Gå til innhold

Vanlig å grue seg mer til fødsel nr 2?

Anbefalte innlegg

Selv om jeg synes jeg hadde en fin førstefødsel. Den gikk forholdsvis raskt, ingen komplikasjoner, revnet ikke noe, var selvfølgelig vondt men satt igjen med en god følelse etterpå og var i kjempeform med en gang.

Men denne gangen tenker jeg at jeg umulig kan være like heldig en gang til, og er mye mer redd for at noe skal gå galt/komplikasjoner med baby og slike ting.

Sist visste jeg ikke hva jeg gikk til og tok det mer som det kom, nå tenker jeg mer og gruer meg mer.

Fortsetter under...

Åh jeg har det på samme måte & gruer med mye fødsel. Førstefødsel var var så vanskelig at jeg husker hver eneste minutt for å si det sånn. Barnet var stor & måtte takast med vakuum, ble sydd innvending & utvendig osv. Uff gruer meg selv om jeg prøver å ikke tenke så mye. Men begynner med 3 trim imorgen og fødselen nærmer seg for hver dag :o

Ønsker oss alle lykke til ;)

Har merket de siste ukene at redselen driver og fester seg som en klamhet rundt kroppen. Er hos mine foreldre nå på påskeferie og jeg tenker stadig "neste gang jeg kommer tilbake hit så har jeg gjennomgått en fødsel til". Gruet meg ikke til første fødsel, gledet meg faktisk... Nå vet jeg hva jeg går til og det er skremmende. Men har vært til fødselsangst-samtale, har blitt lovet medikamentell smertelindring (har blitt nedfelt i journalen min) og alt tilsier at dette skal gå bedre enn første gang. Går og lengter etter modningstegn som nedpress, mensenmurringer og kynnere som kan modne meg litt før det setter i gang.. Uke 36 i dag og fødte førstemann i uke 38+3.

Jeg ønsker også oss alle masse lykke til!! :)

Endret av Madolyn&Muffin

Skjønner litt bedre dere som har hatt en tøff første fødsel, da er det ikke rart at man blir nervøs for neste. Synes derfor det er rart at jeg ikke heller tenker: det gikk så bra sist så da går det bra nå også.

Men følelsene er vel ikke logiske :)

Ønsker oss alle masse lykke til, vi skal da greie dette også! :)

prøøøve å ikke tenke så mye....

Skjønner litt bedre dere som har hatt en tøff første fødsel, da er det ikke rart at man blir nervøs for neste. Synes derfor det er rart at jeg ikke heller tenker: det gikk så bra sist så da går det bra nå også.

Men følelsene er vel ikke logiske :)

Ønsker oss alle masse lykke til, vi skal da greie dette også! :)

prøøøve å ikke tenke så mye....

Merker bare at jeg gleder meg så utrulig mye mer til å kommunisere med dere på Barseltid/Småtroll 0-1 enn her inne.. Da er vi liksom i mål :P hehe

Endret av Madolyn&Muffin

Annonse

Gjest Lykkeliggift_

Jeg har hatt 2 tøffe fødsler, og takler smerter generelt svært dårlig. Har gruet meg til fødsel hele svangerskapet, men nå vil jeg gjerne få det overstått. Har fått beskjed av jordmor at jeg ikke er moden, og er helt utslitt av konstante maserier og halsbrann hver natt i flere uker nå. I tillegg må vi gå 16 dager på overtid her jeg hører til før man blir satt igang, og jeg er redd for at noe skjer med barnet hvis de venter så lenge med igangsetting. Så nå vet man at fødsel er jævlig, men heller det enn å gå sånn og slite seg ut i 3 uker til.

Jeg har hatt 2 tøffe fødsler, og takler smerter generelt svært dårlig. Har gruet meg til fødsel hele svangerskapet, men nå vil jeg gjerne få det overstått. Har fått beskjed av jordmor at jeg ikke er moden, og er helt utslitt av konstante maserier og halsbrann hver natt i flere uker nå. I tillegg må vi gå 16 dager på overtid her jeg hører til før man blir satt igang, og jeg er redd for at noe skjer med barnet hvis de venter så lenge med igangsetting. Så nå vet man at fødsel er jævlig, men heller det enn å gå sånn og slite seg ut i 3 uker til.

Uff ja jeg håper så inderlig at jeg slipper å gå overtid, Norge er vel det eneste landet i Europa hvor man venter så lenge på å sette i gang? De fleste andre land har vel 7 dager som max, 16 dager syns jeg er rimelig risky.. Da hadde jeg forlangt UL daglig den siste uka!!

