Gå til innhold

Urolig søvn på baby snart 5 mnd.. Jeg er så lei :/

Pesta

Anbefalte innlegg

Han er en blid gutt og sover ganske greit på dagen. Prøver så godt det lar seg gjøre å ha rutiner på dagsovingen også, han sover utei vogn - nekter å sove inne.

På kvelden har vi rutine med grøt og amming (han er inne i en "høyrepupp-nekt-periode", men spiser ellers greit..) Han er i seng ca kl 19 hver kveld, og han bruekr da litt tid på å sovne. Han må legges på siden (først høyre side, så venstre osv i en 15-30 min før han sovner), ligger han på rygg så er det bare sutring.

Så starter problemene.. Han våkner til og må gis smokk, bytte side, ammes osv så utolig mange ganger ila natta! Nesten verre enn storebror som hadde kolikk de 6 første månedene.. Jeg tror ikke han har vondt/luft i magen for den er myk og fin. Jeg har ikke hatt ei hel natts søvn på 2,5 år nå, så jeg begynner å gå på reservelageret for å si det slik.

Er det noen som har opplevd at barnet har sovet svært urolig, og som kan gi meg noen tips?

Vi sover på samme rom, jeg og babyen, for ikke å vekke storebror. Babyen sover i egen seng i andre enden av rommet, tidligere praktiserte vi samsoving men det går ikke lenger.

Hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å gi mme istede? Kanskje han da blir mettere. I tillegg kan dedt jo være at han krever puppen for kosens skyld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han vært sånn lenge?

Trenger han mer mat på dagtid kanskje? Vond i øret siden han ikke liker høyrepuppen? Vondt i nakken? Magevondt? Har han spist grøt lenge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mme er uaktuelt da han ikke tar flaske. Har prøvd å gi mm på flaske, samt forskjellige merker flasker og typer mme. Alt fører til mer vræling..

Jeg tilbyr mat ofte på dagtid, da han er litt småspist om dagen.

Kan jo være han har ørebetennelse eller noe ja, vi får bestille oss en legetime. :)

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflux kan være verdt å tenke på, 40 % av alle refluxbabyer har urolig nattesøvn som eneste symptom. Og de vil som regel die ofte for å svelge unna ubehaget.. Her er en veldig bra tråd om refluxbabyer, se spesielt svarene til studentmamma88:

http://www.klikk.no/forum/dinbaby/index.php/topic/143969843-denne-sovinga-hvor-kan-vi-be-om-hjelp/

Har dere hatt ham til sjekk hos manuellterapeut for å utelukke låsninger? Siden han må snus en del, har favorittside og mistrives i ryggleie.

Ellers kan det jo være at det går for kort tid mellom siste dupp og natta, evt at leggetida må utsettes litt slik at han blir trøtt nok. Her la vi gutten kl 21 fra 4-5 mnd og justerte gradvis fremover til kl 19 når han var ca 6 mnd gammel. Ble mye tull på natta og grytidlige morgener om vi la ham for tidlig.

Endret av Madolyn&Muffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min gutt er også slik, og han er nå snaaart 7 mnd. Sover utrolig urolig på natta. PÅ ei god natt våkner han hver 2.time, på ei dårlig natt (Som det er flest av) våkner han hver time natta gjennom. PÅ dagen er han blid som ei sol. Slet med låsninger før, men det er det nå ordnings på, uten at det har hjulpet på søvnen. Jeg er så lei meg for at vi får så lite søvn. Det er helt forferdelig og jeg blir gal snart! Han spiser godt dagen gjennom og får pupp 2 ganger på natta. Jeg begynner å mistenke reflux.. Kan ikke skjønner hvorfor han ellers våkner så ofte :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for svar :)

Reflux har jeg ikke tenkt på, skal lese meg opp om det og høre med legen om hun kan ta en sjekk!

Vi har gått til kiropraktor en 3-4 ganger uten forbedringer. Det var visst litt låsning i nakken, men det fikk kiropraktoren ordnet.

