Gå til innhold

Jeg gruer meg til hver barnebursdag

Anbefalte innlegg

Skrevet

Rett og slett siden jeg ikke er flink å bake kaker. Det virker som en skjult konkurranse om å ha den flotteste kaka. Altså blant foreldre i guttegjengen til barna mine. De serverer sjørøverkake, trash pack kake (skrives det slik?), lynet, bilbane osv osv.

Jeg kan som sagt ikke bake, er fornøyd om jeg hiver i hop et tog ;) Det vil selvsagt ikke største ha. Han vil ikke ha noe dårligere kake enn de andre.

Vet ikke hvor jeg vil hen, blir bare så frustrert over den evige konkurransen om å være best.

Anonym poster: 627b8051192e536bfae8a2e1ff2b61b7

Fortsetter under...

Skrevet

Hehe forstår deg godt :) Skal fortelle deg en hemmelighet som skjer i mitt barns omkrets: Mødrene får andre til å bake kaken og tar på seg æren. Dette veit jeg fordi det er meg de kommer til ;)

Anonym poster: 535f4b2c727d6a51cbc11b5985f2b5d5

Skrevet

Bestill en kake da vel! Kjenner du noen som er flink til å bake trenger det ikke bli så dyrt heller, hvis du handler ingredienser og betaler litt ekstra for selve jobben. Selv elsker jeg å bake - er ikke like flink som disse fantastiske bakebloggerne, men får mye skryt og er flink med pynt osv. For meg hadde det vært bare gøy å lage en slik kake for ei venninne. :)

Anonym poster: e659266f225576c5e6d4ffdf0e35f30d

Skrevet

Nestegang kan du ha en røre med posemuffins og la ungene putte oppi ting de har lyst på selv. Noen skåler med bær, sjokolade rosiner ol. Det blir sikkert minst like poppulært som "pyntekaker".

Anonym poster: bad8a923825b9172c9a4be5a291e3725

Gjest yrild
Skrevet

Jeg skjønner deg sååå godt, men har lært en haug om kaker ved å google meg til enkle kakeoppskrifter.

Har skjønt at det beste for meg er en god langpannekake som jeg kan pynte med marsipan i det temaet barna ønsker seg. Finner da inspirasjon på google og det finnes alltid endel ting som ser ok kult ut, men som er enkelt å lage.

Lykke til med de neste kakene :-)

Skrevet

En enkel kake som er stor suksess for småunger er kaketog. Du kan til og med kjøpe ferdig-langpanne-sjokoladekake og så skjærer du ut rektangelkuber og setter etter hverandre på lanft fat. Punt med seigemenn, smågodt og non-stop.

Superenkelt og inne minst LETT :)

Lykke til med barnebursdag, og blås i de andre foreldrene!!!

Anonym poster: c8af98df13f7a98b06da22bb4f0690a6

Annonse

Skrevet

Jeg blir ikke overrasket. Skjønner jo at noen av de ikke baker kaken selv, uansett hvor mye de påstår at det er de. Synes forøvrig det er himla dyrt å få andre til å lage. Har spurt to stk om pris for en 26cm dia, som de tar 700 og 800 kr for å lage.

HI

Anonym poster: c77bbb649507a062ee5a4cab6c51e39c

Skrevet

Kan du ikke prøve deg på cake-pops? :) De er jo morsomme av utseende :) Og kanskje gele og vaniljesaus? :)

Lag gele i isbitformer!? :)

Skrevet

Det er veldig mange hobbybakere der ute som tar på seg slike oppdrag, og de har mye å gjøre ;)

Det er garantert noen du kan bestille fra også, sjekk facebook eller spør i omgangskretsen din.

Men det er ikke vanskelig heller altså, gå på feks Jernia og kjøp litt utstyr så kan selv en baker med ti tommeltotter mikse sammen en kake som ser bra ut. Eller bestill et spiselig bilde på nett som du kan legge på kaka, blir garantert suksess.

Anonym poster: 97a4ded534ecc21a53b0138e2e8373bc

Gjest yrild
Skrevet

Du kan også kjøpe noen former (feks lynet eller sjørøverskip) og pynte med farget marsipan og melis.

Skrevet

Jeg er ikke flink til å bake kaker jeg heller, og hadde ikke giddet å bry meg om å late som heller. Men kjenner flere som elsker å bake, og som ikke tar all verdens for det. Jeg har også bestilt kake fra konditori, da 5-åringen ønsket seg en Hello Kitty-kake hun hadde sett, og det var det eneste hun ønsket seg. :) Hadde aldri giddet å prøve på noe slikt selv.

