Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er hjemme med min lille på snart ett år, og etter mye overveiing har vi funnet ut at hun ikke skal gå i barnehage til høsten. Jeg syns det blir litt merkelig å skulle betale 3000 kroner i måneden for å ha henne i barnehage, mens jeg selv jobber i barnehage og passer andre folk sine barn. Særlig siden jeg uansett ikke ville hatt henne fulltid i barnehage når hun er så liten, så min lønn ville omtrent akkurat dekket barnehageplassen.

Så jeg har begynt å leke litt med tanken på å jobbe som dagmamma. Men kan jeg motta kontantstøtte og jobbe som dagmamma samtidig? Etter hva jeg har lest rundt på nettet får man rundt 3000 i måneden for å jobbe som dagmamma, og da er jo dette ikke særlig lønnsomt om jeg mister kontantstøtten..

Evt noe annet jeg burde vite om å jobbe som dagmamma? Råd og tips mottas med takk :)

Skrevet

du får kontantstøtte for barn over 1 år som ikke går i bhg, uansett om du er dagmamma. du får 5000 for barn mellom 12-18 mnd og 3300 for barn mellom 18-24 mnd. å jobbe som dagmamma vet jeg ikke noe om desverre.

Skrevet

Trodde en fikk ca 6000 kr i mnd for å være dagmamma? Kanskje 6500??

Skrevet

Vi betaler 6000 til dagmammaen til jenta vår. Men det blir jo brutto inntekt for henne. Hun har fire barn (ingen egne), så det blir jo en grei inntekt til sammen. Om du har ditt eget barn og feks to til får du 17000 brutto i dagmammainntekt pluss kontantstøtte (som for øvrig er skattefri tror jeg?), pluss at du sparer 3300kr i barnehageutgift.

Skrevet

Tusen takk for svar :) Da er det bare å finne et sted å sette inn annonse ;)

Skrevet

6000,- for dagmamma??? Det er en helt syk pris. Den dagmammaen vi har vurdert, tar 4100,- i mnd. 6000,- hadde vært heeelt uaktuelt. Det er jo dobbel pris av en barnehageplass!

Skrevet

6000,- for dagmamma??? Det er en helt syk pris. Den dagmammaen vi har vurdert, tar 4100,- i mnd. 6000,- hadde vært heeelt uaktuelt. Det er jo dobbel pris av en barnehageplass!

jo men man får jo 5000 for å ikke ha barnet i barnehage som man kan bruke på dagmamma.
Skrevet

Hvis du får 5000,- i mnd i kontantstøtte, så er du heldig. I min kommune, får vi ikke mer enn litt over 3000,- Og det er jo når barnet er over et år. Min datter er 8mnd og hun må til dagmamma nå frem til hun begynner i barnehagen til høsten.

Gjest Thunder Road
Skrevet

Hvis du får 5000,- i mnd i kontantstøtte, så er du heldig. I min kommune, får vi ikke mer enn litt over 3000,- Og det er jo når barnet er over et år. Min datter er 8mnd og hun må til dagmamma nå frem til hun begynner i barnehagen til høsten.

Kontantstøtte er jo 5000 kr i alle kommuner fra 1-1,5 år, deretter er det 3300 kr til barnet er 2.

http://www.nav.no/Familie/Kontantstøtte

Skrevet

Ok, jeg var helt sikker på at det var litt over 3000,-. Men uansett så er 6000,- i mnd for dagmamma mye! Vi får ikke en gang kontatstøtte før til høsten, derfor ville det vært uaktuelt å betale så mye.

Skrevet

6000 til dagmamma er IKKE mye. Og det kan ikke sammenlignes med bhgpris. Bhg får støtte for hver plass, så prisen du betaler er bare en liten del av hva bhgplassen egentlig koster. En dagmamma skall jo leve av dette, og får ingen annen støtte. Når man får 5500 i kontantstøtte OG sparer bhg utgiften, så kommer man faktisk bedre ut av det ved å betale en dagmamma 6000 i mnd enn å ha barnet i barnehagen.

Skrevet

Hvis man får 5000 for å ikke ha barnet i barnehage så er det ikke mye å betale dagmamma 6000 kroner. Men hvis barnet er under et år så skjønner jeg jo at det kan bli dyrt ja.

Skrevet

Hvis en dagmamma har barnet på fulltid så tror jeg ikke at 6000,- er mye nei.. La oss si at barnet er der 5 dager i uka. 6000,- i mnd tilsvarer 300 kr dagen. På 5 timer gir dette en timeslønn på 60 kr. Hvis dagmammaen dekker mat og/eller bleier, samt er lovlydig og skatter sine 36%, blir det jo ikke mye til overs..

Skrevet

Er dagmamma til to og har min egen i tillegg. Tar 325 pr dag inkludert mat. Det er ingen av foreldrene som har protestert på den prisen!

De får jo kontantstøtta, og jeg jobber hvitt. Da får de fradrag på skatten for barnepass og går omtrent i pluss!! Jeg sitter igjen med ca 70 kr timen når jeg har begge to pluss kontantstøtta for min egen da.

Kan ikke skjønne at noen synes det er dyrt.

Tenk hvilken fordel de har av det kontra å begynne i bhg ved 11/12 mnd alder! Jeg har god tid til den enkelte, masse boltringsplass og lite støy.

Skrevet

Hvis du lurer på noe er det bare å sende pm :-)

Skrevet

Hvis du lurer på noe er det bare å sende pm :-)

Jeg meldte meg akkurat inn her, har vært her ved oppstarten for 12 år siden også, men mye er endret siden da.

Når det gjelder å være hvit dagmamma, er det mye papirarbeid? Har så smått tenkt tanken på å ha en eller to lekekammerater til vår egen..

Skrevet

Det er egne regler for skatt ved pass av barn. Du må endre skattekortet ditt. Der er det et eget felt som heter barnepass i eget hjem. Fyll forventa inntekt der, så får du regning på forskuddbetaling av skatt. I tillegg til dette må foreldrene fylle inn en lønns- og trekkoppgave. (så langt har ikke vi kommet ennå, så ser har jeg infen flere detaljer)

Skrevet

Utrolig mange gode svar her, tusen takk! :) Virker som det er mye å vinne på en dagmammaordning for alle parter.

Til dere som har hatt/jobbet som dagmamma; hvor har dere funnet/satt inn annonser? Jeg har bare avertert på to ulike mammaforum, men har ikke fått så mye respons. Noen tips? :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...