Gå til innhold

Får baby næringen den trenger om reagerer på alt?

Anbefalte innlegg

Litt frustrert og lei.

Ungen hyler mye (noen dager og alle kvelder) og har fått beskjed om å prøve melkefri diett.

Det er jo melk i nesten alt (salami, fiskekaker, pølser, sauser, skinkepålegg...)

Og så kan baby reagere på erter bønner andre grønnsaker, jordbær, frukt, koffein, brus, alkohol...

Hva i h... Skal jeg leve av og får babyen det den trenger?...

Fortsetter under...

Jeg er ammehjelper / ammehjelpen.no

Huff, dette høres slitsomt ut! Hvor gammel er babyen din?

Babyen får iallfall alt den trenger, det skal du ikke bekymre deg for! Det er gjort en del forskning bla. på nomadestammer som flytter rundt og som har et svært ensidig og næringsfattig kosthold deler av året, og melka til mødrene der har ikke mindre næring enn melk av mødre med et mer balansert kosthold, verken når det gjelder vitaminer/mineraler eller energinnhold.

Hvem er det som har gitt deg beskjed om å forsøke melkefri diett? Hvor lenge skal du gjøre det?

Så vidt jeg vet kan det ta to uker før alle spor av kumelksproteiner er ute av melka di, så du bør altså leve på dette kostholdet minimum så lenge. Imidlertid vil de fleste barn oppleve bedring en del tidligere enn dette dersom de reagerer på kumelksprotein, fordi mengden av dette går ned i melka di, og reaksjonen som regel er relatert til mengden. I noen få uker er det ingen helsemessige farer med å leve på et ubalansert kosthold, der du bare kutter ut mye uten å erstatte matvarene med andre ting. Men utover kanksje en måneds tid er du nødt til å erstatte mat med kumelk med annen mat med tilsvarende næringsinnhold - altså finne deg melkefrie middager, pålegg osv. Det er på ingen måte umulig (tenk på vegetarianere), men kan være tungvindt.

http://www.utenmelk.no/ er en nyttig ressurs for folk som lever uten melk.

Ellers har Ammehjelpen et par artikler som ikke går så grundig inn på medisinske tema, men som kanskje kan ha noe nyttig informasjon likevel.

http://ammehjelpen.no/artikkel/96/Kolikk-og-rad-ved-spedbarnsgrat

http://ammehjelpen.no/artikkel/99/Hva-kan-du-spise

Takker, kiropraktor, lege og helsesøster foreslo det.

Men jeg tror ikke det er det som er problemet, men verdt et forsøk.

Jeg tror nemlig at utslettet er svetteutslett da hun ligger oppå meg mye om natta, og at hylingen er på grunn av luft i magen og ubehag pga gulp som hun prøver å svelge igjen, ser ut som hun holder på å kveles innimellom...

Men er villig til å prøve det meste, blir snart gal av søvnmangel, så tar noen uker uten melkeprodukter (og satser på at noen grullpølser ikke har ødelagt noe...

Magevondt og gulpeproblemer håper jeg gir seg etter hvert...(snaaart...)

Prøv med mindre klær og tynnere tepper, unngå ull om dere bruker det nå, og pass på at det ikke er såperester i klærne (ha rent vann i en bolle og skyll et klesplagg - det skal ikke skumme).

Hvor gammel er hun? Født til termin? Passe vektoppgang?

Merker du noen forskjell på plagene ifht til ammestilling? Feks "vanlig" stilling, tvillingstilling, liggende, tilbakelent ("naturlig"/biologisk)? Bruker du ammepute? Har hun problemer med å svelge unna melka, synes du, særlig på starten av måltidet?

Er hun sjekket for refluks/stille refluks? (Hosbarnelege.)

Har kiropraktor funnet/fikset låsninger eller skjevhet?

(Tror Leiv Vidar har melkefrie pølser, de deklarerer iallfall skikkelig dersom det er melk i dem.)

Født til termin, lagt på seg mye. Sliter ikke med å svelge unna, men svelger nok mye luft. Raper og promper, men gulper veldig mye, og blir kanskje aldri ferdig med å rape.

Bruker alle mulige ammestillinger men ingenting hjelper.

Sliter om natta, da blir hun liggende ved puppen hele natten. Skjønner jo at jeg ideelt sett bør amme sittende, rape henne og så legge henne ned, men hun nekter, (grynting fekting gulping og hyling) og hun blir jo heller aldri ferdig med rapingen. Fra hun begynner å gulpe ligger hun oppå meg...

Veldig mange babyer med kolliksymptomer lider egentlig av at mor har for mye melk, slik at det blir overdose laktose i tarmen. Det er mye av det du nevner (gulping, raping, svelge luft) som også er symtomer på overproduksjon.

Ammehjelpen har denne artikkelen: http://ammehjelpen.no/artikkel/69/Brystspreng-mye-melk-og-overproduksjon

Jeg tror jeg vil anbefale deg å prøve metoden som er nevnt der: pump tom begge brystene (helst med dobbelpumpe, pump rundt en halvtimes tid), legg henne til rett etterpå, og la henne amme så ofte og lenge hun vil. Det eneste er at du i 3 timer fremover kun skal amme på den ene siden, etter 3 timer bytter du side. Fortsett sånn ca et døgn - du skal i denne perioden IKKE pumpe mer.

(Dersom problemet ditt ikke er overproduksjon, men at hun feks er allergisk mot kumelk, så vil det å forsøke denne metoden ikke ha noen negative konsekvenser bortsett fra at hun muligens vil være misfornøyd i et par-tre timer etter at du pumpet, hvis det er for lite mat for henne der da. Så det er ikke farlig å fosøke selv om du er i tvil.)

Annonse

Rart - sist hadde jeg aldri nok, men skal innrømme at artikkelen vesjrivee ungen veldig godt. Selv har jeg få av symptomene da, men enten dette eller refleks høres mest sannsynlig ut. Tester metoden (utfordringen blir å finne tid til å pumpe innimellom hylinga...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...