Gå til innhold

Må jeg veie meg under graviditeten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg nektet å veie meg hos jordmor i dag og hun sa jeg kunne veie meg hjemme å skrive det selv på kortet. Jeg nekter å veie meg pga spiseforstyrrelser i tenårene/tidlig voksen, og er nå fornøyd med den jeg er . Jeg vet at veiing ikke går bra for meg, og jeg vil ikke bli syk igjen nå.

Anonym poster: 5f6354cba0824ada464c14ef79b6a873

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det må du selvfølgelig ikke. Alle opplysninger på helsekortet og til jordmor er frivillige å gi.

Du behøver ikke forklare grunnen til dette heller, men det kan være det vil bedre kommunikasjonen din med jordmor.

Anonym poster: aa051d1f0b8f89a027036d69bb549cc4

Skrevet

Under svangerskapet er vekt en viktig indikasjon på hvordan du og barnet har det og det er derfor helt nødvendig at du veier deg. Dvs - du trenger jo ikke gå til kontroller i det hele tatt, men jeg vil sterkt anbefale deg det. Du bærer på et barn som er helt avhengig av din kropp nå og det kan du ikke ignorere. Jeg ville kontaktet psykolog dersom du er redd for tilbakefall.

Anonym poster: 1475a23477ae41516900f4f21fda0e82

Skrevet

Snakket du med jordmor om hvorfor du ikke vil veie deg?

Man skal veie seg fordi det er viktig å holde øye med vektoppgangen din, det er ikke bra hverken å gå opp for mye eller for lite.

Men på den annen side er svangerskapsomsorg frivillig og ingen kan tvinge deg. Tenker derfor at det er mest behagelig å være ærlig og fortelle hvorfor det er sånn og få aksept for det, så slipper du maset på hver eneste kontroll.

Om du er veldig overvektig er det anbefalt å holde litt ekstra god kontroll på vekten, og også ta noen ekstra prøver i løpet av svangerskapet (som glukosebelasting) fordi overvektige er mer utsatt for bl.a svangerskapsdiabetes.

Anonym poster: 0ce0b772dc6921ae34767ea2d979ddd7

Skrevet

Jeg ville ha vært åpen til jordmor om dette. Jeg hadde tenkt på deg som tverr. Kjempeteit å komme skjevt ut med personer som potensielt kan lage trøbbel til deg.

Hvis du vedvarer en tverr linje kan det være de følger deg ekstra nøye. (tenker på flere ting i tillegg)

Anonym poster: 9a28f18e686b08830ec8ee0009437bb1

Skrevet

Jeg ville ha vært åpen til jordmor om dette. Jeg hadde tenkt på deg som tverr. Kjempeteit å komme skjevt ut med personer som potensielt kan lage trøbbel til deg.

Hvis du vedvarer en tverr linje kan det være de følger deg ekstra nøye. (tenker på flere ting i tillegg)

Helt enig!

Anonym poster: d2651f85f9392421856eabb54200220d

Skrevet

Hva mener du?

Skrevet

Vekt kan være en nyttig opplysning ved svangerskapsomsorg, men det er virkelig ingen krise å ikke veie seg om man får sjekket symfyse-fundusmål jevnlig, legger merke til ødemer og ellers fremstår ved bra helse, altså.

Anonym poster: aa051d1f0b8f89a027036d69bb549cc4

Skrevet

Hva mener du?

De tenker vel at om jordmor opplever deg som tverr, avvisende og vanskelig og uten evne til å ta imot gode råd er veien kort til for henne til å danne seg noen fordommer om hvordan du blir som mor.... Jordmortjenesten og helsesøster samarbeider vet du og da kan jordmor fort slenge med leppa om denne vanskelige mora som snart kommer til helsestasjonen. Ingen god start for deg med andre ord.

Men det er ingen krise å ikke veie seg altså, bare la jordmor/lege kjenne og måle at livmora vokser som den skal. Mitt råd er å være åpen og ærlig om dette.