Anonym poster: 0d9de5d1ad6b2dd249dba2139c2aa61f

Skrevet

Det er et slikt tog jeg tenker å lage til minsten i år. Men han største vil ha ninja turtles, bakugan eller skylanders kake :P

Skrevet

Prisen må jo vurderes i forhold til ingredienser og arbeid. Det er ikke sjelden jeg kommer opp i 300 kr for en kake kun i ingredienser, og da har jeg ikke engang begynt på dekor... Skal man ha litt for jobben også, så er ikke 700 kr helt urimelig. Det tar tid å pynte en fin kake, det er ikke noe man kan kaste sammen i siste liten. ;) Det blir noe annet med en sjokoladelangpanne, selvfølgelig.

Annonse

Skrevet

Joda jeg skjønner at det er mye arbeid og at ingrediensene koster. Bare irriterer meg over konkurransen og det evige maset om å ha det beste. Hva skjedde med vanlig bløtkake? ;)

Skrevet

Men du, har han små skylanders figurer? Hva med å lage en langpanne kake og pynte den som en skylanders-arena???? Du kan bruke smågodt for effekter, og så setter du en 2-4 figurer på kaka? Om du kjøper flammefakler og setter 1 i hvert gjørne blir det jo en kjempeeffekt når kaka skal påbordet?

Lykke til :)

Anonym poster: c8af98df13f7a98b06da22bb4f0690a6

Skrevet

Hehe forstår deg godt :) Skal fortelle deg en hemmelighet som skjer i mitt barns omkrets: Mødrene får andre til å bake kaken og tar på seg æren. Dette veit jeg fordi det er meg de kommer til ;)

Hah!! Tenkte jeg det ikke. Alt man får vite her på DiB :D

Har hatt mine mistanker lenge. Har venninner som knapt har visst opp og ned på en takeaway-meny og som plutselig på magisk vis har servert de flotteste kaker på barnebursdagen til 1-åringen - vi snakker kaker formet som Fantorangen (?!) med nyyydelig fyll og godsaker og sånn "fondant" ... *sikle*

Jeg VISSTE at her var ugler i mosen ;)

Skrevet

Hehe forstår deg godt smile.png Skal fortelle deg en hemmelighet som skjer i mitt barns omkrets: Mødrene får andre til å bake kaken og tar på seg æren. Dette veit jeg fordi det er meg de kommer til wink.png

Hah!! Tenkte jeg det ikke. Alt man får vite her på DiB biggrin.png

Har hatt mine mistanker lenge. Har venninner som knapt har visst opp og ned på en takeaway-meny og som plutselig på magisk vis har servert de flotteste kaker på barnebursdagen til 1-åringen - vi snakker kaker formet som Fantorangen (?!) med nyyydelig fyll og godsaker og sånn "fondant" ... *sikle*

Jeg VISSTE at her var ugler i mosen wink.png

Hahaha, jeg dør :D

Skrevet

Jeg bare hiver isammen en Toro langpannekake og serverer direkte ut av langpanna. Noen ganger med litt enkel pynt her og der, andre ganger ikke.

Jeg kan absolutt ikke bake, og siden guttungen har cøliki er det uaktuelt å kjøpe noe ferdiglaget. Men viktigst av alt er at ungene får kake, og det holder for ungene her i huset iallfall.

Skrevet

datteren min var i bursdag der moren hadde gjort det enkelt og kult...

hun bakte 2 langpanne kaker. la dem oppå hverandre med fyll i mellom, skar ut et 4 kantet hull som hun foret med aluminiumsfolie og fyllte med blå (lilla?) gele. midt uti vannet laget hun en "øy" a det som hun skar ut av kaka og en liten leke båt (sjørøverskip....)

den var veeeeedig populær blandt gutta ;-)

Skrevet

Prisen må jo vurderes i forhold til ingredienser og arbeid. Det er ikke sjelden jeg kommer opp i 300 kr for en kake kun i ingredienser, og da har jeg ikke engang begynt på dekor... Skal man ha litt for jobben også, så er ikke 700 kr helt urimelig. Det tar tid å pynte en fin kake, det er ikke noe man kan kaste sammen i siste liten. wink.png Det blir noe annet med en sjokoladelangpanne, selvfølgelig.

