Gå til innhold

Barn i bilen mens mor/far er på butikken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor gammel må barna være for at de kan vente i bilen mens forelderen er inne på butikken en kjapp tur?

Og går det evt bedre å la de vente i bilen vist det er 2 barn?

Anonym poster: 5bda1ebb7faf298e669a76d1f896c7bc

Skrevet

Mine på 4 og 6 kan godt vente mens jeg er inne en kjapp tur. Tar da alltid med nøklene. Stoler ikke på 4 åringen alene, mens 6 åringen er veldig pålitelig.

Anonym poster: eefba03b5a15d5d0d43be02604849e1b

Skrevet

Ifølge BIM så må de være nærmere 18 ;) Men er de to syns jeg yngste kan være 7 år og oppover. Kommer litt annpå barna også.

Blir jeg helt sikkert skutt nå ;)

Anonym poster: cd53ac97c36a63d30c483b00b7330248

Skrevet

Når de klarer å komme seg ut selv hvis det er noe. Jeg kan la min niåring sitte i bilen en kjapp tur. Men hun klarer å åpne vindu eller døra hvis det blir varmt feks. Evt gå inn i butikken hvis hun blir redd. Ville aldri gjort det med en baby. Men kunne gjort det hvis 9 åringen satt sammen babyen i

Skrevet

3-åringen min sitter ikke alene, men sammen med 7-åringen går det bra. Hun er så flink storesøster så de klarer å finne meg hvis det skulle være noe og hun klarer å styre musikk osv i bilen. Vi bor på et lite sted og kjenner alltid noen av de andre som er på butikken, så det hjelper nok på min trygghetsfølelse. Jeg syntes de var klare da jeg visste de kunne komme seg ut og de ville det selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Har gjort det med alle, også da de var babyer. Mye lettere da, da var de jo sikret på huet og rævva og kunne ikke flytte seg en cm. Men det dreide seg jo om kjappe "har glemt noe" - innkjøp. Og siden mine hadde det med å sovne i bil, så sov de som oftest både når jeg gikk og når jeg kom tilbake.

Nå er de for store til å gidde å sitte der, men det hender 7-åringer heller vil vente enn å bli med inn.

Skrevet

I Sverige for noen år tilbake er det ei dødsulykke i forbindelse med det dokke spør om her.

Anonym poster: 25867539f9a04eb25805c31f4667f7d7

Skrevet

Hvis de siver kan jeg la de sitti i bilen hvis jeg vet at jeg skal kun ha en eller to ting på butikken. Er det flere ting jeg skal ha så kan jeg gå ut flre ganger i løpet av handleturen for å se om de er har våknet. Max ikke lenger borte en fem min. I tilleg så ser jeg an vær, ikke når det er sol, da skal biln i såfall ståi skyggen

Gjest Antarctica
Skrevet

I Sverige for noen år tilbake er det ei dødsulykke i forbindelse med det dokke spør om her.

Og hvert år er det dødsulykker i forbindelse med barn i bilen mens familien var ute og kjørte. Så de bør nok holde seg hjemme til de blir 18 ;)

Skrevet

Hm, kanskje 10 år og oppover, ville jeg sagt? Da er de store nok til å gå til skolen alene, og bør kunne sitte alene i bilen i en kort stund også.

Jeg ville aldri latt barna mine sitte alene i bilen (eldste er snart 4 år), selv for et lite ærend. Hva om noen bryter seg inn og stjeler bilen, hva om en annen bil kolliderer i bilen, hva om det skjer noe galt med det elektriske anlegget i bilen så det blir brann...? Eller hva om barnet kommer seg ut av bilen og går sin vei? Jeg skjønner ikke at noen tar sjansen på dette når barna er små, jeg...

Skrevet

Og hvert år er det dødsulykker i forbindelse med barn i bilen mens familien var ute og kjørte. Så de bør nok holde seg hjemme til de blir 18 ;)

Dette blir for teit. Prøver du å provosere? Det er ikke anbefalt å gå små barn i bilen selv for bare noen få minutter. Ting kan skje og har skjedd. Biltyveri, brann osv. Bruk googel og hodet.

Anonym poster: c862ec72095e58d28f1702416caf33d6

Gjest Antarctica
Skrevet

Hm, kanskje 10 år og oppover, ville jeg sagt? Da er de store nok til å gå til skolen alene, og bør kunne sitte alene i bilen i en kort stund også.

