig kamp mellom aust og vest, og Arendalittene tar gjerne på seg offer-rollen!

Jeg har bodd i Arendal i flere år og skal ALDRI bo der igjen. Går man ut på byen er det politi overalt... Grunnen? Jo Arendalitter er ikke helt trygge. Er en grunn for at det blir kalt for "banke du-byen"

Nå bor jeg midt mellom Arendal og Kristiansand, men jeg ville uten tvil bosatt meg i Kristiansand om jeg var deg :)

For nok litt tyn nå, for som sagt... Arendalittene er ikke helt i vater :P sånn generelt sett!

Hehe, nå var vel to av oss som svarte ikke arenadalitter da, men innflyttere ;)

Litt naborivalisering er det vel overalt, er det ikke det da? Nabobyer rivaliserer om alt mulig, hvem er best i fotball osv.

Jeg har som sagt bodd i Kristiansand også og har ikke noe negativt å si om byen annet enn at den er utrolig kald om vinteren. Jeg liker Kristiansand om sommeren og reiser gjerne dit for å rusle litt i Markens og kjøpe is på brygga, men likevel liker jeg meg bedre i Arendal. Synes Arendal er en koselig by...

Men nå er jeg småbarnsmor da, og mer opptatt av barnehager, helsestasjon, skoler og fritidsaktiviteter, på byen har jeg ikke vært på mange år..

Anonym poster: 96db0f597013a4285db4774e87740d05

Skrevet

Hehe. Ja sånn vil det vel alltid være, litt innad kamp i regionene :)

Kristiansand er nok en liten favoritt må jeg innrømme. Men så har jeg vært veldig lite på sørlandet i grunn. Bare der og i Risør, som jeg har helt forelsket meg i. Men hvordan er det der utenom sommersesongen? Helt dødt?

Anonym poster: 2bc3577bd15a8bc0393cd80dbf9e6c2a

Skrevet

12:05 var meg, HI.

Anonym poster: 2bc3577bd15a8bc0393cd80dbf9e6c2a

Skrevet

Iveland er nok plassen for deg ;)

Anonym poster: 114c46c6b87ec4754f5de37654ad00b1

Skrevet

Mandal er plassen :)

Anonym poster: 5323f0856a93cc98a5e316e12108f1bb

Skrevet

Ja, Mandal er en fin by :-)

Anonym poster: d08b9fa122ae237566d05b478a4329f4

Skrevet

Er halvveis tilflytter til arendal :) født her, men vokst opp en annen plass....vendte tilbake ;)

Sørlendinger er vanskelige å komme inn på, og det gjelder å foreldre i bgh og skole.

Men Arendal er en trivelig by :) kjøpesenter i byen, mye bussforbinnelser, kjøpesentre 5 min unna byen, flotte turområder og badeplasser :)

Så om dere bestemmer dere for å flytte hit så er det jo bare å hyle ut :) vi er alltid flere her som mer enn gjerne tar i mot til vennegjengen :)

Anonym poster: b2e097f36d55af639c463d5eaba1b9a8

Skrevet

Det er like mye fiendtlig den andre veien. Vet du forresten at christian iv tvang folk fra aust agder å betale for Kristiansand?

Noe negativt er det med arendal er at sykehuset blir svekket pga flytting til krsand.

Skrevet

Det er like mye fiendtlig den andre veien. Vet du forresten at christian iv tvang folk fra aust agder å betale for Kristiansand?

Noe negativt er det med arendal er at sykehuset blir svekket pga flytting til krsand.

Ja Arendalittene bærer nag i evigheter og glemmer aldri... Som du drar frem om Christian IV... Noe som skjedde på 15-1600-tallet :P arendalitt i et nøtteskall. Og det der med sykehuset kommer de aldri til å bli enige om! Heller ikke det med fylkesgrensen forsåvidt heller...