Bare nysgjerrig - hvordan er det mulig å komme opp i 300 kroner for ingrediensene - FØR dekoren? Hadde det vært inkludert pynt av ulikt slag til kaken skulle jeg nok skjønt det, men snakker vi 300 kroner i sukker/egg/melk/mel/bakepulver etc. eller er det noen spesielle ingredienser jeg ikke vet om?

Ikke frekt ment altså, bare lurer! Kan ingenting om kaker, men kan godt tenke meg at det er mye jobb og at ingrediensene koster, så at man skal ha 700 kroner for å bake skjønner jeg forsåvidt.

Anonym poster: 154864d028601ccc1d791386d098e416

Skrevet

Prisen må jo vurderes i forhold til ingredienser og arbeid. Det er ikke sjelden jeg kommer opp i 300 kr for en kake kun i ingredienser, og da har jeg ikke engang begynt på dekor... Skal man ha litt for jobben også, så er ikke 700 kr helt urimelig. Det tar tid å pynte en fin kake, det er ikke noe man kan kaste sammen i siste liten. ;) Det blir noe annet med en sjokoladelangpanne, selvfølgelig.

Bare nysgjerrig - hvordan er det mulig å komme opp i 300 kroner for ingrediensene - FØR dekoren? Hadde det vært inkludert pynt av ulikt slag til kaken skulle jeg nok skjønt det, men snakker vi 300 kroner i sukker/egg/melk/mel/bakepulver etc. eller er det noen spesielle ingredienser jeg ikke vet om?

Ikke frekt ment altså, bare lurer! Kan ingenting om kaker, men kan godt tenke meg at det er mye jobb og at ingrediensene koster, så at man skal ha 700 kroner for å bake skjønner jeg forsåvidt.

Anonym poster: 154864d028601ccc1d791386d098e416

Jeg lager ofte kaker med f.eks. hjemmelaget vaniljekrem (går fort minst 8 egg og 2 vaniljestenger bare på kremen, skal man ha skikkelige vaniljestenger er det nesten 60 kr bare der), mye fløte, mousse av enten pasjonsfrukt eller bringebær (som også koster litt, avhengig av sesong), fyll med mørk eller hvit sjokolade (som ikke er fra Eldorado...).

Vanlige bløtkaker eller sjokoladekaker kommer selvfølgelig ikke i nærheten, men hvis jeg baker til en spesiell anledning bruker jeg ofte litt dyrere ingredienser og lager litt mer forseggjorte kaker. :)

Skrevet

F.eks på Lynet og Hello Kitty kaker ligger det masse forslag på nett. Jeg er ingen kakebaker, men klarer å lage ganske greie kaker utifra bilder og forklaringer. Mange steder på nett ligger det steg for steg forklaringer.

Forøvrig syns jeg ideen om egenpyntet muffins er en super ide. Kanskje det lureste er uansett å velge en annen strategi om kakene bare skal overgå hverandre i utseende.

Anonym poster: 72a0e19e5a909e608974e3e8627f4b74

Skrevet

Forstår deg godt. Det blir forresten du som får den mest spesielle kaken om du disker opp med en normal sjokoladekake med non stop. Ser iallefall her at folk blir mindre imponert over slike kaker når alle har dem.

Anonym poster: 8af8289ffd922cd0035ba5ca740c1dc8

Skrevet

Da taper jeg konkuransen hvertfall, fordi jeg baker kaken sammen med barnet. Vi baker en vanlig langpanne sjokoladekake med pynt som er slengt på i alle veier og retninger. Kaken ser virkelig hjemmelagd ut, den ser ikke ut som en utstillingskake.

Men nå liker jeg å bake med barnet mitt og hun deltar og får bestemme hvordan kaken skal se ut. Skulle jeg lagd en "perfekt" kake så kunne ingen barnefingre fått slengt på ting her og der.

Anonym poster: dce23f8ab301ed4581cc3086f841e3bd

Skrevet

Drit i kakene, lag muffins (super oppskrift på esken til muffinsformer fra Eldorado) pynt med melis med konditorfarge og faborittgodteriet til bursdagsbarnet. Lag fruktspyd med jordbær, melon, druer og marshmallows. Hvelv en toliters vaniljeis på et fint kakefat, pynt med nonstop, smågodt etc, ha på bursdagslys. Server pølser med brød først, og du har laget et enkelt og velsmakende selskap:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...