Skrevet

Nei, jeg tror det strengt tatt ikke er nødvendig at du veier deg. Det er så mange andre ting man kan fange opp dersom noe skulle være galt (ødem, protein i urin osv). Du som nok er mer en middels godt kjent med kroppen din vil nok kjenne om du går unormalt opp i vekt. Dersom du vet ca startvekt, så bør det være godt nok. Dersom man blir bekymret kan du evt monitoreres mtp vekt da.

Må forøvrig si meg enig i at jeg ville fortalt hvorfor til jordmor. Dersom hun har litt omløp i hue har hun nok allerede luktet lunta ;-)

Skrevet

Hva mener du?

De tenker vel at om jordmor opplever deg som tverr, avvisende og vanskelig og uten evne til å ta imot gode råd er veien kort til for henne til å danne seg noen fordommer om hvordan du blir som mor.... Jordmortjenesten og helsesøster samarbeider vet du og da kan jordmor fort slenge med leppa om denne vanskelige mora som snart kommer til helsestasjonen. Ingen god start for deg med andre ord.

Men det er ingen krise å ikke veie seg altså, bare la jordmor/lege kjenne og måle at livmora vokser som den skal. Mitt råd er å være åpen og ærlig om dette.

Jeg har allerede gitt beskjed om at jeg fortsetter kontrollen kun hos fastlegen, for selv om jeg prøvde å forklare så ville hun ikke høre.

Skrevet

Hva mener du?

Jeg har allerede gitt beskjed om at jeg fortsetter kontrollen kun hos fastlegen, for selv om jeg prøvde å forklare så ville hun ikke høre.

Det et fullt mulig å snu seg bort mens hun veier deg og så kan hun notere det i sin egen journal. På den måten får begge det som dere vil.

Men helt ærlig hi, om dette med vekt er så stort problem for deg at du nekter å veie deg så er det fullt mulig til å be om hjelp. For tydeligvis er du ikke frisk fra sykdommen at det skal så lite til som veiing for å trigge tilbakefall. Dette må du få hjelp med, hi!

Er ikke lenge siden jeg leste her inne om ei som kjempet mot bv for å få hjem barnet sitt. Bv brukte spiseforstyrrelser i fortiden imot henne. Og om du "trigges" så lett så kan helsesøster/jm bli bekymret for hvordan dette vil påvirke barnet ditt. Ta det på alvor, hi, og oppsøk hjelp!

Anonym poster: 0b5b4ff402e89938ddd42c5d2d1ef0f4

Skrevet

Under mine tre svangerskap var det bare under det første jeg ble veid hos Jm. I de to etterfølgende ble ikke spørsmålet reist engang, så tenkte ikke over det. Spurte Jm en gang under siste svangerskap og hun sa at de hadde sluttet å veie folk. De så heller på størrelsen på magen osv, så de hadde ikke behov for å vite noen vekt. Jeg har aldri hatt problemer med å veie meg, men synes det var helt greit å ikke veie seg også. Jeg veide meg et par ganger hjemme, men skrev ikke opp noe på helsekortet.

Anonym poster: 80b1845395cd794fa64838d00463f8ae

Skrevet

Jeg veide meg ikke verken hos lege, eller jordmor under mitt svangerskap. Jordmor fortalte meg hva som var vanlig vektoppgang fra gang til gang, og vi ble enige om at jeg skulle gi henne beskjed hvis jeg lå utenfor denne normalen på noe vis. Gikk helt fint! :)

Anonym poster: 2d97ac653317e6ae0f19c94e957b8648

Skrevet

Ingen kan tvinge deg med mindre du er svært undervektig eller overvektig og det er fare for noe..., men veldig lurt å gjøre det helt i begynnelsen i alle fall slik at du vet sånn ca hvor mye du legger på deg.

Anonym poster: 2d69db804ac441915794613176874f0f

Skrevet

Hei!

