Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #1 Skrevet 29. mars 2013 Jeg er livredd operasjoner og har tidligere fått tilbud av fastlegen om gastric bypass, men det er en operasjon og har mange bivirkninger og ikke alt blir like vellykket. Nå har jeg oppdaget gastric ballong , der de putter en ballong i magesekken fylt med væske, gjør samme som ved gastric bypass men tas ut etter 6 mnd. Jeg veier ca 30 kg for mye, trener regelmessig og er stort settflink med maten, men har de siste 4 mnd stått stille i vekt, kommer ikke nedforbi et visst tall men jeg går ned i cm på mage og hofter. Jeg er så lei av meg selv, lei av å være små tjukk. Etter to harde svangerskap med sykdom der vekta gikk kun en vei så er jeg ikke meg selv lenger. Har funnet en bra klinikk i Tallinn som tar ca 17.000 for gastric ballong mens i Norge koster det 45.000,- Noen som vet om jeg kan få den dekket på lik linje som med gastric bypass? Noen som har tatt den selv eller kjenner noen som har det? Takk for svar :-) Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #2 Skrevet 29. mars 2013 Nei Anonym poster: 590e881f4b9296df3095385203fe4921
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #3 Skrevet 29. mars 2013 Nei Anonym poster: 590e881f4b9296df3095385203fe4921 Nei hva da? Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #4 Skrevet 29. mars 2013 Ingen.....? HI Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Gjest Julia1984 Skrevet 29. mars 2013 #5 Skrevet 29. mars 2013 Er den ikke veldig ny på "markedet". Mener å ha lest at det er helt nytt!
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #6 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har fått et helt nytt liv etter gastric bypas...anbefaler dette!! Anonym poster: 9e7a8beb4df25d6ffa88f8fb24bac9ef
Gjest Visten Vrangskapning Skrevet 29. mars 2013 #7 Skrevet 29. mars 2013 Dersom du tror at denne ballongen "gjør det samme som ved gastric bypass" tror jeg ikke du har lest deg ordentlig opp på hva gastric bypass er. Jeg har bare lest reklame for gastric ballong, og at 45 000,- var et introduksjonstilbud fra en eller annen privat klinikk her i Norge. Dersom du spør fastlegen din (eller evt. klinikken som tilbyr behandlingen) får du sikkert svar på om dette kan dekkes av det offentlige.
TPK Skrevet 29. mars 2013 #8 Skrevet 29. mars 2013 Nei, men kjenner to som har hatt veldig god effekt av gastric bypass! Altså gått ned omtrent 50 kg tror jeg.
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #9 Skrevet 29. mars 2013 Jeg har fått et helt nytt liv etter gastric bypas...anbefaler dette!! Anonym poster: 9e7a8beb4df25d6ffa88f8fb24bac9ef Jeg vill ikke ta en operasjon mens syns det virker som en godt alternativ 2 HI Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #10 Skrevet 29. mars 2013 Er den ikke veldig ny på "markedet". Mener å ha lest at det er helt nytt! Jo relativ nytt ja Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #11 Skrevet 29. mars 2013 Dersom du tror at denne ballongen "gjør det samme som ved gastric bypass" tror jeg ikke du har lest deg ordentlig opp på hva gastric bypass er. Jeg har bare lest reklame for gastric ballong, og at 45 000,- var et introduksjonstilbud fra en eller annen privat klinikk her i Norge. Dersom du spør fastlegen din (eller evt. klinikken som tilbyr behandlingen) får du sikkert svar på om dette kan dekkes av det offentlige. Jo jeg har lest og sømfart Internett. Den reduserer magesekken, med GB så er det innsnevring av magesekken men med G Ballong så fyller den opp i magesekken så resultatet blir det samme. Skal til legen etter påske og snakke om det men skader ikke å høre om andres erfaringer for det? Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 29. mars 2013 #12 Skrevet 29. mars 2013 Dersom du tror at denne ballongen "gjør det samme som ved gastric bypass" tror jeg ikke du har lest deg ordentlig opp på hva gastric bypass er. Jeg har bare lest reklame for gastric ballong, og at 45 000,- var et introduksjonstilbud fra en eller annen privat klinikk her i Norge. Dersom du spør fastlegen din (eller evt. klinikken som tilbyr behandlingen) får du sikkert svar på om dette kan dekkes av det offentlige. Jo jeg har lest og sømfart Internett. Den reduserer magesekken, med GB så er det innsnevring av magesekken men med G Ballong så fyller den opp i magesekken så resultatet blir det samme. Skal til legen etter påske og snakke om det men skader ikke å høre om andres erfaringer for det? Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1 Ved GB fjerner de også en del av tarmen så blir ikke det samme.G ballon ligner mer en gastric sleeve Anonym poster: b16dd9335a82caacd469a4917fb1597a
