Gå til innhold

Flere med "store" babyer her?

Anbefalte innlegg

Min gutt blir 6 mnd om 10 dager. Var på forsinket 5 mnd kontroll i går og han er nå kilo og 73 cm lang. I følge kurven sin så skyter han i været. Jeg fullammer ham og gir ca 1/2 posjon grøt til kvelds (som har hjulpet på nattesøvnen). Før ammet jeg ham ca annenhver time hele natten... nå kan han sove 4-5 timer i strekk. I flg helsesøster måtte jeg passe på å ikke gi han for mye mat... men jeg gjør jo ikke det. Jeg syntes nå han ser flott ut og ser overhodet ikke "tykk" ut. Er utrolig stolt av meg selv som har klart å amme ham så lenge!

Jeg har jo også lyst til å introdusere litt annen mat til han nå som han blir 6 mnd... orker ikke å fullamme lenger men heller trappe litt ned. Hvordan gjør dere andre det ? Kanskje gi litt mat først og så tilby pupp etterpå (så orker han mindre pupp )? Hvor mye mat gir dere andre til deres 6 mnd gamle barn ? For å si det sånn.... han trenger ikke annen mat for å legge på seg ;)

Prøver å lære han å drikke litt vann av tutkopp nå og han liker det (tross litt grimaser... hehe)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144034699-flere-med-store-babyer-her/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå aner jeg ikke hva gutten din veier men min gutt var 71 cm og 9770 gram på 6 mnd kontroll ;) Kjempeplugg som jeg ammet hver 3. - 4. time døgnet rundt til tross for grøtstart 4 mnd gammel! Så lenge det er morsmelk er det jo ikke mulig at en baby får for mye mat så det var en spesiell uttalelse fra helsesøster.. Hverken lege eller HS har noengang kommentert vekten på gutten min selv om han var stor som baby.

Og - det er utrulig deilig å ha et barn som er glad i mat! Jeg kokte grønnsaker som jeg moste og blandet med kyllingkjøtt og litt sunn matolje og han spiste det med god matlyst til lunsj. Grovskive med makrell skled også ned fra 6 mnd alder :P Det er jo også rundt 6-7 mnd alder at de begynner å bevege på seg og forbrenne det de spiser/drikker. Når det gjelder fast føde så bare introduser smaksprøver og helst på formiddagen, slik at de ikke evt får mageknip på natta om det er noe de ikke helt klarer å fordøye. Her gikk gutten grøtlei et par uker etter at vi introduserte grøt både mrg + kveld så da begynte jeg å gi brød til frokost i stedet.

Bare begynn med smaksprøver de første dagene og se om han liker det, etterhvert kan du øke porsjonene :) Introduser bare èn matvare av gangen, f eks banan eller kokt blomkål. Mos og bland gjerne ut med morsmelk. Ofte må de smake på ting flere ganger før de liker det. Og amme etter smaksprøvene slik at han blir mett. Om han får die først så blir han neppe sulten nok til å ville prøve ut mat.

Her var gutten veldig kraftig til han var ca 10 mnd gammel og begynte å gå, etter det har det roet seg. Nå blir han straks to år og han er 90 cm og 14,5 kg. Matlysten går opp og ned og jeg lengter tilbake til de dager hvor han kunne sitte og nyyte makrell i tomat rett fra tuba i stedenfor å løpe etter med yoghurt og frukt som jo bare er sukker...

Endret av Madolyn&Muffin

Gutten vår var 8,7 kg og 69,5 cm på 5 mnd kontrollen. Ikke veid han etter det, men han er en stor gutt. Ikke tjukk, men stor :)

Du skal bare være stolt. Han har akkurat fylt 6 mnd nå. Gir grøt morgen pg kveld (1-1,5 porsjon) og litt frukt på dagen.

Har gitt opp å fullamme han. Han krevde mye mat, og ammet han hver 1-2 time hele natten.

Nå som han har begynt på fast føde sover han 12 timer i strekk om natten. DIGG. Nå ammer jeg kun morgen, 1-2 ganger på dagen og på kvelden. Gir litt MME i tillegg.

Det at han er stor betyr ikke at du ikke kan gi grøt og annet mat. Han trenger nok mer mat enn kun morsmelk nå.

Nå får han kun grøt og vann til måltidet.

