Gå til innhold

Trenger en enkel innføring i EL-testing

Anbefalte innlegg

Jada, vi bommet helt på forrige EL pga uregelmessig menssyklus etter jeg sluttet med p-piller.

Kort oppsummert hittil: første pp- hadde ikke peiling på når EL var i forhold til mens i kvinners syklus generelt, og hadde sporadisk sex. Andre pp- leste meg opp på dette, tok utgangspunkt i forrige måneds syklus på 28 dager, fikk mens dag 35 (i går). Bommet da med en uke i prøvingen.

Nå har jeg skjønt at jeg egentlig ikke kan forutsi min syklus, så jeg trenger litt mer assistanse enn å telle dager. Vi vil gjerne gjøre det ordentlig denne gang, og tenkte derfor å gå til innkjøp av EL-tester. Hva burde jeg kjøpe? Og når bør jeg begynne å teste? Hadde i utgangspunktet tenkt til å kjøpe billigstrimlene, rett og slett fordi de er billige :/ men vil jo være på den sikre siden, så setter pris på erfaringer! Synes dette er vanskelig når jeg ikke aner sykluslengde... What to do?

Fortsetter under...

Hei, igjen.... meg med de rare evigømme puppene fra den andre tråden ;) Hver kveld blir de ømmere igjen, så dette er jo moro ;)

Jeg har ikke erfaring med billigtestene selv, men de av mine venninner som har brukt dem har vært fornøyde med dem. Spesielt med uregelmessige sykluser så er jo prisen en del av det hele, hvis man må ta mange tester hver måned.

Det jeg har gjort er at jeg har tempet. Den dagen eller dagen før mensen kommer så synker tempen, så holder den seg ganske stabil på denne tempen inntil eggløsningen er over. Når du har hatt en fullstendig eggløsning stiger nemlig tempen og så holder den seg noenlunde stabil på den tempen frem til første mensdag igjen. Det som er nyttig med dette er at du får bekreftet at du har hatt eggløsning - hvis tempen stiger i etterkant av eggløsningen. Det er jo noen som har tegn til eggløsning, men hvor kroppen ikke får den i gang, og derfor får eggløsning senere. Hos dem vil ikke tempen stige før de har hatt en faktisk eggløsning. Så i fellesskap med el-tester og temp kan du altså både finne el (med test) og få bekreftet at den har vært fullstendig (med stigende temp dagen etter el).

For deg som da trolig har litt uregelmessig mens inntil videre så ville jeg ha begynt å teste etter el ut fra den korteste syklusen du har hatt, altså 28 dager.

Normalt har man et sted mellom 10 og 16 dager fra el til første mensdag. Dette kan variere fra kvinne til kvinne, men hos den enkelte kvinne så er dagene som regel konstante. Hos meg er det f.eks. nesten alltid 13 dager fra el til første mensdag, men en sjelden gang kan det være 12 eller 14 dager, men det er sjeldent det skjer.

Hvis du, som meg, f.eks. har 13 dager fra el til første mensdag, så betyr det at du har el på dag 15 i syklusen, altså 15 dager fra første mensdag. Da bør du begynne å teste et par-tre dager før - i hvert fall nå til å begynne med inntil du blir kjent med syklusen din. Hvis din neste syklus også blir på totalt 35 dager så vil det med mitt eksempel bety at du ikke har el før på dag 22, altså 13 dager før neste mensdag. I dette eksemplet så vil du altså risikere å teste fra dag 12 til 22 i syklusen.

Men det var bare et eksempel.... for alt vi vet så kan du være en av dem som har 16 dager fra el til mens. Dvs at du nå til å begynne med bør begynne å teste fra dag 9-10 (et par-tre dager får 12. dag i syklusen som er 16 dager før første mensdag), og så bør du holde på til du faktisk får eggløsning. Hvis du da denne perioden har en 35 dagers syklus, så må du kanskje teste helt frem til dag 25 (som er 10 dager før neste forventede mens, hvis du skulle være en av dem som har kort luteinfase, tiden fra el til mens).

Så nå helt til å begynne med så kan det bli mange dager med testing på deg.... Jeg har forstått på enkelte her inne at de oftere får positive el-tester på ettermiddag/kveld enn tidligere på dagen, uten at jeg vet hvorfor.

Det som er positivt om du kommer i gang med temping og testing allerede denne perioden er at du allerede første syklus nå vil finne ut ca hvilket antall dager du har mellom el og ikm, og da er det lettere å vite når du evt skal begynne å teste med graviditetstest også ;)

Når syklusen din begynner å stabilisere seg så blir det jo

enklere og du slipper å teste så mange dager. Men det er nok lurt å gjøre det nå til å begynne med.

Etter hvert begynner du kanskje å kjenne igjen tegn i kroppen din på at du får el også. Jeg får f.eks. siiiiinnsykt lyst på sex de siste 2-3 dagene før el ;) Jeg kan få el-slim 1-4 dager før el også. Men det sikreste hos meg er at når jeg får el-smerter (høyre og venstre side annen hver måned) så er el-testen positiv. Testet dette mange ganger tidligere, det er så eksakt at el-testen ikke slår positivt ut to timer før, men når jeg kjenner el-smerten så er den positiv! Kroppen er fascinerende! :)

Jeg har tydelige tegn i syklusen, og det er ganske praktisk, men ikke alle som har slike tegn heller. Alt er normalt.

Hm, håper det ikke har gått i surr med alle dager for meg her - tror ikke det ;)

Lykke til :)

Anonym poster: 060a180296e7363bf6de2aad88492e92

Hadde jeg vært deg hadde jeg begynt å lete etter el slim. Det er seigt slim som ser ut som eggehvitte og som kan strekkes til en lang tråd mellom fingrene. Ja det er litt ekkelt å skulle ta på sin egen utflod, men det er et veldig sikkert tegn på at el er på vei. Og så hadde jeg tatt el tester fra den dagen du finner slikt slim. Da vil den trolig bli positiv etter noen få dager. Det sies at en skal ta testene på ettermiddagen da LH hormonet som den måler stiger da. Men jeg har fått positiv test på morgenen både denne og forrige syklus. De er gjerne positive to dager på rad. Dagen etter positiv test, eller den dagen den blir negativ igjen er den dagen du har el.. Du kan som hun over også måle temperatur, men jeg syns det er litt pes å huske på dette til samme tid hver morgen, og få målt før jeg står opp...

Vi tar høyde for begge syklusene. Har bestilt EL-tester og g-tester. Skulle egentlig tatt første EL-test i kveld, men de har ikke kommet i posten enda, så vi har sex i dag for sikkerhetsskyld.

C&M: jeg gjenkjenner det slimet du beskriver (selv om jeg ikke ante noen sammenheng med eggløsning), så det skal jeg definitivt kjenne etter i disse dager.

Anonym bruker (med de ømme brystene): tusen takk for god innføring i templogging. Det ble bare borte for oss i en travel hverdag, men går det ikke denne pp skal jeg garantert gjøre dette neste pp!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...