Gå til innhold

Hvordan motivere seg til å begynne å jobbe igjen?

Anbefalte innlegg

Er det noen her som trives med å jobbe. Og ha små barn i barnehage og skole? Går hverdagen rundt synes du? Kan man ha det fint med å jobbe fult og ha små barn???...

(her vil jeg ikke høre fra de som elsker å være hjemme med barna og aldri kunne tenke seg og begynne å jobbe igjen... det vil ikke hjelpe meg..)

Fortsetter under...

Gjest Kira bjeffer

Jeg har barn på 14 mnd og 3 år, og jeg elsker jobben min :)

Personlig føler jeg at jeg får mye utbytte av å jobbe. Jeg får vært meg selv, ikke bare mamma. Jeg får brukt hodet, jobbe for å oppnå mål og gleden av det sosiale på jobben.

Innimellom er det selvsagt slitsomt, da spesielt i perioder med mye sykdom eller/og lite søvn.

Så jeg koser meg både på jobb og hjemme sammen med barna.

Oj, så bra!! Hvor lenge er barna i barnehage da? Og når må du reise hjemmefra og når er du hjemme på ettermiddagen?

Jeg ser for meg at man er helt utslitt når man kommer hjem fra jobb. Men det er vel kanskje slik at man har overskudd til andre ting enn bare middag når man kommer hjem???

Gjest Kira bjeffer

Jeg er veldig heldig, fordi jeg både har flexitid og muligheten for hjemmekontor. I tillegg jobber mannen turnus og mine foreldre bor ved siden av barnehagen. Sånn sett er barna sjelden mer enn 6-7 timer i bhg.

Jeg føler at jeg får mer overskudd til å finne på ting med dem pga jobben. Litt vanskelig å forklare på en god måte, men etter å ha vært borte fra dem noen timer er det veldig hyggelig å se dem igjen. Da har jeg hatt litt egentid på jobb, og da bruker vi tiden etterpå til kos og lek.

Selvsagt er man lei og sliten til tider, men ved å kombinere familie og jobb får jeg det beste fra to verdener :)

Det hørtes jo helt fint ut!! Jeg jobber 8 timer og har 40 min kjørevei til jobb. Så da blir det spennende å se om mannen min får til å hente tidligere enn det jeg kan... av og til i hvertfall.. Jeg kan heldigvis flekse litt og så kan jeg jo spørre om jeg kan jobbe litt hjemmefra også... Kanskje det bare blir fint til slutt... ?

Gjest yrild

Nå jobber jeg bare 80 %, men jeg eeeelsker å jobbe :-) Jeg liker å være med barna mine også, men jeg ville aldri gitt opp jobben min for å være husmor!

Hadde jeg hatt en mer vanlig jobb hadde jeg ikke hatt noe imot å jobbe 100 % :-)

Annonse

Jeg er også så heldig at jeg bare trenger å jobbe 80 %. I tillegg starter mannen sent på jobb (jeg drar hjemmefra kl 06 mens han ikke trenger å levere i bhg før kl 08), noe som gir gutten vår max 8 timer lange bhg-dager de fire ukedagene han er der. Bhg er veldig bra; avskjermet småbarnsavdeling, masse kreativitet, matlaging, stadig mer utetid og mange koselige ansatte. Ikke for mange eller lange dager i en flott barnehage er veldig viktige for meg for at jeg skal trives med å ha et bhg-barn mens jeg selv er i jobb :)

Det er ikke noen hemmelighet at jeg mistrivdes i store deler av permisjonstida. Kombinasjonen high need baby og uerfaren førstegangsmamma var en veldig dårlig match :P For meg var det himmelsk å få komme ut i jobb!! :) Rutinen med å komme meg ut av huset, ha masse voksenkontakt og sosial stimuli, få bruke kunnskapene mine og å få ny mental input hver dag.

Og det hjalp i tillegg mye at en svært energisk og hengiven pappa gledet seg masse til sin del av permisjonstida, det var fantastisk å kose meg på jobb mens det trillet inn med koselige sms og mms fra far og sønn.

Før jeg fødte hadde jeg en veldig krevende og prestisjetung jobb med mye bakvakter, utreiser og slitsomme dager. Ila permisjonstida fant jeg ut at jobben ikke var kompatibel med småbarnslivet og karrieremann, og søkte og fikk drømmejobb ved et dagkirurgisk senter i stedet. Og jeg gleder meg virkelig til hver dag jeg går på jobb :)

Energi føler jeg ikke er noe problem. Etter det første halvåret med en baby som spiste meg med hud og hår har jeg fått en helt annen innstilling til det å være sliten og trøtt. Jeg er nå høygravid med nr 2, har en ett-åring + en karrieremann men er overhodet ikke i nærheten av å være så mentalt utladet som jeg var hjemme i permisjon med en high need baby. Vær kreativ med middagen for å slippe unødvendig frustrasjon; lag ferdig mye kvelden i forveien eller lag store kvanta i helgene som du fryser ned og bare kan slenge oppi ei gryte når du kommer hjem fra jobb med bhg-barnet. Her er hjemmelaget grønnsakssuppe med kyllingkjøttboller en favoritt :) Bare å klippe opp posen, helle suppa i kjelen og varme opp mens jeg koser meg med gutten som vil ha mammatid :)

Endret av Madolyn&Muffin

Jeg har to barn på 1,5 og 3 år og jobber fulltid, det gjør mannen også. Han begynner tidlig, så begynner jeg sent og leverer i bhg. Da kan mannen slutte tidlig, hente og lage middag! :) Barna får da ca 7 timer i bhg hver dag.

Synes ikke det er noe stress i det hele tatt! Men både jeg og mannen har fleksible jobber der vi styrer arbeidstid selv og har mulighet for hjemmekontor, så det gjør det jo litt enklere. Blir ikke sliten av jobben min heller, bare sykdomsperioder som er slitsomme.

Jeg hadde ikke trivdes som hjemmeværende, humøret mitt er mye bedre når jeg er i arbeid, jeg blir sur av å gå lenge hjemme :)

Oj, så bra!! Hvor lenge er barna i barnehage da? Og når må du reise hjemmefra og når er du hjemme på ettermiddagen?

Jeg ser for meg at man er helt utslitt når man kommer hjem fra jobb. Men det er vel kanskje slik at man har overskudd til andre ting enn bare middag når man kommer hjem???

Helt rart, men jeg føler jeg har mye mer overskudd etter jobb etter jeg fikk mini ;) trodde jeg skulle bli helt ødelagt etter jobb, men jeg gleder meg så til å komme hjem at jeg bare koser meg i det jeg kommer inn døra! ;)

Det var faktisk litt godt å komme igang med jobb, selv om jeg aldri trodde det skulle gå greit hehe :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...