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #13 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har tatt en Gastric bypass og har fått et nytt liv:) Gikk ned 47 kg på 11mnd. Er nå helt normal. Gastric sleeve er jo en langt mindre komplisert operasjon, som også kan reverseres om du skulle angre eller få komplikasjoner. Jeg ville ikke tatt en såpass "ny type" operasjon. Noe med å vite langtidsvirkningene av disse operasjonene også. Da jeg tok var ikke sleeve så utbredt som bypass. I dag er det flere og flerensommgår for sleeve og erfaringene er jevnt over gode:) Jeg ville heller ikke tatt operasjonen i utlandet. Om noe uforutsett skulle skje er det en trygghet å være i Norge. Både med tanke på oppfølging etterpå og norsk pasientskadeerstatning. Om noe skulle gå galt er de ekstra kronene det koster mer i Norge en billig forsikring likevel. Anonym poster: c77eaf415fd9287c609e558e0009a162
Hybelkanina Skrevet 30. mars 2013 #14 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har bare sett reklame for denne ballongen på Facebook og leste litt om det der. Det er som du skriver selv bare en ballong som ligger i magesekken din så du får plass til mindre mat. Det er du selv som må gjøre jobben med å putte i deg mindre mat. Så hvorfor ikke bare kutte matinntaket tilsvarende, og heller bruke de 17 eller 45' på en ny garderobe? Dette sitter kun mellom ørene, og jeg tenker at når ballongen fjernes etter et halvt år så har du egentlig ikke lært noe som helst om hva og hvordan du skal spise, men magesekken din er mottakelig for mye mat igjen og jeg er ganske sikker på at MANGE av de som tar denne operasjonen smeller opp igjen like raskt. Den er vel heller ikke anbefalt når du er 30 kg overvektig.
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #15 Skrevet 30. mars 2013 Jeg er også 30 kg overvektig, men har aldri tenkt på meg selv som noen oprasjons kandidat. Jeg kan løpe, bøye meg osv osv, så det er bare full skjerpings og tid som skal til! Anonym poster: c7fe69baac858f84a2f612fbfd3c4afc
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #16 Skrevet 30. mars 2013 Jeg er også overvektig. Ca 40-50 kg for mye. Jeg har også tenkt på operasjon, men slått det fra meg. Nå er jeg i gang med livsstilsendring sammen med en privat helseklinikk. Koster jo også noe, men ikke som ved en privat operasjon. Jeg ville nok heller ikke fått dekket noe til operasjon, da jeg ikke er syk på noen måter. Jeg forstår deg utrolig godt. Man blir desperat, og det eneste man vil er å gå ned, så hvorfor klarer man det ikke? Det jeg mistenker ved denne ballongen, er at når ballongen tas ut, er du på kjøret igjen. Ved en gastric bypass fjernes noe av tarmen som også regulerer hormoner som kontrollerer appetitt. Dermed blir det mer varig, men jeg ønsker ikke slike store inngrep heller. Min tanke fra ei som er ikke lei av å være tjukk, og som har gått ned og opp igjen utallige ganger: du må endre noe i huet ditt. Det er der det sitter. Denne ballongen vil het sikkert funke en stund, men hva etterpå? Hvis du gjør dette, burde du starte i samtale med f.eks psykolog for å ordne opp i det som forårsaker spisingen. Jeg holder på nå, det er noe helt nytt... Anonym poster: 93c9b58b0d58bf62e779f8c30f59488c
