Anonym bruker Skrevet 3. april 2013 #1 Skrevet 3. april 2013 F.Eks: Jeg sier: du kan ta bilen min. Porsgrunn sier: hvem bil er det? Sier man hvem istedenfor hvilken der? Eller er han vranglært? Anonym poster: b2a07b8f648985414954d8fcc1714429
♥Madam Mim♥ Skrevet 3. april 2013 #2 Skrevet 3. april 2013 (endret) Dette er ikke bare porsgrunn, men hele Grenland. Altså siljan, skien, porsgrunn og bamble :-) Her sier vi hvem istedet for hvilken, snål betyr koselig og sjesse betyr fysen (på noe godt å spise/drikke) :-) Hadde ikke tenkt over at det var feil før jeg begynte å være på dib jeg :-) Endret 3. april 2013 av ♥Madam Mim♥
piranha Skrevet 3. april 2013 #3 Skrevet 3. april 2013 Nå er sikkert jeg litt gammel;) men de jeg kjenner bruker hvilken...Får helt gåsehud når jeg hører noen snakker feil;)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2013 #4 Skrevet 3. april 2013 Bodd i Porsgrunn i hele mitt liv og har aldri hørt noen si "Hvem bil". Er ikke vanlig dialekt her. Anonym poster: 1930e22516979742f738f30e62dde34c
Himmel og hav Skrevet 3. april 2013 #5 Skrevet 3. april 2013 Dette er ikke bare porsgrunn, men hele Grenland. Altså siljan, skien, porsgrunn og bamble :-) Her sier vi hvem istedet for hvilken, snål betyr koselig og sjesse betyr fysen (på noe godt å spise/drikke) :-) Hadde ikke tenkt over at det var feil før jeg begynte å være på dib jeg :-) Tygger du koe og spiser kåke også?
♥Madam Mim♥ Skrevet 3. april 2013 #6 Skrevet 3. april 2013 Dette er ikke bare porsgrunn, men hele Grenland. Altså siljan, skien, porsgrunn og bamble :-) Her sier vi hvem istedet for hvilken, snål betyr koselig og sjesse betyr fysen (på noe godt å spise/drikke) :-) Hadde ikke tenkt over at det var feil før jeg begynte å være på dib jeg :-) Tygger du koe og spiser kåke også? Hehe, nei faktisk ikke. Det er tyggis og kake (regner med kåke betyr kake...) Prøver å huske på å si riktig hvem/hvilken etter at jeg har skjønt at det irriterer så mange! Ser det er fler her som aldri har hørt feil spørreord, noe jeg synes er litt rart. Mange av dem jeg kjenner sier hvem og hvilken om hverandre :-)
Anonym bruker Skrevet 3. april 2013 #7 Skrevet 3. april 2013 Dette er ikke bare porsgrunn, men hele Grenland. Altså siljan, skien, porsgrunn og bamble :-) Her sier vi hvem istedet for hvilken, snål betyr koselig og sjesse betyr fysen (på noe godt å spise/drikke) :-) Hadde ikke tenkt over at det var feil før jeg begynte å være på dib jeg :-) Tygger du koe og spiser kåke også? Hehe, nei faktisk ikke. Det er tyggis og kake (regner med kåke betyr kake...) Prøver å huske på å si riktig hvem/hvilken etter at jeg har skjønt at det irriterer så mange! Ser det er fler her som aldri har hørt feil spørreord, noe jeg synes er litt rart. Mange av dem jeg kjenner sier hvem og hvilken om hverandre :-) Kommer kanskje an på aldersgruppen? Jeg er 25 år gammel og eneste jeg har hørt har si "hvem film" er svært unge mennesker, og da ikke nødvendigvis fra Porsgrunn. Anonym poster: 1930e22516979742f738f30e62dde34c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå