Gå til innhold

Hvor mange ord kan ditt barn?

Anbefalte innlegg

Gutten vår er 20 mnd og sier veldig få ord. Babler i vei om alt mulig, så det er ingen tvil om at han har mye å fortelle, men selve uttalelsen sliter han med enda. Han sier t.o.m mamma og pappa både til meg og faren, om en annen..selv om jeg er ganske sikker på at han vet hvem som er hvem. Ellers kan han si:

hei

nei

bil

tja..det er vel det :P Hva med deres små?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144033758-hvor-mange-ord-kan-ditt-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jenta mi er 23 mnd da. Men, hun har vært tidlig ute med språket. Og nå om dagen utvikler språket seg masse merker jeg. Hun snakker i opptil 5 ords setninger. Det begynner å bli skikkelig morsomt, for hun prøver å fortelle ting på sin måte :-)

Bare vent, plutselig så kommer alt :-)

Min erfaring er at sånn plutselig kommer.

Min snart 16 mnder gamle har sagt "se" og "der" siden før 1 år. Siden har "takk" og "ha det" kommet inn, samt ord / babling som ligner både på jeg, ja og nei.

Jeg tenker at de har større forståelse enn vi tror. Legg heller merke til hvor mye han egentlig oppfatter av det som blir sagt, og hva han gjør :)

Plutselig former han ord og setninger.

Datteren min er raskere ute enn broren sin. Så å sammenligne er aldri noe bra.

Her kom Muffins første ord når han var 13 mnd; "bromma" og "vov-vov". "Mamma" kom når han var 15 mnd og "bappa" rundt 17 mnd. Etter det har det løsnet veldig. Han er nå 23 mnd, kan godt over 100 ord og setter dem sammen i opptil fire ords setninger. Han er bare veldig glad i å prate og i å herme når vi snakker. Det er veldig store individuelle forskjeller i denne alderen og det jevner seg ut etterhvert :)

De forstår mye mer enn de klarer å uttrykke selv da, f eks kan du be gutten om å hente en bok til deg fra bordet og se om han forstår det? Han kan ha like god språkforståelse som en "storbabler", selv om han ikke er så interessert i å skravle selv ennå :) Det viktigste er at dere ser at han ikke har problemer med hørselen, da kommer resten av seg selv etterhvert.

Endret av Madolyn&Muffin

Straks 20 mnd her også, har ikke telling på ordene lenger, det kommer nye hver dag. Men han har en venn på samme alder som kun sier mamma og pappa og ellers babler masse uforståelig med stor iver. ;) Så det er store forskjeller ja, men når vi snakker til dem så forstår de omtrent like mye begge to. :)

Endret av Hannah-

Snuppa mi er 19 mnd, blir 20 mnd om to uker ;) usikker på hvor mange ord hun kan da jeg har kommet ut av tellingen. Hun kan vel iværtfall 50 ord tror jeg.

Hun bruker både 2 og 3 ords setninger. Hun sier : sett deg ned, la meg være, vil ikke.. Hehe så jeg har en liten bestemt frøken ;)

Endret av Lene~mor til tre

Annonse

Snuppa har alltid vært tidlig ute med språket. Nå er hun barnehagens jabbekråke, og hun er nok en av de som prater mest. Hun sier alt vi sier, og setter sammen ord til 3 ords setninger, og av og til 4 ords setninger. Hun er straks 21 mnd. Hun har en enorm forståelse, og det er kjempegøy og kommunisere med henne. Hun sier de fleste navna på barn og voksne på barnehageavdelinga, og hun klarer virkelig å gjøre seg forstått.

Hun begynner nå å synge ord hun kan i de sangene hun kjenner godt :)

Min jente har ikke vært noe spesielt tidlig ute språklig. Men hun har lenge forstått enormt mye, så ikke vært bekymret. Nå er hun 23 mnd, og nå har vi vel kommet opp i omlag 60 ord, og nå har hun i mye større grad begynt å herme mer etter oss., Og det kommer nye ord stort sett hver dag. Aldri vært noen storbabler. Ved 20 mnd hadde hun vel rundt 15 ord. Det kommer!

Jenta mi er 19 måneder, og snakker heller ikke mye. Usikker på hvor mange ord hun har, men er nok mindre enn sine jevnaldrende. Alle barna på hennes avdeling i Bhg sier navnet hennes, men hun sier det ikke selv enda. Alle dise barna er født i 2011.

Men selv om hun har lite ord så forstår hun masse. Forstår det aller meste vi sier, enten det er på norsk eller engelsk. ( hun lærer begge to, da pappa ikke er norsk).

Hun har også noen "ord" som er sammensatt av flere ord. Slik som "opp i der" "ta den" .

Veldig usikker på hva som er normalt når de lærer to språk, men forbereder meg på å være veldig tålmodig. Hun snakker nok etterhvert. :)

Søskenbarnet hennes som også snakker to språk snakket ikke før hun var 3 år.