Jeg er akkurat som deg! OG jeg er nå gravid med nummer 4, uten å ha veid meg et eneste svangerskap! Det er overhodet ikke noe problem!!!! Ingen latterlige trusler med barnevern eller spesiell oppfølging, problemer med samarbeide etc. Det å oppgi vekt er faktisk helt frivillig! Det er heller ingen plikt at du skal oppgi hvorfor du ikke vil veie deg! Vi bor ikke i en nazi-stat, men har heldigvis rett til å bestemme noe selv. Nyt graviditeten din, og la overhodet ikke dette stresse deg i det hele tatt. Dersom det skulle være problemer, så oppdager man det på andre måter enn kun ved vekt :)

Anonym poster: 19781899c15d2c3be9cc5e6c523c2c03

Skrevet

Kan du ikke bare veie deg hjemme også skrive f.eks. +3kg? Da oppgir du ikke hvor mye du veier, men hvor mye du har gått opp eller ned :-)

Skrevet

Kan du ikke bare veie deg hjemme også skrive f.eks. +3kg? Da oppgir du ikke hvor mye du veier, men hvor mye du har gått opp eller ned :-)

Poenget til HI er sikkert at det er selve veiingen og det å stå på vekta som kan være en trigger.

Til HI: Snakk med jordmor eller fastlegen om dette.

Anonym poster: 89c89c5440eddcb66da1559a4b04ee9b

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Jeg ble ikke veid i svangerskapet, verken av jordmor eller hos legen, eneste som spurte om vekt var jordmor da jeg kom til sykehuset og var i fødsel.

Veide meg hjemme da, men mest av nysgjerrighet ;)

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Jeg måtte mase på jordmødre i dette svangerskapet for å få gå på vekta og registrere vekt. De synes ikke det var så nøye. Jeg er normalvektig, og nå 1 uke før termin har jeg til sammen lagt på meg 12 kilo. Så ingen grunn til bekymring, sikkert derfor de ikke bryr seg. Eneste at jordmor spurte ang BMI ved graviditetsstart, siden det avgjør fødested her vi bor. Har du BMI over en viss grense når du blir gravid, får du ikke føde på den lokale fødestua eller det lokale sykehuset, men må til regionalt sykehus.

Skrevet

Hva mener du?

OMG, hvis jordmødre hadde reagert slik dere tror så hadde det vært noe alvorlig galt med utdanninga deres mht spiseforstyrrelser, samt medfølelsen, menneskesynet og aksepten for at vi er forskjellige.

Hvis en person ikke vil veie seg, og samtidig ikke sier noe om gamle spiseforstyrrelser på eget initiativ, bør jordmor være klok og profesjonell nok til å kunne håndtere det :)

Skrevet

Jeg vil bare legge til noe til denne diskusjonen. Spiseforstyrrelser er noe man har hele livet. Det er noe man holder i sjakk. Og kan trigges igjen når mån f.eks er 70 år gammal. Det viktigste er å kjenne triggerpunktene og for hi så er det veiing. Dette er et vanlig triggerpunkt for mange.

Da er det bedre å ikke friste sjebnen.

Anonym poster: 18c7be2d7bb5acbe41c0bd7236edfcc3

Skrevet

Jeg nektet å veie meg hos lege (går ikke til jordmor), og vekten min vises ikke på helsekort. Legen skrev riktignok at jeg ikke ønsker at den registreres, men den er tross alt en frivillig opplysning og ingenting man er forpliket å gi.

Jeg holder et øye med vekten min selv og dersom det skulle bli signifikante endringer som gir grunn til bekymring er jeg i stand å si fra selv.

Jeg har forresten ikke spiseforstyrrelser, men det er et ømt tema for meg og det må respekteres.

Anonym poster: 97f98c9118496d08651eb2d059b688db

Skrevet

For en idiotisk holdning. Er du alltid så redd og føyelig? Flink pike-syndrom? Skaff deg litt ryggrad!

Jeg bryr meg katta om hva helsepersonell tenker om meg, javel, da er jeg tverr, so what? De er professionelle som kan håndtere det, hvis ikke må de jobbe med seg selv. Jeg har ikke tenkt å bli venner med hverken lege eller jordmor.

Anonym poster: 97f98c9118496d08651eb2d059b688db

Skrevet

Jeg hater å (være gravid) og å legge på meg. I det tredje svangerskapet ville jeg ikke veie meg, men jeg måtte. Jeg så imidlertid aldri selv verken på vekten eller helsekortet, så aner ikke hvor mye jeg veide.

Anonym poster: fdc4f97de2b8c5452d8015d9fc096dbd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...