Gjest Lykkeliggift_

Uff ja jeg håper så inderlig at jeg slipper å gå overtid, Norge er vel det eneste landet i Europa hvor man venter så lenge på å sette i gang? De fleste andre land har vel 7 dager som max, 16 dager syns jeg er rimelig risky.. Da hadde jeg forlangt UL daglig den siste uka!!

UL får man tatt kun på sykehuset som er 2.5 time unna med bil, så det er rimelig uaktuelt dessverre... Nå har jeg enda under 1 uke til UL-termin, men begynner å stresse allerede. De fleste andre land i Europa regner 7 dager som max overtid ja, men her skal det spares under unnskyldning "naturlig fødsel er best", uansett all forskning...

UL får man tatt kun på sykehuset som er 2.5 time unna med bil, så det er rimelig uaktuelt dessverre... Nå har jeg enda under 1 uke til UL-termin, men begynner å stresse allerede. De fleste andre land i Europa regner 7 dager som max overtid ja, men her skal det spares under unnskyldning "naturlig fødsel er best", uansett all forskning...

Ja da skjønner jeg, her bor jeg bare 20 min unna. Enig med deg i at Norge er ekstreme på å hylle naturlige fødsler uten igangsetting, smertestilende eller andre hjelpemidler. Ammehysteriet kan jeg til dels skjønne pga Norges generøse permisjonsrettigheter i fht resten av verden (selv om det ikke hjelper alle mødre som ikke får det til uansett om de har rett på 10 mnd lønnet permisjon).

Grunnen til at min første fødsel opplevdes så traumatisk var at jordmor nektet meg all form for smertestillende, og i likhet med deg ble jeg fullstendig overmannet av smertene. Og selv om pressetrangen uteble etter at jeg fikk full åpning så tvang hun meg til å ligge og presse i en hel time før jeg fikk tryglet meg til riestimulerende medisin. Kjempehygglig start på en slitsom barseltid, når du er 95 % glad for å være ferdig med fødselen og kanskje 5 % glad for å se ungen :(

Har merket de siste ukene at redselen driver og fester seg som en klamhet rundt kroppen. Er hos mine foreldre nå på påskeferie og jeg tenker stadig "neste gang jeg kommer tilbake hit så har jeg gjennomgått en fødsel til". Gruet meg ikke til første fødsel, gledet meg faktisk... Nå vet jeg hva jeg går til og det er skremmende. Men har vært til fødselsangst-samtale, har blitt lovet medikamentell smertelindring (har blitt nedfelt i journalen min) og alt tilsier at dette skal gå bedre enn første gang. Går og lengter etter modningstegn som nedpress, mensenmurringer og kynnere som kan modne meg litt før det setter i gang.. Uke 36 i dag og fødte førstemann i uke 38+3.

Jeg ønsker også oss alle masse lykke til!! :)

Jeg har også fødselsangst denne gangen!! Skal på samtale på sykehuset over påske. Hva er denne medikamentelle smertelindiringen du har blitt lovet? Høres ut som noe jeg også vil ha... (jeg fikk ikke noe smertestillende sist og hadde en grusom opplevelse/rask fødsel..)

Jeg har også fødselsangst denne gangen!! Skal på samtale på sykehuset over påske. Hva er denne medikamentelle smertelindiringen du har blitt lovet? Høres ut som noe jeg også vil ha... (jeg fikk ikke noe smertestillende sist og hadde en grusom opplevelse/rask fødsel..)

Jeg hadde også en rask åpningsfase med førstemann, men fikk kraftige murringer et par timer før aktiv fase startet. Jeg har fått nedfelt i journal at jeg skal få komme tidlig inn, dvs så snart jeg merker at fødselen er i gang:

-Jeg skal få tilbud om epidural. På mitt fødesykehus sendes det avviksmelding dersom det tar mer enn 30 min fra anestesilegen varsles til han kommer.

-Dersom jeg ikke rekker epidural så skal jeg få paracervikalblokkade. Det kan settes av vanlig gynekolog.

- Til utdrivingsfasen skal jeg få pudendalblokkade. Det kan settes av jordmor.

Her er beskrivelse av de ulike typene smertelindring som sykehuset mitt tilbyr:

http://www.ahus.no/o...Sider/side.aspx

Jeg er overhodet ikke redd for nåler, muligens fordi jeg er sykepleier :) Bare husk å få ønskene dine nedfelt i den elektroniske sykehusjournalen, og be om å få tilsendt kopi av journalnotatet. Skriv også gjerne et fødebrev som du stifter sammen med journalkopien din og legg det klart i fødebagen.

Endret av Madolyn&Muffin

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...