Skrevet

Det er mange fine stedet på sørlandet. Er du bymenneske eller vil du bo mer landlig? Er du avhengig av butikker og god kollektivtransport? Vær ærlig, er du snobb eller harry? Disse tror jeg kan spille inn på hvor det passer best å bo :-)

Skrevet

Jesus! Dere agderfolk er jo like bitre på hverandre som østlendinger og nordlendiger :P

Anonym poster: 2393a286ea9494d3cd83194546fc70db

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Kristiansand. Det er en fin by med masse å gjøre om sommeren. Om vinteren er det litt dauere, men utelivet er bra. Jeg pleier å gå på Kick eller Harveys (er 25 år). Dyreparken er jo åpen året rundt og den er gull verdt for oss som har barn :)

Hvis du vil flytte hit anbefaler jeg å bo i sentrum, Lund, Grim og kanskje Hånes og Søm. På Justvik, Slettheia og Voiebyen er det mye rødd :P

Jeg har flyttet til Grimstad for å studere og kommer nok til å bli boende her. Her er det daut om vinteren, men liker det godt om sommeren :)

Her har du en smakebit fra Arnedal:http://www.youtube.com/watch?v=GzoGrRxhmuw

Anonym poster: fa532fc24776840fcad683479c4b2513

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Kristiansand. Det er en fin by med masse å gjøre om sommeren. Om vinteren er det litt dauere, men utelivet er bra. Jeg pleier å gå på Kick eller Harveys (er 25 år). Dyreparken er jo åpen året rundt og den er gull verdt for oss som har barn :)

Hvis du vil flytte hit anbefaler jeg å bo i sentrum, Lund, Grim og kanskje Hånes og Søm. På Justvik, Slettheia og Voiebyen er det mye rødd :P

Jeg har flyttet til Grimstad for å studere og kommer nok til å bli boende her. Her er det daut om vinteren, men liker det godt om sommeren :)

Her har du en smakebit fra Arnedal:http://www.youtube.com/watch?v=GzoGrRxhmuw

Jeg glemte jo å svare på overskriften: Vil si Kristiansand og Arendal har de mest gøyale folkene :)

Skrevet

Ja Arendalittene bærer nag i evigheter og glemmer aldri... Som du drar frem om Christian IV... Noe som skjedde på 15-1600-tallet :P arendalitt i et nøtteskall. Og det der med sykehuset kommer de aldri til å bli enige om! Heller ikke det med fylkesgrensen forsåvidt heller...

Men du er jo veldig fiendtlig innstilt til arendal selv...typisk kristiansander.

Det med banke du byen er jo bare bullshit. Så ille er det ikke i det hele tatt. Det er bråk på steder med 18 års grense eller mest på langbryggen ikke på tyholmen sida.

Jeg kom med en fun fact om historien mellom arendal og Kristiansand men du kommer med mener 40000 mennesker et gale...snakk om fiendtlig innstilling

Skrevet

Men du er jo veldig fiendtlig innstilt til arendal selv...typisk kristiansander.

Det med banke du byen er jo bare bullshit. Så ille er det ikke i det hele tatt. Det er bråk på steder med 18 års grense eller mest på langbryggen ikke på tyholmen sida.

Jeg kom med en fun fact om historien mellom arendal og Kristiansand men du kommer med mener 40000 mennesker et gale...snakk om fiendtlig innstilling

Kaller du meg typisk kristiansander?? Har aldri engang bodd i kr.sand... Hehe, født og oppvokst midt i mellom Arendal og kr.sand. Gått på skole i kr.sand, Lillesand, Grimstad og Arendal så vil si jeg har fått med meg litt av hvert av mange sider. Bodde 5 år i Arendal og skal aldri bo der igjen. VGS. Jeg gikk på i Arendal hadde politi razzia med jevne mellomrom og nesten 50% av klassen jeg gikk i var rusavhengie... Har aldri vært borti lignende før.

Så Arendal holder jeg meg laaaangt unna, skikkelig dritt-plass etter min mening :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...