Gå til innhold

Det som går inn, går ut - men hvor mye??

Anbefalte innlegg

Jeg er som sikkert mange vet ammehjelper (ammehjelpen.no). En ting vi ammehjelpere ofte sier er at babyen skal ha 5-8 godt våte bleier - men hva er en "godt våt bleie"? Og hvor mye har egentlig babyen drukket når bleien er så våt?

Nå håper jeg noen med flaskebarn kan hjelpe meg litt. Jeg vil gjerne vite mer om hvor mye babyen drikker pr døgn og hvor mye den tisser/bæsjer (altså hva bleiene veier) sånn at jeg kan vite litt mer om sammenhengen mellom input og output. Er det noen med flaskebarn (som ikke får noe pupp og som ikke har begynt med noe fast føde) som gidder å veie alle bleiene samt notere ned hvor mye babyen får av flaske en dag eller to? :-)

Det jeg gjerne vil vite er:

- barnets alder

- barnets vekt

- hvor mye barnet drakk i løpet av hvilken periode (helst 24 timer eller mer)

- hvor mye barnet tisset/bæsjet i løpet av samme periode samt antallet bleier (trenger ikke ytterligere detaljer her)

Det spiller ingen rolle om du summerer mengden for hele perioden eller om jeg får mengden pr måltid og pr bleie, eller om det er litt av begge deler. Jeg vil gjerne vite antallet bleier for å kunne trekke fra vekta av de tørre bleiene.

(Et tips for å veie bleier er feks å putte de brukte bleiene i en plastpose og veie denne etter en stund.)

Eksempel:

Babyen er 4 mnd og veier 7000 g.

Spiste 150 ml kl 8, 12, 15 og 18, og tilsammen 200 ml mellom 18 og 8.

Mellom 8 og 14 var det 3 bleier på tilsammen 200g, mellom 14 og 20 var det 2 på 150 g tilsammen, og mellom 20 og 8 var det 5 bleier på tilsammen 300g.

Dette er ikke noe offisielt forskningsprosjekt i regi av høgskole/universitet eller ammehjelpen, men jeg håper noen kan hjelpe meg med noen tall lell.

Send det gjerne på epost til ammehjelper.lillenims at gmail.com

Jeg poster en oppsummering her etterpå.

Fortsetter under...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...