Er det noen av dere som har prøvd homeopat? Svigermor maser om at vi skal prøve det også, men i og med at slike ting koster en del så er det litt greit å vite hva jeg går til, og om det noen vits i det hele tatt..

Siste dupp er ferdig ca 1630, men det er vanskelig å få ham til å sove godt den siste duppen. Kanskje det at han sover dårlig siste dupp også kan ha innvirkning på nattesøvnen? Hehe, huff..

Det er vanskelig å forstå seg på disse barna :)

Føler med deg, lowe+spire, håper dere får bedre nattesøvn snart! :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reflux har jeg ikke tenkt på, skal lese meg opp om det og høre med legen om hun kan ta en sjekk!

Vi har gått til kiropraktor en 3-4 ganger uten forbedringer. Det var visst litt låsning i nakken, men det fikk kiropraktoren ordnet.

Er det noen av dere som har prøvd homeopat? Svigermor maser om at vi skal prøve det også, men i og med at slike ting koster en del så er det litt greit å vite hva jeg går til, og om det noen vits i det hele tatt..

Siste dupp er ferdig ca 1630, men det er vanskelig å få ham til å sove godt den siste duppen. Kanskje det at han sover dårlig siste dupp også kan ha innvirkning på nattesøvnen? Hehe, huff..

Homeopat vil nok ikke virke før han er gammel nok til å nytte seg av placeboeffekten. Medisinen er kun vann (ristet flere ganger i ulike himmelretninger) og har null effekt. Har han vært sånn hele tiden, eller kan det være tenner? Tror min driver og klør i munnen, og hun våkner oftere noen netter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homeopat vil nok ikke virke før han er gammel nok til å nytte seg av placeboeffekten. Medisinen er kun vann (ristet flere ganger i ulike himmelretninger) og har null effekt. Har han vært sånn hele tiden, eller kan det være tenner? Tror min driver og klør i munnen, og hun våkner oftere noen netter.

Å ja, da tror jeg vi droppen idéen om homeopat, hehe :)

Han har ikke vært så hele tiden, det begynte så smått da han var en 4-5 uker gammel og ble gradvis verre. Først var det mye gråting, så jeg tenkte bare at "jaja, enda et kolikkbarn", og slo meg til ro med at det ville gå over. Storebror hadde kolikk-symptomer i 6 mnd, men han ble gradvis bedre fra i 4- månedersalderen. Derfor jeg blir urolig siden minste nå bare sover dårligere og dårligere..

Det klør nok i gommene hans ja, men kan det ha så stor innvirkning på nattesøvn lenge før antydninger til tenner kommer, tro?

Nei vi får vel ta tiden til hjelp, og foreløpig bare holde ut.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt kjapt ang reflux:

"Ifølge legen er det avstanden på lukkemuskelen til spiserøret og magesekken som enda er litt kort og kan derfor gi halsbrann, især da på natten og det danner syre som igjen KAN gi sår og betennelse i spiserøret. Prognosen er god, og i de aller fleste tilfeller vokser de det fra seg i løpet av det 1. eller 2.leveår. Legen på barneavdelingen mener at ALLE barn har en viss grad av refluks pga. den korte avstanden til lukkemuskelen, men noen plages mer enn andre og så lenge de vokser og legger på seg vil de ikke gjøre så mye annet enn prøve å endre kosthold, kutte ut melkeprodukter osv."

Studentmamma88 skriver i et innlegg:

"Barnet ditt trenger ikke å ha noen andre symptomer annet en veldig urolig på natten. Når syren har "etset" en stund våkner de ca. annenhver eller hver time og kan sove veldig urolig fordi det er vondt i spiserøret. Min er kjempefin på dagen, har ingen symptomer, men når natten kommer... ja da...

