blå+? Skrevet 2. april 2013 #1 Del Skrevet 2. april 2013 Har ei stor jente på 5 uker som var 4 kg ved fødsel. Hun har blitt fullflaska på mme fra fødselen av, og har hele tiden spist MYE. usikker på vekta i dag, men var 4790 gr 3 uker gammel. Uansett.. Fra hun var bare 1 uke gammel, spiste hun 800ml i døgnet. I dag ligger hun på rundt literen. Hun tømmer alle flaskene på 135ml hver tredje time, avogtil hver 2.5 time. Om jeg lar henne regulere helt selv, spiser hun lett 12oo ml i døgnet, men jeg prøver å holde igjen litt på maten selv om jeg er usikker på om det er det som er det riktige her (I samråd med helsesøster). Så leste jeg en tråd her om langsom flaskemating- for å få babyen til å bruke lenger tid på flasken, så den kjenner når den er mett uten å bare sluke i seg alt for fort! Så lurer jeg på.. Det står en skal holde flaska mer vannrett og baby i "sittestilling", og ta pause fra suginga ved å la melka renne tilbake i flaske. Men skal da ungen fortsette å suge på tom tutte? Vil ikke det bety veldig mye luft i magen? Er sånn jeg forsto det ihvsertfall.. :/ Noen som har prøvd, og fungerer det? Link: http://ammehjelpen.no/artikkel/167/langsom-flaskemating Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144034383-langsom-flaskemating-til-storspiserne/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
lillenims Skrevet 3. april 2013 #2 Del Skrevet 3. april 2013 Ja, det er meninga ungen skal suge på tom tutt. I prinsippet skal barnet da ikke svelge luft, fordi det ikke er noe mat å svelge - det er vanskelig å spise bare luft. Når unger svelger luft så skjer det så vidt jeg har skjønt samtidig med maten, vanligvis ved en eller annen form for dårlig sugetak (enten det er flaske eller bryst). Mannen min gir sønnen vår flaske på den langsomme måten, og bekrefter at han suger på tom flaskesmokk, og han har så vidt jeg vet aldri hatt problemer med luft i magen. Alle barn har et fysiologisk betinget sugebehov, dvs at de faktisk trenger å suge på noe en viss tid. Brystbarn kan bruke lang tid ved brystet og få i seg mye melk i starten og mye mindre utover i måltidet, fordi det blir tommere - dermed kan de suge en halvtime-time uten at de dermed spiser like lenge. For flaskebarn blir det gjerne en utfordring å få oppfylt sugebehovet - skal de spise en time fra ei flaske som det gjerne kommer mye melk fort fra så blir de i beste fall veldig mette :-) Langsom flaskemating er absolutt noe jeg anbefaler, ja. Flaskemåltider bør ta like lang tid som et brystmåltid tar - når du ikke gir bryst så blir det jo litt vanskelig å sammenlikne, men 20-30 minutter er ikke uvanlig for babyer på den alderen. Da er langsom flaskemating samt tutt med små og få hull lurt. Noen barn vil også spise mindre om de får mye hudkontakt under måltidet og ellers - altså ikke spise mindre enn de trenger, men hudkontakten kan oppfylle behov for fysisk kontakt som de trenger, og som det er lett at de ellers forbinder med matingen. Datteren min ble fullflasket de første tre månedene, og jeg ble selv veldig overrasket - en skikkelig aha-opplevelse - da jeg innså hvor mye hudkontakt brystbarn faktisk fikk når de spiste - og jeg hadde fokusert mye på å gi mye hudkontakt også under flaskemating. (Jeg insinuerer altså IKKE at flaskeforeldre gir barna sine for lite hudkontakt eller noe slikt, men det var overraskende for meg hvor mye slik kontakt det ble når man ammet.) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144034383-langsom-flaskemating-til-storspiserne/#findComment-145213207 Del på andre sider Flere delingsvalg…
blå+? Skrevet 3. april 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 3. april 2013 Ja, det er meninga ungen skal suge på tom tutt. I prinsippet skal barnet da ikke svelge luft, fordi det ikke er noe mat å svelge - det er vanskelig å spise bare luft. Når unger svelger luft så skjer det så vidt jeg har skjønt samtidig med maten, vanligvis ved en eller annen form for dårlig sugetak (enten det er flaske eller bryst). Mannen min gir sønnen vår flaske på den langsomme måten, og bekrefter at han suger på tom flaskesmokk, og han har så vidt jeg vet aldri hatt problemer med luft i magen. Alle barn har et fysiologisk betinget sugebehov, dvs at de faktisk trenger å suge på noe en viss tid. Brystbarn kan bruke lang tid ved brystet og få i seg mye melk i starten og mye mindre utover i måltidet, fordi det blir tommere - dermed kan de suge en halvtime-time uten at de dermed spiser like lenge. For flaskebarn blir det gjerne en utfordring å få oppfylt sugebehovet - skal de spise en time fra ei flaske som det gjerne kommer mye melk fort fra så blir de i beste fall veldig mette :-) Langsom flaskemating er absolutt noe jeg anbefaler, ja. Flaskemåltider bør ta like lang tid som et brystmåltid tar - når du ikke gir bryst så blir det jo litt vanskelig å sammenlikne, men 20-30 minutter er ikke uvanlig for babyer på den alderen. Da er langsom flaskemating samt tutt med små og få hull lurt. Noen barn vil også spise mindre om de får mye hudkontakt under måltidet og ellers - altså ikke spise mindre enn de trenger, men hudkontakten kan oppfylle behov for fysisk kontakt som de trenger, og som det er lett at de ellers forbinder med matingen. Datteren min ble fullflasket de første tre månedene, og jeg ble selv veldig overrasket - en skikkelig aha-opplevelse - da jeg innså hvor mye hudkontakt brystbarn faktisk fikk når de spiste - og jeg hadde fokusert mye på å gi mye hudkontakt også under flaskemating. (Jeg insinuerer altså IKKE at flaskeforeldre gir barna sine for lite hudkontakt eller noe slikt, men det var overraskende for meg hvor mye slik kontakt det ble når man ammet.) Så fint å ha dyktige amme/flaskehjelpere her inne! Takk for utfyllende svar! Da skal vi prøve ut denne metoden i dag, og vil også tipse helsesøster om det når vi skal dit i morgen. "Du må ikke la barnet spise så mye og så fort" var svaret jeg fikk, uten å komme med alternativ til hva jeg kunne gjøre annerledes. *Oppgitt* :/ Åsså må jeg bare presisere att jeg IKKE lar ungen min ligge å skrike etter mat og være sulten selv om jeg prøver å regulere mengden MME Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144034383-langsom-flaskemating-til-storspiserne/#findComment-145213451 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå