Gå til innhold

Jeg gruer meg til hver barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her baker vi kaker som smaker godt og lar ungene stå for pyntingen.

Anonym poster: bad8a923825b9172c9a4be5a291e3725

Fortsetter under...

Skrevet

I de bursdagene min datter går i så konkurrerer mødrene om å gjøre bursdagene enklest mulig. I de to forrige bursdagene vi var i så hadde mødrene en kake og den var til barna. Ikke hjemmelaget, men en 123-kake. Før kaken så var det pølser i brød. Etterpå kommer en skål med snop og en skål med potetgull.

Akkurat den modellen syns jeg er FOR enkel.

Ifjor hadde vi bursdag som var litt for mye greier. FOr mange kaker og for mye snop. Også lagde jeg en hjemmelaga pizza.

I år... Skal lage 123 cake pops, og en kake eller muffinser også lager jeg en hjemmelaga pizza med skinke og ost.

Anonym poster: 23598ec482579a986e70d2b2b8c747c5

Skrevet

Det trenger jo ikke være selve kaka som er så fancy heller. Jeg laget vanlige sjokolademuffins til eldstemann nettopp. Kjøpte kuler i forskjellige farger og dekorerte med, samt Transformerspynt fra amazon. Det var sånne "pigger" med snurrende bilder på, og gutten min snakker om dem ennå selv om det er 4 mnd siden. (Han er 5 år.) Bruker man litt fantasi trenger det hverken å koste mye eller ta mye tid og frustrasjon. :)

Skrevet

En annen mulighet er å servere vaniljeis, la de få hver sin skål med is og la de gå bort til en buffet og "pynte" isen sin. Ungene her synes det er utrolig gøy, og det blir så fint :)

På buffeten med pynt står det f.eks en skål med oboypulver, saltstenger, nonostop, kakestrøssel, mini-marshmellows o.l.

Anonym poster: 97a4ded534ecc21a53b0138e2e8373bc

Skrevet

Her lager jeg bare en langpanne med sjokolade og har nonstop som pynt. så har jeg gele og vaniljesaus i tillegg. Kaka har blitt spist opp begge gangene. Jeg er ikke flink til og bake og så lenge kakene blir spist så blir det langpanne :P

Anonym poster: b1259f1428b5b7e1b2532041ba03fdb0

Skrevet

Jeg gruer meg også til hver barnebrsdag, men det er fordi jeg synes andre mennesker sine barn er utrolig slitsomme, og jeg ikke liker bråk og rot.

Bake kaker har jeg ingen problem med. Kakene mine er stygge, men gode, og ungene er godt fornøyde.

Anonym poster: d306e6a03a0769742514fa6180ef3df3

Annonse

Skrevet

Steik ei toro sjokoladekake, del den i to og ha et lag sjokolade i mellom og klæsj di to delene på hverandre.

Så skjærer du ut en firkant i midten som er ganske stor og fjern den. Dekk bunnen med marsipan, legg noen godterikrokodiller nedi og hell gele over. Pynt med sjokoladekrem, seigmenn, drink-paraplyer og vips så har du ei bassengkake med krokodiller i :D

bassengkake

Anonym poster: c61d3edbae9dcf787349d3ac01b26a9d

Skrevet

Jeg gjør en god del ut av barnas kake men det er ikke for å være bedre en andre mødre, tanken har aldri slått meg. Jeg legger en del i kakene fordi jeg syntes at det er moro.

Skal de som liker å lage litt ekstra på kaken og er flinke til det la være bare fordi andre ikke har samme interessen eller ikke får til?

Jeg har vært med i en del barne bursdager hos andre og jeg har da aldri opplevd at gjestene ikke ville ha fordi kaka ikke var bra nok så tror ikke du skal tenke mer over det.

Anonym poster: 79b57805cd972da689c5f66d3400e619

Skrevet

Prisen må jo vurderes i forhold til ingredienser og arbeid. Det er ikke sjelden jeg kommer opp i 300 kr for en kake kun i ingredienser, og da har jeg ikke engang begynt på dekor... Skal man ha litt for jobben også, så er ikke 700 kr helt urimelig. Det tar tid å pynte en fin kake, det er ikke noe man kan kaste sammen i siste liten. wink.png Det blir noe annet med en sjokoladelangpanne, selvfølgelig.