Men da han begynte å få ammet jeg han først, så smakte han en skje. Når mengden etter hvert økte gav jeg grøt først, så ammet jeg rett etterpå

På 6 mnd kontrollen var gutten min 68 cm og 9 kg, nå er han 8 mnd så blir spennende å se på neste kontroll om et par dager. Fikk beskjed om å gi mindre mat.. Så tror egentlig ikke han har lagt på seg så veldig mye.

Fikk du virkelig beskjed om å gi mindre mat av HS?

På 6 mnd kontrollen var gutten min 68 cm og 9 kg, nå er han 8 mnd så blir spennende å se på neste kontroll om et par dager. Fikk beskjed om å gi mindre mat.. Så tror egentlig ikke han har lagt på seg så veldig mye.

Fikk du virkelig beskjed om å gi mindre mat av HS?

ja, det gjorde jeg.. Hun sa jeg måtte gi mindre til hvert måltid og sjeldnere og kutte mat på natta. Altså, isteden for hver 3 time, skulle jeg prøve å la det gå 4 timer, og isteden for et helt glass med middag, skulle jeg gi litt over halve osv. Men jeg kan ikke si jeg har fulgt det slavisk. Gir mat når gutten min er sulten, ferdig med det :) men har kuttet ut mat på natta, og det tror jeg gjør at vekta ikke går like fort opp som før.

Annonse

Min gutt blir 6 mnd om 10 dager. Var på forsinket 5 mnd kontroll i går og han er nå kilo og 73 cm lang. I følge kurven sin så skyter han i været. Jeg fullammer ham og gir ca 1/2 posjon grøt til kvelds (som har hjulpet på nattesøvnen). Før ammet jeg ham ca annenhver time hele natten... nå kan han sove 4-5 timer i strekk. I flg helsesøster måtte jeg passe på å ikke gi han for mye mat... men jeg gjør jo ikke det. Jeg syntes nå han ser flott ut og ser overhodet ikke "tykk" ut. Er utrolig stolt av meg selv som har klart å amme ham så lenge!

Jeg har jo også lyst til å introdusere litt annen mat til han nå som han blir 6 mnd... orker ikke å fullamme lenger men heller trappe litt ned. Hvordan gjør dere andre det ? Kanskje gi litt mat først og så tilby pupp etterpå (så orker han mindre pupp )? Hvor mye mat gir dere andre til deres 6 mnd gamle barn ? For å si det sånn.... han trenger ikke annen mat for å legge på seg ;)

Prøver å lære han å drikke litt vann av tutkopp nå og han liker det (tross litt grimaser... hehe)

Sorry.... han er 9 kilo

Førstemann her var stor som baby, 9 kilo og 69,5 cm på 6 mnd kontrollen. Det jevnet seg ut når han ble 1 år og begynte og gå, da gikk han ned på gjennomsnittet og er fortsatt på gjennomsnittet nå som han er snart 4 år :-)

Fikk aldri noen beskjed om å begrense matinntaket hans, han var veldig glad i mat og spiste det meste og mye. Gav han sunne måltider når han fikk fast føde og han spiste til han ikke ville ha mer. Ville ikke begrenset mat til babyer, de skal være litt runde og gode disse små, og bedre og ha litt og gå på når de blir syk :-)

Minstemann er på gjennomsnittet på vekt og lengde, 8 kilo og 69,5 cm på 6 mnd kontrollen, alle barn er forskjellig, og det pleier og jevne seg ut når de runder året :-)

Gutten vår var 8,7 kg og 69,5 cm på 5 mnd kontrollen. Ikke veid han etter det, men han er en stor gutt. Ikke tjukk, men stor :)

Du skal bare være stolt. Han har akkurat fylt 6 mnd nå. Gir grøt morgen pg kveld (1-1,5 porsjon) og litt frukt på dagen.

Har gitt opp å fullamme han. Han krevde mye mat, og ammet han hver 1-2 time hele natten.

Nå som han har begynt på fast føde sover han 12 timer i strekk om natten. DIGG. Nå ammer jeg kun morgen, 1-2 ganger på dagen og på kvelden. Gir litt MME i tillegg.

Det at han er stor betyr ikke at du ikke kan gi grøt og annet mat. Han trenger nok mer mat enn kun morsmelk nå.

