Gå til innhold

Hjelp til problemstilling - bacheloroppgave (rusforebygging)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skriver bacheloroppgave om rus og forebygging av rusmisbruk blant ungdom. Men jeg sliter så fryktelig med å formulere en god problemstilling!

Oppgaven skal ikke være stor (8000 ord), så problemstillingen kan ikke være for vid.

Har lyst til å skrive om hva foreldre kan gjøre for å forebygge rusmisbruk hos sine barn, hvilke faktorer som hemmer og fremmer rusmisbruk blant ungdom osv. Alle forslag mottas med takk!

Føler jeg ikke får begynt skrivingen skikkelig før problemstilling er spikra...

Anonym poster: 899bafef1a050318aa0c3dc225866f63

Videoannonse
Annonse
Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet (endret)

Hva om du sirkler deg inn på feks. en beskyttelsesfaktor. For eksempel om det å være gift gir barn en større beskyttelsesfaktor mot rusmisbruk eller om det å ha foreldre som jobber mindre gir en større beskyttelsesfaktor mot rusmisbruk blandt barn og unge. Noe i den duren?

Jeg ville iallfall brukt kun en eller to beskyttelsesfaktorer siden oppgaven ikke skal være så lang.

Endret av Lykke Fryd ♥
Skrevet

Det var en god idé. I utgangspunktet hadde jeg tenkt å få med så mye, men jeg ser at det kan bli vanskelig med det antall ord jeg har til rådighet. Takk for tips :)

HI

Skrevet

Ville også fokusert på riskiko- og beskyttelsesfaktorer. Tips til bok er Øyvind Kvello sin bok om dette temaet :-)

Skrevet

Takk for tips, boka har blitt nevnt flere ganger i undervisningssammenheng selv om den ikke er en del av obligatorisk pensum, så den er nok nyttig å lese uansett. :) Har noe pensum på dette med risiko- og beskyttelsesfaktorer, bl.a. Resiliens av Helmen Borge, så jeg kan sjekke ut litt hva jeg kan bruke. Så godt det er å få noen nye innfallsvinkler :)

HI

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Du kan også kikke på boken "Adferdsproblemer blandt barn og unge", Nordahl - http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=1446228

Rus går også innunder adferdsproblemer og da kan du enten skrive om risiko- og beskyttelsesfaktorer rundt individet eller om individuelle beskyttelsesfaktorer (som at man er jente / kvinne, nettverk, familie, positiv sosial orientering, kontrollert temperament etc.). Eller du kan skrive om kontekstuelle risikofaktorer, som foreldrekonflikter, tilknytningsproblemer, mishandling / omsorgssvikt, rus i hjemmer etc.

Den boken omhandler mange aspekter vedr. risiko- og beskyttelsesfaktorer og er absolutt verd å lese.

Bare pass på å ikke la med for mange faktorer slik at du ikke rekker å gå nærmere inn på dem :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...