Anonym poster: e659266f225576c5e6d4ffdf0e35f30d

Bare nysgjerrig - hvordan er det mulig å komme opp i 300 kroner for ingrediensene - FØR dekoren? Hadde det vært inkludert pynt av ulikt slag til kaken skulle jeg nok skjønt det, men snakker vi 300 kroner i sukker/egg/melk/mel/bakepulver etc. eller er det noen spesielle ingredienser jeg ikke vet om?

Ikke frekt ment altså, bare lurer! Kan ingenting om kaker, men kan godt tenke meg at det er mye jobb og at ingrediensene koster, så at man skal ha 700 kroner for å bake skjønner jeg forsåvidt.

Anonym poster: 154864d028601ccc1d791386d098e416

når jeg tenker hva det koster å lage en kake utenom å ta noe for arbeidet, så er det også eske ca 20 kr, fat under kaka fra kr 5 til 35(avhengig av type fat;tynn papp til hardplast, strøm(her tar jeg med bensin,man skal jo handle inn tingene, komfyr til steking av kaka, evt laging av krem, varmtvann og såpe til oppvask, slitasje av verktøy kjøkkenmaskin etc) her har jeg satt fastpris kr 50,-, jeg lager gjerne bløtkake eller sjokoladekake og fløteputtene koster fra kr 19, så kommer det litt an på størelse hvor mange putter man bruker to er vel ikke uvanlig, og de fleste vil ha bær el i så da blir det fort 40, for en 24cm kake, litt avhengig om man bruker ferske bær som er best eller bare syltetøy, sjokoladekremen jeg vanligvis lager koster med alt som skal i koster vel rundt 80 å lage et lag inni og et lag utenpå, bruker man firstprice smør blir det endel billigere, men smaker også deretter. kakebunner er jo litt etter hva man lager da men jeg tar gjerne rundt 50, skal man lage noe spesielt hender det man trenger to bunner. ufarget marsipan er rimelig, men skal man lage litt fancy så må man ha farge til den,til sjokoladekake bruker jeg sukkerpasta, til 24 cm bruker jeg vel ca kr80 på lokk. Så kan fint komme opp i 300 i bakeprosessen før pynten, men slett ikke alltid. i tillegg kommer da pynten og tiden det tar å lage den. Jeg bruker fort minst 7 timer på ei kake (finne ide, handling, laging av bunn, laging av kremer, sette sammen, lage pynt og pynte). Jeg regner alltid ut kostnader for hver kake og legger på litt for arbeidet.

Tips til de som helst lager selv men kanskje ikke er så flink til fancy kaker er å lage vanlig rund kake med ett lokk av marsipan eller sukkerpasta og kjøp spiselig bilde av det aktuelle temaet på nett, legg det på kaka ta litt farge i krem og ta bittelitt krem rundt bildet og vips fancy kake :)

Anonym poster: e0ebb6a084a34d26b874bab05051a959

Skrevet

Ei venninne av meg og jeg laget en "Kitty litter cake" som bursdagskake til sønnen hennes, og jeg har aldri sett makan til respons. Så at kakene MÅ være fancy tror jeg ikke er så viktig ;)

Om denne kaken hadde vært populær blant jenter kan jeg dog ikke svare på....

post-849101-0-38113200-1364924893_thumb.jpg

Skrevet

Ei venninne av meg og jeg laget en "Kitty litter cake" som bursdagskake til sønnen hennes, og jeg har aldri sett makan til respons. Så at kakene MÅ være fancy tror jeg ikke er så viktig ;)

Om denne kaken hadde vært populær blant jenter kan jeg dog ikke svare på....

post-849101-0-38113200-1364924893_thumb.jpg

En ekte slankekake! Ikke ofte jeg vil avstå fra et kakestykke, men denne hadde nok klart kunststykket ;)

Skrevet

Kjenner til den, men jeg lager en langpanne jeg og ferdig med den saken. Så har jeg god krem og masse pynt på. Ungene klager ikke. Har fått laget prinsessekake/barbie kake 1 gang til et familieselskap. Var stas det altså, men vet du hva...kake er kake!:P

Anonym poster: 58bd596adce0ab48111cfe2cd20599ad

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...