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #17 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har bare sett reklame for denne ballongen på Facebook og leste litt om det der. Det er som du skriver selv bare en ballong som ligger i magesekken din så du får plass til mindre mat. Det er du selv som må gjøre jobben med å putte i deg mindre mat. Så hvorfor ikke bare kutte matinntaket tilsvarende, og heller bruke de 17 eller 45' på en ny garderobe? Dette sitter kun mellom ørene, og jeg tenker at når ballongen fjernes etter et halvt år så har du egentlig ikke lært noe som helst om hva og hvordan du skal spise, men magesekken din er mottakelig for mye mat igjen og jeg er ganske sikker på at MANGE av de som tar denne operasjonen smeller opp igjen like raskt. Den er vel heller ikke anbefalt når du er 30 kg overvektig. En får med full livstilsendring og oppfølging. Jeg er motiviert og jeg tenker på dette som et springbrett. For jeg trener 3-5 gangere i uka, og spiser ganske riktig også, men kanksje noe feil og litt mye til tider. Problemet er at jeg ikke er tjukk nok til å få hjelp av eks ernæringsfysiolog, ikke har jeg diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolesterol etc Men jeg har gått opp mye i vekt, og har prøvd i 2 år,men kommer til dettee platået som jeg har stoppet opp ved nå i 4 mnd. Går ikke ned et gram men cm forsvinner, kan plutselig bruke klær igjen som har stått i skapet i noen år. Jeg er ikke ute etter å bli kjempe tynn, jeg vil kun ha meg selv tilbake, normal. Med et overheng på magen på 18 cm, så går det utover selvtilliten og psyken. Skal ta dette opp med legen min, har jo som sagt fått tilbud om gastric bypass som dekket, og håper jeg kan få dette dekket. Er som sagt livredd operasjoner Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #18 Skrevet 30. mars 2013 Jeg er også overvektig. Ca 40-50 kg for mye. Jeg har også tenkt på operasjon, men slått det fra meg. Nå er jeg i gang med livsstilsendring sammen med en privat helseklinikk. Koster jo også noe, men ikke som ved en privat operasjon. Jeg ville nok heller ikke fått dekket noe til operasjon, da jeg ikke er syk på noen måter. Jeg forstår deg utrolig godt. Man blir desperat, og det eneste man vil er å gå ned, så hvorfor klarer man det ikke? Det jeg mistenker ved denne ballongen, er at når ballongen tas ut, er du på kjøret igjen. Ved en gastric bypass fjernes noe av tarmen som også regulerer hormoner som kontrollerer appetitt. Dermed blir det mer varig, men jeg ønsker ikke slike store inngrep heller. Min tanke fra ei som er ikke lei av å være tjukk, og som har gått ned og opp igjen utallige ganger: du må endre noe i huet ditt. Det er der det sitter. Denne ballongen vil het sikkert funke en stund, men hva etterpå? Hvis du gjør dette, burde du starte i samtale med f.eks psykolog for å ordne opp i det som forårsaker spisingen. Jeg holder på nå, det er noe helt nytt... Anonym poster: 93c9b58b0d58bf62e779f8c30f59488c Legger ved en link jeg: http://www.thehealthclinic.eu/norsk/fedmekirurgi-bariatrisk-kirurgi/mageballong Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #19 Skrevet 30. mars 2013 Bestevenninden min opererte seg i Thallin og døde. Anonym poster: 6da6a7f01b882470607b249b0029f6be
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #20 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har gått ned 65 kg uten noen form for operasjon. Bare livsstil endring. Fikk også tilbud om operasjon, men er veldig glad for at jeg takket nei. Har hørt mye dårlig om slike operasjoner og "ballonger". En annen viktig del av saken som ofte glemmes er at "spisingen og maten" sitter i hodet og ikke i magesekken. Flere som blir operert og ender opp som alkoholikere,gamblere fordi de finner en ny ting å ta ut følelsene sine i når de ikke kan spise lenger. Anonym poster: 39a8b1486793605164cfccddd2ead390
Anonym bruker Skrevet 30. mars 2013 #21 Skrevet 30. mars 2013 Jeg har bare sett reklame for denne ballongen på Facebook og leste litt om det der. Det er som du skriver selv bare en ballong som ligger i magesekken din så du får plass til mindre mat. Det er du selv som må gjøre jobben med å putte i deg mindre mat. Så hvorfor ikke bare kutte matinntaket tilsvarende, og heller bruke de 17 eller 45' på en ny garderobe? Dette sitter kun mellom ørene, og jeg tenker at når ballongen fjernes etter et halvt år så har du egentlig ikke lært noe som helst om hva og hvordan du skal spise, men magesekken din er mottakelig for mye mat igjen og jeg er ganske sikker på at MANGE av de som tar denne operasjonen