Er hun tørst når hun våkner? Om hun er veldig tørst så er dette et ytterligere symptom på refluks da de vil forsøke å "svelge det ned". Er hun trøtt og tydelig vil sove videre, men greier ikke å lukke øynene/slappe godt nok av? Min ligger bare helt stille og bare greier ikke å sove, skriker sjeldent og klatrer ikke i sengen, men ligger helt i ro."

Tips som kan gi bedring:

- Plasser bøker under foten av hodeenden i sengen med ca. 30 grader.

- Gi vann rett før leggingen

- Stå med ham inntil dere å syng, press gjerne litt på ryggen slik at gulp og rap går ut der det skal.

- Når han er urolig på natten: Gi vann og la ham "sittesove" på fanget deres i ca. 15 minutter. Da går gulpene ned.

Endret av Madolyn&Muffin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min hadde også perioder med urolig søvn, men sikkert ikke i nærheten av den grad du har. Hos oss har 3 ting hjulpet opp gjennom månedene.

1 gå lenger mellom måltidene på dagen. Hvis de spiser ofte, kan det hende at de kun får i seg sukkermelken og ikke fettmelken. Da blir de ikke skikkelig mett og kan bli urolige i kropp og mage. Tar noen dager med sutring, men det var verdt det her.

2 prøve å amme sjeldnere om natten også. Blir et lite helvete noen dager da og... Men det funker ofte bedre å få orden på dagen først...

3 gå over til MME. Da fikk vi en ny jente!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff stakkar. Kanskje det kan være noe i kosten din han reagerer på? Spiser du noe annerledes på kvelden feks ettersom det er natten han er urolig på? Håper det går bedre etterhvert, søvnløshet er grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Manuell terapeut hjalp veldig når eldstemann hadde låsninger i nakken og bekken, det og også gratis på barn :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vil også råde deg til manuellterapaut. Vi var flere ganger hos kiropraktor med storebror her, men var først da manuellterapauten trykket på ban at han ble bra av kiss. (Låsninger) les også gjerne på kiss-kidd.no. Lykke til! Føler med deg, og vet hvordan du har det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser ikke noe rart på kvelden som han kan bli urolig av nei.

Manuellterapeut har vi ikke her jeg bor, og det er litt for langt å kjøre til nærmeste by. Prøvde manuellterapeut til førstemann, da bodde vi i byen, og vi opplevde ingen effekt.. Men alle barn er jo forskjellige, så kanskje det hadde funket på minstemann nå.

Bah.. Får vel bare bite tenna sammen og holde ut :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEg holder ut sammen med deg! Biter tennene sammen hver natt og hååper at neste natt blir bedre! Du får tenke at det er andre som har det slik som deg, det hjelper iallefall meg og vite at jeg ikke er den eneste :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid vært urolig? Jeg ville fått sjekket barnet hos feks en manuell terapeut (som er gratis) for eventuelle låsninger. Her nektet guttungen å sove flatt og kun på siden, viste seg at han hadde kraftige låsninger i nakke og nedre del av ryggen. Nå sover han i alle vinkler og i fred og ro :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har han alltid vært urolig? Jeg ville fått sjekket barnet hos feks en manuell terapeut (som er gratis) for eventuelle låsninger. Her nektet guttungen å sove flatt og kun på siden, viste seg at han hadde kraftige låsninger i nakke og nedre del av ryggen. Nå sover han i alle vinkler og i fred og ro :-)

Må man få henvisning fra lege først? Er det det samme som fysio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må man få henvisning fra lege først? Er det det samme som fysio?

Vi bestilte i hvertfall time selv da vi gikk til manuellterapeut med det eldste barnet vårt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...

Heisann! Du er ikke alene med å ha en urolig en på natta!  :sovne:

Kommer inn litt sent her ser jeg, hehe.

