Gå til innhold

siden statskirken nå er fjernet, det norske riksvåpenet på politi og ambulansene er fjernet....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når forsvinne de norske kristne helligdagene da, eller det nydelige norske flagget?

Er vel bare å vente på at en eller annen som ikke finner seg til rette her begynner lage drama med det også.

Det var ikke lenge siden det var oppe for diskusjon å endre flagget, pga det var et kors i flagget.

Følgende kirkelige helligdager er offentlige fridager i Norge:

Vanlige søndager,

Nyttårsdag (1. januar),

Skjærtorsdag (siste torsdag før første påskedag),

Langfredag (siste fredag før første påskedag),

Påskedag (første søndag etter første fullmåne som inntreffer på eller etter 21. mars (ved skuddår 20. mars)),

Andre påskedag (første mandag etter første påskedag),

Kristi Himmelfartsdag (sjette torsdag etter første påskedag),

Pinsedag (sjuende søndag etter første påskedag),

Andre pinsedag (første mandag etter første pinsedag),

Juledag (25. desember),

Andre juledag (26. desember).

Anonym poster: 96d09e2964e588e0eeabf394c70abfa7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

At kirke og stat er gått fra hverandre skjedde jo ikke pga at "noen som ikke finner seg til rette her" ville det! Tror du utlendinger har så stor makt at de kan stelle i stand noe sånt?

Jeg er glad statskirken er fjernet, vi lever i 2013, star og kirke har ingenting å gjøre sammen.

Hvor mange etnisk norske er kristne? Kirkene står tomme så og si hver søndag, de fleste folk gifter seg, konfimerer seg og døper barna sine i kirken pga tradisjon ikke pga religion.

Norge er ikke så kristent som for 100 år siden..

Anonym poster: 7ddbf1ae185daa4bd091e7185f845921

Gjest Antarctica
Skrevet

Kirkens demokratisk valgte organer har selv valgt at den fra nå av er en Folkekirke, ikke en Statskirke.

Du skriver om om det er en konspirasjonsteori.

Still til valg under soknerådsvalgene til høsten og jobb for å spleise kirke og stat igjen, det er hva du kan gjøre.

Skrevet

Jeg liker ikke at statskirken er fjernet...landet vårt har ikke en religion lengre... Nå er ikke jeg personlig kristen, men jeg tenker på alle de andre religionene som kommer til landet og forlanger det ene og det andre, det blir plutselig "fritt villt" om noen skjønner hva jeg mener.

De andre religionene kan plutselig få mer makt, det er noe jeg ser for meg vertfall.

Anonym poster: ba0398747c1472748803a15d46f8b15d

Skrevet

Jeg liker ikke at statskirken er fjernet...landet vårt har ikke en religion lengre... Nå er ikke jeg personlig kristen, men jeg tenker på alle de andre religionene som kommer til landet og forlanger det ene og det andre, det blir plutselig "fritt villt" om noen skjønner hva jeg mener.

De andre religionene kan plutselig få mer makt, det er noe jeg ser for meg vertfall.

Anonym poster: ba0398747c1472748803a15d46f8b15d

Hahaha! Fantastisk!

Anonym poster: eaa8175d5f172ac6df18cdab24489aaa

Skrevet

Det er bok ikke så skummelt som flere Av dere skildrer her. Det det i praksis vil si er at den norske kirke har nå råderetten over seg selv igjen. Eks ble det nylig valgt biskop(husker ikke hvor) og da var det kirken selv som utnevnte denne biskopen, ikke staten. Så går vel også en mindre del av skatten vår til kirken. Kirken får støtte av staten på lik linje med andre religioner og livssyn. Norge er det samme kristne samfunnet vi var med statskirke.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...