smeller opp igjen like raskt. Den er vel heller ikke anbefalt når du er 30 kg overvektig. En får med full livstilsendring og oppfølging. Jeg er motiviert og jeg tenker på dette som et springbrett. For jeg trener 3-5 gangere i uka, og spiser ganske riktig også, men kanksje noe feil og litt mye til tider. Problemet er at jeg ikke er tjukk nok til å få hjelp av eks ernæringsfysiolog, ikke har jeg diabetes, høyt blodtrykk, høyt kolesterol etc Men jeg har gått opp mye i vekt, og har prøvd i 2 år,men kommer til dettee platået som jeg har stoppet opp ved nå i 4 mnd. Går ikke ned et gram men cm forsvinner, kan plutselig bruke klær igjen som har stått i skapet i noen år. Jeg er ikke ute etter å bli kjempe tynn, jeg vil kun ha meg selv tilbake, normal. Med et overheng på magen på 18 cm, så går det utover selvtilliten og psyken. Skal ta dette opp med legen min, har jo som sagt fått tilbud om gastric bypass som dekket, og håper jeg kan få dette dekket. Er som sagt livredd operasjoner Anonym poster: 577724a957ac9e041b58e8b29757a4c1 Overhenget blir du ikke kvitt av en slik operasjon. Snarere tvert imot. Anonym poster: 156b7a93cf45d69e9d41547527fdafed
Norman29 Skrevet 4. november 2020 #23 Skrevet 4. november 2020 Hei, Jeg skriver dette fordi jeg selv har fått en mageballong av typen ellipse i København og fordi jeg savner ærlige erfaringer på nett. Først og fremst, jeg vil jeg si at jeg har snakket med fastlege i forkant her i Norge. Jeg vil også nevne at dette alternativet er vis du har gjort alt du kan i din makt for å gå ned i vekt eller rett og slett har et liv hvor det er helt umulig å fortsette nedgang uten en ekstra hjelp. Min fastlege anbefalte meg og gi dette et forsøk fordi jeg ville få et godt utbytte av helsegevinster senere i livet. opplevelsen med å svelge kapselen var værst, men utrolig nok fikk jeg det til. Med litt brekkninger og gjentatte forsøk(2-4). Alt var over på 5-10 minutter. (Faktisk gikk det så raskt at jeg ble litt redd for seriøsiteten) De 2 første dagene gir litt mage sammentrekkninger men ikke mye, det anbefales å gå eller være i bevegelse da forsvinner ubehaget med engang. 3 dagen kjenner jeg ikke noe å spiser normalt men blir veldig mett av veldig lite første uka. Ellers jeg vil ikke anbefale dette om du liker søtsaker og er avhengig av sukkervarer fordi jeg teller kcal for å gå ned. Ballongen gir deg en tidligere metthetsfølelse og hjelper deg til med og ikke spise for mye, men du kan lett spise opp 1-3 plater sjokolade til dagen om du går inn for det etter en uke. Jeg tror rett og slett at vis ikke du klarer og være tøff/kontrollerende nok i matinntaket eller i sukkerinntaket vil det være helt bortkastet og betale for å få en svelge ballong. Du vil isåfall bli veldig skuffet om du hadde andre forventninger. Det er på ingen måte sagt for å dømme eller sette en fasit på at slik er det for alle. Jeg valgte ellipse ballong fordi denne er enkel og ingen komplikasjoner. Til d.d helt trygg( jeg har gjort endel research samt konferert dette med lege her i norge). Jeg kjørte hjem til Norge etter hele prosessen. Faktisk tilbyr norske klinikker ballonger men dette er av type ballong man må ta i narkose og av type ballong med noen mulige svært sjeldne komplikasjoner enn ellipse typen. Alt i alt, det er enkelt matematikk. Du må gjøre en varig kostholdsendring for at du skal gå ned i vekt. Du må tåle å kjenne litt på sulten.men ballongen hjelper deg ekstremt godt på vei! For min del er ballongen avgjørende for mitt vekttap og du kan gå ned over 30 kg på fire mnd om du går totalt inn for dette. dags aktivitet og kostholdsendring er helt avgjørende for at du ikke skal gå videre opp i vekt etter at ballongen er kommet ut av kroppen den naturlige veien. Men jeg vil uansett anbefale alle og la en lege som driver med ballonger avgjøre hvilken ballong akkurat du bør ha fordi noen kan ha så store mager at det ikke vil hjelpe deg med sult følelsen(tror jeg). Søk råd hos leger som har kompetanse på området 😄 Jeg vil på ingen måte si at et vekttap på 30 kg er sunt på 4 mnd. Men i mitt tilfelle er alternativet usunnere.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå