Gå til innhold

Barn og hund- noen med kunnskap?

Anbefalte innlegg

Jeg har noe spørsmål om hunder og barn, men først litt bakgrunn;

Jeg har et barn på 2 år som jeg har hovedomsorgen for. Annen hver helg, pluss noen dager, er han hos sin far. Til nyttår fikk far en kjæreste, de har kjørt fort i svingene, og skal nå flytte sammen.

Kjæresten har en valp, som jeg så vidt har hilst på. Valpen (vet ikke rasen, men kanskje en slags fuglehund..) virker fin, den, men jeg har ikke sett de nok sammen til at jeg føler meg helt trygg.

I jula var jeg og min sønn hos min mor, som også har hund. Der lærte jeg sønnen min om om å respektere hunden- ikke løpe/gå etter når hunden var lei av kos/lek, ikke forstyrre da den sov, spiste, ect. Dette gikk overaskende bra. Hunden til min mor er dog gammel (border collie).

Nå til påske var all respekt og det han hadde lært, borte. Han sprang etter hunden, når hunden var lei og gikk bort. Han hoppet opp på ryggen da hunden stod, gikk, og til og med sov. Hunden til min mor knurret en gang, jeg skjønner det godt, men synest det var veldig ekkelt.

Jeg prater så med far, og spør hvordan forhold min sønn har til hunden deres. Han sier de er veldig gode venner. Har fått en god relasjon, og de leker sammen. Jeg sier jeg ikke liker at han hopper over hunden, og at han ikke viser særlig respekt. Han svarer med at denne valpen er en push over, og at hunden er med på leken.

Han lar hunden småbite min sønn, og ellers herje (også hoppe over den).

Så det jeg lurer på, siden jeg selv ikke har så mye kunnskap, - Er dette ok?

Det som jeg tenker er problematisk, er at han erfarer at dette er måten å omgås hunder på, når jeg tror mange hunder ikke ville akseptert det.. ?

Og at det derfor er uheldig, og kan være farlig, når min sønn møter fremtidige hunder på den måten. Far sier at det kan han lære, jeg synest det er et alt for stort ansvar (og direkte uansvarlig) å legge på en 2 åring; at han må vurdere hvilken hund som tåler slik behandlig, og ikke..

Jeg spurte far om han i det minste kunne kjøpe/låne en bok om hundeoppdragelse med fokus på barn i familien- det sa han ja til.

Så- er det noen som har gode tips om bøker som kan passe?

Takk til dere som vil svare :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144034284-barn-og-hund-noen-med-kunnskap/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Lykke Fryd ♥

Barnet vil nok etterhvert lære forskjellene på egen hund og på andre hunder. Men hunden er det kanskje verre med da hunden vil assosiere barn med en lekekamerat og en "tøyleke" man kan herje med og småbite på. Det kan komme til å bite far og stemor i ræva om de en gang får barn sammen.

Jeg har noe erfaring med fuglehunder (Gordon Settere) og de er snille hunder. Som hunder flest må de selvsagt ha en god oppdragelse, men de er snille av natur og noen energibomber uten like. Lek er bra, men ALDRI la barn leke med hunder alene uten at voksne er tilstede. Det kan fort gå galt.

Jeg har en 10 år gammel border colli og ei 2 år gammel jente. Hos oss er hun mer interessert enn hunden. Hunden kommer til oss når hun vil leke (uforutsigbart da hun plutselig vil ri, leke hest o.l). Vi har som regel at hun skal la han være i fred når han ikke vil leke/kose o.l. Slik må de lære uansett om det er dyr eller mennesker. Ting kan ikke bare være på deres premisser.

Ligger hunden i sengen sin er det forbudt området. Der får hun ikke røre han. Hun får heller ikke si kommandoen som sitt, gå fint, ligg o.l. Ei eller gin han mat......

De leker fint sammen når begge vil, og han er verdens beste pute når hun skal se barnetv. :)

Vi er kanskje i overkant streng, men synes det er viktig poeng å skille mellom at vi setter grenser for hunden, ikke hun. Og at hunden setter grenser for seg selv. Nett som når hun sier stopp.

Lykke til:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...