Gå til innhold

Duotest - tvillinger?

monika70

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg er 40 og venter twins i juli. Tok cub-test. Kanskje det er det samme som duotest? Blodprøver og ul...

Ja det er vel det duo test er også, ul + blodprøver.

Hadde hørt noe om at det ikke utføres når man venter to, da særlig blodprøvene ikke vil stemme..?

Hadde jo liksom vært litt kjekt å vite litt om tilstanden deres her inne!

Jeg fikk tilbud om denne testen uten å spørre, og hørte ingenting om at det er annerledes med tvillinger enn med en. De tar en test for hver av babyene. De kom ut ganske likt i forhold til risiko for avvik, og svarene var veldig positive:-). Jeg vurderte selv fostervannsprøve i tillegg, men de (sykehuset) anbefalte ikke det, siden duotesten var så bra. Anbefaler deg å ta denne duotesten da den viser veldig mye i forhold til eventuelle avvik. Det e så betryggende å vite at alt ser fint ut:-). Lykke til!

Jeg har også tatt en duo test. Er 38 år og venter trillinger til høsten. Tok en duo test i uke 12, og fikk et veldig positivt svar. Liten risiko hos alle tre, så da tilbyr de ikke fostervannsprøve. MEN siden jeg er 38, kan jeg allikevel få det hvis jeg vil. Kommer ikke til å gjøre det siden risikoen er så lav. Veldig betryggende å vite at alt er bra, og spesielt siden vi venter tre. Lykke til!:)

• 3 uker senere...

Annonse

Hei, jeg er 38 og venter tvillinger, er i uke 15 nå, men eneste testen jeg fikk ta var ultralyd der de sjekker tykkelsen på nakken (den var fin). De sa at med tvillinger er det for stor risk med andre tester, vi ville gjerne tatt det som går ann å ta med tanke på alderen vår. Hva er duotesten og når tas den? Det er vel kanskje for sent for meg nå, så vi får vel bare håpe at det står bra til med tilstanden deres.

Da har jeg fått time til duotest på fredag! Er veldig spent selvfølgelig! Vil da være 13+2.

Håper alt er bra med begge to!

Blabla38: Duotest er en ul og blodprøver som tas ved uke 12-13. Det blir som du har gjort, måler bl.a nakkefold, som sjekkes opp mot blodprøven, for da å se på risikoen for at det kan være Downs syndrom.

Ved en duotest, sjekkes risikoen for kromosomfeil 13, 18 og 21. Det er ingen større risiko ved å ta en slik test, enn en vanlig ul. Denne testen er en ul som sammenlignes med blodprøver fra mor. Det er bullshit at andre tester er en for stor risiko enn en vanlig 12-ukers ul. Sjokkerende at en lege eller jordmor kan si det!!!!!!!

• 1 måned senere...

Eg har fått påvist tvillingar 6+2. Spurte om duo-test men fekk vite at blodprøven kunne gje falsk positiv når det var fleirlingar og det høyrest logisk ut for meg. Eg skal kanskje ta morkake-prøve i tillegg til sjekk av nakkefold......noken som har tatt det?

Hei! 

Jeg har tatt duotesten, ul og blodprøve. I de tilfeller med tvillinger, vil ul være avgjørende ifht om de finner forhøyet risiko for de ulike trisomiene. Om blodprøva viser noe, kan de ikke si hvilken tvilling som forårsaker det.. 

Men man tar en slik duotest før man blir tilbudt fostervanns- eller morkakeprøve, dette også fordi det er jo en forhøyet risiko å ta disse prøvene ved tvillinger enn ved enlinger.

Men det er jo bare disse prøvene som med sikkerhet kan gi deg svar før de blir født..

Lykke til!

• 1 måned senere...

Jeg tok duotest, og min tvillinggravide venninne som var inne til genetisk veil. 10 uker før meg, tok ikke blodprøver, fordi de kunne være misvisende. Hos meg tok de derimot blodprøver... Og de prøvene trakk risikoen veldig opp, 1:10 for trisomier, veldig høyt tall synes jeg... ultralyd var perfekt. Så morkakeprøve er neste :( :( 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...