Jenta mi er nå 5 mnd gammel og det lengste hun har sovet i strekk er 6 timer. Og det var da hun var rundt 3 mnd. Men nå er det maks 3 timer i slengen og i det siste kun to. Jeg ammer på natta, og da prøver å våkne slik at hun får rapet osv. Og som jeg vet så er ikke morsmelka den maten som metter mest, men det kan være så forskjellig fra natt til natt hvor lenge hun sover. Noen ganger er det bare 40 min, mister smokken og griner. Har prøvd flere ganger og gi henne mer mat når hun våkner, men når det er så kort tid siden siste måltid så vil hun ikke ha. 

Har prøvd å bysse henne i søvn i vogna ett par ganger, skiftet bleie, endret måltidsrutiner, søvnrutiner på dagtid, ligge bare i bleie, med nattpysj osv.. er gått tom for ideer og neste energi. Det ender som oftest opp med å ha henne i senga å våkne hveeeer time for å gi henne pupp bare for kosen. Men skjønner jo selv at dette ikke er gunstig, hverken for meg,samboer og lillemor. Ellers på dagtid så er hun en "normal" baby, jevne tisse og bæsjebleier, smiler og ruller rundt og sover tre ganger iløpet av dagen. Har erfart at for å unngå at hun blir overtrøtt så legger jeg henne rundt 4 siste gang, slik at hun sover ca 1 time også er våken til jeg legger henne rundt 7-halv 8. Også våkner hun igjen kl. 22-23. Og etter det så er det påan igjen med hver time, annenhver time :/ 

Nå skal det jo sies at hun sikler og klør mye i munn også, noe som selvfølgelig gjør at hun kan være mer urolig osv. Men hun har ikke sovet noe særlig lengre siden hun ble født. Så det kan jo ikke være noe som plager henne HELE tiden? 

Iallefall så er rutinene mine sålangt slik: (Varierer litt fra dag til dag hva vi gjør osv, noen dager er det bare pupp istedenfor lunsj osv) 

Frokost: grøt

Lunsj: frukt+pupp

Middag: grønnsaksmos+litt frukt

Kveld: grøt+vann (noen ganger pupp i tillegg) 

Kveld/natt: MME og pupp

Har prøvd ALT tror jeg.  -_-

Noen med samme erfaringer?  :rolleyes:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du kaffe elle drikker ting med koffein i?Jeg drakk 3-4 kopper kaffe på en dag og trodde det var greit...

Jenta mi var fryktelig urolig i et par mnd fra 4-5 mndalderen. La seg greit mellon 18-19 tida,sovna greit,men i 22 tida var hun våken hver halvtime fram til morgenen...Trodde jeg skulle bli gal!

Slutta med kaffe og jenta ble mye bedre!!Våkner fortsatt 3-5 ganger,en gang for pupp og resten fordi hun har mista smokken,men tro absolutt at kaffe var grunnen til at hun ble så urolig.

Kanskje er det kveldsgrøten som får han til å bli urolig?mange barn ligger og fordøyer mat og det er ganske heavy til magen.

Anonymous poster hash: fdbcd...7c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Homeopatmedisnin er IKKE bare vann osm er rista i en himmelretning,hvor i all verden har du det fra??Gutten min var 2 år (altså,ingen placeboeffekt ennå!)da hav var fryktelig plaget med en forferdelig bjeffende tørr hoste.han hosta hvert 3.sekund dagen igjennom,det var helt forjævlig.dro til homeopat,fikk sukkerkulermedisin(som består av annet enn kun sukker og vann) og etter et par timer ble hosten helt forvandlet,til å bli våt og han fikk til å hoste opp alt slimet som hadde samlet seg.

Så nei du,homeopatmedisin er IKKE bare humbug!

Anonymous poster hash: fdbcd...7c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres veldig ut som kiss! Ta deg en tur til manuellterapeut og har dere ikke det der en fysio, men ville sjekket opp at de har erfaring med små barn:) min gutt hadde det og etter 5 behandlinger er han nå friskmeldt:) favoritt side, favoritt pupp osv. Da sutrer de fordi de har vondt når de feks bøyer nakken frem osv-kommer litt an på hvordan kiss de har... Håper det ordner seg ;) lykke til det er slitsomt når det står på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...