Jenta mi har akkurat blitt 19 mnd. Hun kan mange ord, holder ikke telling lenger. Har så vidt begynt med to ord sammen (være med, ta meg). Hun kan telle til ti (har selvsagt ikke tallforståelse), kan littegrann av noen sanger, sier ifra når hun har bæsja, hermer masse etter oss. Kan de fleste hverdagsord. Hun går ikke i bhg, så jeg vet ikke hvordan hun er sammenliknet med jevnaldrende.

Gøy å lese svarene deres :) det er vel store forskjeller, ja. Selv om gutten vår ikke sier så mye, så er det som dere sier, han forstår mye likevel. Og han har veldig tydelig kroppsspråk! Tror kanskje det er derfor han ikke gidder å lære seg så mange ord, for han blir forstått likevel :P men gleder meg veeldig til ordene kommer! Kan tenke meg at dere som har små som snakker mye får høre mye gøy ;)

Tja får høre mye gøy og noe som ikke er fullt så gøy. Man kan bli litt smålei når han sier bestemt "Mamma tegne ball!" for tusende gang på en time. ;)

Også har han da i tillegg lært av kompisen som ikke sier så mye, men som er desto flinkere til å uttrykke seg på andre måter, at det er lurt å ta godt tak i armen min og dra og dra til han får meg med. :P

Annonse

Gutten min er snart 1,5 år gammel å sier heller ikke mye.Ordene han sier: Hei,hadet,der,ma- betyr mat,bø,mamma,pappa og ahh ohh.Han har sett litt på Teletubbies så når han vil se på film så sier han ahh ohh,ahh ohh! Han er så skjønn nå når han begynner å bruke ord for å fortelle hva han vil :) Han viser forresten at han skjønner mye mer enn han klarer å si.

Endret av me_87

gutten min begynte først å snakke ordentlig når han var 2år, kunne bare enkelte ord før det. lillesøster er nå 19mnd og jeg har ikke telling på hvor mange ord hun kan! mange! mamma, pappa ,tias, sander, thea, besj, tiss, pus, susi, her, der, opp ,ned, mat, drikke, mett, bade og mye mer. ingen problemet å forstå hva hun vil. har inntrykk av at det er store forskjeller på jenter og gutter på denne alderen når det kommer til språk?

Spansk: Mio (min), hola(hei), zapatos (sko), màs(mer), agua(vann), adios(hadet), cayò (den datt)

Norsk: datt den, hallo, bleia, Mamma, Pappa, Bieba(hans ord for bestefar), bil, ball, bade

Engelsk: Bye bye, wow

Mannen er spansk og jeg norsk. Han går i barnehage hvor de lærer litt engelsk :)

Han er 1,5 år

Gjest nåharjeglystpåno3

Har ikke telling, men han var ganske tidlig ute med språket og har alltid vært flink til å gjøre seg forstått også før språket kom med kroppsspråk osv.

Han har alltid elsket å lese bøker, kan endel bokstaver, kan telle til ti. Snakker i korte setninger, 2-4 ord. Nye ord kommer hele tiden nå, det er så gøy for nå kan vi skikkelig snakke sammen liksom. Han kan navnene på alle han kjenner og snakker masse om hva de har gjort i bhg osv.

Han er 20 mnd nå.

Gjest sussie77

Min er 22 måneder. I det siste har språket kommet for fult. Kommer flere og flere ord. Forstår det meste vi sier og hun snakker i setninger med 3-4 ord. Kan mange ord så det blir litt vanskelig å ramse opp. Broren hennes snakket ikke like mye på samme alder, så er nok ofte litt forskjell med jente og gutt.

Min er 22 måneder. I det siste har språket kommet for fult. Kommer flere og flere ord. Forstår det meste vi sier og hun snakker i setninger med 3-4 ord. Kan mange ord så det blir litt vanskelig å ramse opp. Broren hennes snakket ikke like mye på samme alder, så er nok ofte litt forskjell med jente og gutt.

Tviler på kjønn har noe å si mtp på språkutvikling, det er nok helt individuelt uavhengig av kjønn.

Gjest sussie77

Tviler på kjønn har noe å si mtp på språkutvikling, det er nok helt individuelt uavhengig av kjønn.

Ja det kan nok tenkes det. :) Bare det de sier på helsestasjonen. Men har nok mer med at hun har en bror hun tar etter tenker jeg.

Ja det kan nok tenkes det. :) Bare det de sier på helsestasjonen. Men har nok mer med at hun har en bror hun tar etter tenker jeg.

Det er forsket på, og bevist at jenter ha lettere for å lære språk enn gutter.

Men det finnes såklart individuelle forskjeller.

Gjest sussie77

Det er forsket på, og bevist at jenter ha lettere for å lære språk enn gutter.

Men det finnes såklart individuelle forskjeller.

Ja her har vi merket forskjell på både pottetreningen og språket når det gjelder gutt og jente. Om det er det som gjør det vet jeg ikke. Men det er jo det de sier.

Endret av sussie77

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...