Men da han begynte å få ammet jeg han først, så smakte han en skje. Når mengden etter hvert økte gav jeg grøt først, så ammet jeg rett etterpå

Har du tenkt å begynne med annen mat nå som han er 6 mnd? Brødskive, middag etc. ? Ja jeg er glad og stolt jeg har en matglad gutt... bedre det ;)

Har du tenkt å begynne med annen mat nå som han er 6 mnd? Brødskive, middag etc. ? Ja jeg er glad og stolt jeg har en matglad gutt... bedre det ;)

Slik vi har det nå funker veldig greit. Har akkurat begynt med grøt på morgenen. Jeg øker ikke før jeg merker at han er sulten.

Har gitt et glass middag over 3 dager. For å smake litt osv. Så har jeg ammet etterpå

Herregud - alt fjaset helsesøstre har for seg innimellom..

Gi gutten din mat når han er sulten - en baby på 6 mnd skal ikke slankes!

Som det påpekes over - det er bra du har en matglad gutt. Gi poden variert mat, ikke bare grøt, og vann på tutekoppen. Om du ammer i tillegg er jo det kjempeflott, men som du selv sier, så kan det vel bli litt slitsomt med fullamming etterhvert nå som han har blitt så stor :-)

Annonse

Gjest Kjempeanonym

Min gutt var 8,1 kg på tre mnd kontroll. Fikk beskjed av helsesøster om å kutte nattmåltidene. Han fikk bare skrike litt og så vente han seg nok til å ikke få mat om natten etterhvert.

Jeg fortsatte å gi han mat. Stakkars ungen er jo sulten.

Min gutt var 8,1 kg på tre mnd kontroll. Fikk beskjed av helsesøster om å kutte nattmåltidene. Han fikk bare skrike litt og så vente han seg nok til å ikke få mat om natten etterhvert.

Herregud! For et råd!! Kan ikke slutte med nattmat til en på bare 3 mnd! Var på 3 mnd kontroll med min gutt i dag, han er 8,5 kg! Fikk ingen kommentarer på det :)

Gjest Kjempeanonym

Herregud! For et råd!! Kan ikke slutte med nattmat til en på bare 3 mnd! Var på 3 mnd kontroll med min gutt i dag, han er 8,5 kg! Fikk ingen kommentarer på det :)

Så "bra" at noen er større enn min. Får jo inntrykk av at han er den største ungen helsesøsteren har sett i sitt liv.

Hun syns nå forresten allerede på 6 ukers kontrollen at vi skulle kutte nattmåltidet ( for en så stor gutt trenger ikke mat om natten.)

Godt at man ikke er førstegangsmor som stoler blindt på helsesøster ;) Mange rare råd de kommer med :)

Så "bra" at noen er større enn min. Får jo inntrykk av at han er den største ungen helsesøsteren har sett i sitt liv.

Hun syns nå forresten allerede på 6 ukers kontrollen at vi skulle kutte nattmåltidet ( for en så stor gutt trenger ikke mat om natten.)

Godt at man ikke er førstegangsmor som stoler blindt på helsesøster ;) Mange rare råd de kommer med :)

Vet... Liker også å se at det er flere så store, fine gutter :)

Store babyer krever mye mat, sånn er det bare. Det har tilogmed jordmor sagt til meg. Så bare tull at store gutter ikke trenger mat på natta!! Melka er jo også drikke, skal man tørste barna også da??

Jeg er helt imot at man skal kutte ned på maten til litt større unger. Jeg har selv en liten bolle på 8,5 kg og 62 cm (5 mnd) og har aldri fått beskjed om det, men for de som har fått beskjed om å kutte ned på amming så kan det kanskje være noe i det. Ikke at man skal gi mindre, bare la det gå litt lenger mellom hver gang. Grunnen til det er at den første melken er sukkermelk og den siste er fettmelk. Hvis ungen kun får i seg sukkermelken kan det være at han/hun blir urolig og han/hun ikke blir skikkelig mett. Det hjalp hvertfall i mitt tilfelle å drøye mellom måltidene.

Bolleunger er de søteste syns jeg. Min har forøvrig 2 valker bare på underarmene ;)

Min snuppe var 63,5 cm og 8,2 kg da hun var 3mnd og 2 uker. Stor og fin jente og jeg fikk ingen kommentarer på at hun var for stor. Hun får MME nå og derfor skulle vi passe litt på at hun ikke spiste for mye, men ingen slanking. Her var det heller snakk om at vi må over på fast føde nå som hun blir 4mnd siden hun ikke skal ha i overkant mye erstatning og hun er jo sulten. Store barn spiser jo mer enn de mindre, og hun har vært stor helt fra fødselen av ;) (4750g) :D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...