Gå til innhold

Vi skal begynne med høns!:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lurte derfor på om noen av dere har erfaringer? Hvilke hønsehus, netting og utstyr må en ha? Har sett på div. hønsehus, men synes de virket så små? Tenkte toppen 2-3 høns altså og en hane, ikke bor mer altså. Noen tips??:)

Anonym poster: 8246dc523cb4f0e78798395042a6d9ef

Skrevet

Tips: Dropp hanen med mindre dere har veldig lang vei til naboer. Hanegal er slitsomt å høre på!

Anonym poster: 3bda44401bf4ff28c4d4fb6999ceebd6

Skrevet

Aha, kanskje du har rett.. Tenkte mest på kyllinger i framtiden egentlig:)

Skrevet

Dytt

Skrevet

Dytt

Skrevet

Hei! Jeg har hatt høns i 7 år nå, og synes det er en koselig hobby! Her vi bor er det -25 om vinteren. Vi bygde derfor om deler av et stort uthus til dem. Islolert selvfølgelig. De har luke og hønsetrapp ut til hønsegård som du bruker når det er årstid for det. De har selvfølgelig rugekasser på veggen til å legge eggene i.. Du bør ha vannautomat og matautomat. Samt selvfølgelig en varmelampe til evt. kyllinger og kalde dager ellers. Så må du ha flis, høy og Kromat egg (mat/pellets.) De bør også ha fugesand eller lignende tilgjengelig, slik at de får støvbadet. Da unngår du utøy :)

Ellers liker de selvfølgelig div. matrester! Viktig at de får litt variasjoner med bla. frukt og grønt, slik at de ikke får mangelsykdommer. Noen gir vitaminer, jeg har heller gitt mat.

Vi har flere ganger ruget frem kyllinger selv, og har også hatt en runde med egg vi har kjøpt fra andre (rasehøns) som vi har ruget frem i maskin på kjøkkenet. Veldig spennende for ungene! Ulempen med kyllinger er selvfølgelig at det kan bli mange haner! Jeg har ikke klart å avlive, men slitt veldig med å gi bort på Finn.no Kan være enklere å kjøpe ung-kylling som er kjønnsmoden, slik at man ikke får slike problemer.

Les litt om rasene også! Noen er lettere å få tamme enn andre. Noen er faktisk klokere enn andre. Jeg har noen silkehøns som er utrolig fine å se på, men samtidig fantastisk dumme. Tok laaaang tid før de fant ut hvordan de skulle gå ut og inn selv!

Lykke til! Veldig koselig hobby :)

Anonym poster: 6d422f7cda0b37a2043b0d0f779d661b

Skrevet

Tusen takk for utfyllende svar!:) nå fikk jeg enda mer lyst til å starte!

Skrevet

Hyggelig med høns, men ja - dropp hanen! :)

Hvis dere tenker å sette opp hønsehus selv så er det viktig å grave dypt ned og legge nettingen innover og ikke bare rett ned. Ellers kommer reven på besøk og graver seg under. Det er ikke noe hyggelig :( Ha også netting på taket for å holde hønsehauk unna.

Vi hadde isolert hus til dem i hønsegården, og når det ble kaldt tok vi dem inn på låven.

Jeg kjenner også til noen som driver stort med høns som tar til seg "hobbyhøns" på vinterstid.

Skrevet

Kjøp ikke ferdig hus uten å gå over og sikre nettingen ekstra selv. Vi har ett såkalt hønsehus (jeg synes det virker lite til høns) til to kaniner og der løp en hund rett igjennom nettingen. Gikk ikke så bra :( Ellers er jeg tidligere rådet til å henge varmelampe høyt over noen pinner hønene kan sitte på og ikke langs gulvet som mange gjør. Ser ut for at du ellers har fått fine svar :) Har litt lyst til å forsøke selv forstår du, men jeg får se... ;) Og ja, hane er ingen lur ide om du har nabo!

Anonym poster: 713eef88f34baa8d66070fbb5d6c2f48

Skrevet

Hei! Jeg har hatt høns i 7 år nå, og synes det er en koselig hobby! Her vi bor er det -25 om vinteren. Vi bygde derfor om deler av et stort uthus til dem. Islolert selvfølgelig. De har luke og hønsetrapp ut til hønsegård som du bruker når det er årstid for det. De har selvfølgelig rugekasser på veggen til å legge eggene i.. Du bør ha vannautomat og matautomat. Samt selvfølgelig en varmelampe til evt. kyllinger og kalde dager ellers. Så må du ha flis, høy og Kromat egg (mat/pellets.) De bør også ha fugesand eller lignende tilgjengelig, slik at de får støvbadet. Da unngår du utøy :)

Ellers liker de selvfølgelig div. matrester! Viktig at de får litt variasjoner med bla. frukt og grønt, slik at de ikke får mangelsykdommer. Noen gir vitaminer, jeg har heller gitt mat.

Vi har flere ganger ruget frem kyllinger selv, og har også hatt en runde med egg vi har kjøpt fra andre (rasehøns) som vi har ruget frem i maskin på kjøkkenet. Veldig spennende for ungene! Ulempen med kyllinger er selvfølgelig at det kan bli mange haner! Jeg har ikke klart å avlive, men slitt veldig med å gi bort på Finn.no Kan være enklere å kjøpe ung-kylling som er kjønnsmoden, slik at man ikke får slike problemer.

Les litt om rasene også! Noen er lettere å få tamme enn andre. Noen er faktisk klokere enn andre. Jeg har noen silkehøns som er utrolig fine å se på, men samtidig fantastisk dumme. Tok laaaang tid før de fant ut hvordan de skulle gå ut og inn selv!

Lykke til! Veldig koselig hobby :)

Anonym poster: 6d422f7cda0b37a2043b0d0f779d661b

Haha, som forvirra høns :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...