Jeg ville aldri latt barna mine sitte alene i bilen (eldste er snart 4 år), selv for et lite ærend. Hva om noen bryter seg inn og stjeler bilen, hva om en annen bil kolliderer i bilen, hva om det skjer noe galt med det elektriske anlegget i bilen så det blir brann...? Eller hva om barnet kommer seg ut av bilen og går sin vei? Jeg skjønner ikke at noen tar sjansen på dette når barna er små, jeg...

Det har skjedd en gang i Norge at en baby satt i en bil som ble stjålet. Tyven var ikke dummere enn at han forsto at straffen for kidnapping var mye, mye høyere enn for tyveri og lom tilbake med den.

Det elektriske anlegget er ikke i aktivitet når du slukker det og tar nøklene med deg. De kommer seg ikke ut hvis de er festa i 5-punktsbelter, og kollisjoner er det MYE større sjanse for når bilen er i fart, det trodde jeg alle visste? På en parkeringsplass kjører alle i 1.gir!

Skrevet

Eller om barnet får løs brekket. Ref saken i fjor der en 2åring løsnet brekket og bilen trillet i sjøen med bestefaren som hjelpeløst vitne. Helt forferdelig og det gikk vel ikke bra heller tror jeg. La oss lære av sånne saker.

Skrevet

Det har skjedd en gang i Norge at en baby satt i en bil som ble stjålet. Tyven var ikke dummere enn at han forsto at straffen for kidnapping var mye, mye høyere enn for tyveri og lom tilbake med den.

Det elektriske anlegget er ikke i aktivitet når du slukker det og tar nøklene med deg. De kommer seg ikke ut hvis de er festa i 5-punktsbelter, og kollisjoner er det MYE større sjanse for når bilen er i fart, det trodde jeg alle visste? På en parkeringsplass kjører alle i 1.gir!

Biler har begynt å brenne uten at nøklene står i. Nå skuffer du meg, trodde du var smartere enn dette.

Gjest Antarctica
Skrevet

Dette blir for teit. Prøver du å provosere? Det er ikke anbefalt å gå små barn i bilen selv for bare noen få minutter. Ting kan skje og har skjedd. Biltyveri, brann osv. Bruk googel og hodet.

Jeg prøver ikke å provosere. Jeg syns dette er en ugrunnet frykt som hausses opp med en masse konstruerte og usannsynlige scenarioer. Nei, det er ingen stor trafikksikkerhetsrisiko i å sitte i en parkert bil. Det er en risiko å sitte i en bil som kjører. Det trodde jeg var barnelærdom !

Gjest Antarctica
Skrevet

Eller om barnet får løs brekket. Ref saken i fjor der en 2åring løsnet brekket og bilen trillet i sjøen med bestefaren som hjelpeløst vitne. Helt forferdelig og det gikk vel ikke bra heller tror jeg. La oss lære av sånne saker.

Kommer jo an på hvor i bilen barnet sitter. Brekket må jo være plassert så de ikke kan nå til det. I en Toyota Hiace er det for eksempel halvannen meter fra en barnestol i baksetet til brekket. Og man parkerer jo på flatmark unna kaia, det trodde jeg også var elementært.

Skrevet

Ok, det med at det elektriske anlegget skal ta fyr er kanskje noe søkt (jmf. Simpsons som alltid gjør narr av filmer ved at *alt* som kolliderer tar fyr idet det treffer hverandre). Men med elektriske biler har det faktisk vært flere tilfeller der bilen plutselig har stått i brann, dog riktignok mens den har vært igang.

Men biltyver: Jeg ville ikke stolt på at en biltyv hadde vett nok til å stoppe og ta ut barna mine... Og hvor skulle han/hun gjort av dem? I veikanten?? Kanskje en rusa bilfører? Det er *ikke* en sjanse jeg er villig til å ta med mine barn.

Og stoler du virkelig på at alle som kjører på en parkeringsplass kjører sakte? Hva med tøffingen som nettopp har fått lappen og skal ta brekkslædd når han parkerer? Jeg er igjen ikke villig til å utsette mine barn for slike risikoer. Og ja, jeg vet det kan skje også når jeg er i bilen, men da er jeg der og kan ta hånd om det.

Min 4-åring nærmer seg for øvrig å kunne løsne beltet selv, han, må bare bli litt sterkere i hendene, det er ikke mye som skal til, faktisk.

Gjest Antarctica
Skrevet

Ok, det med at det elektriske anlegget skal ta fyr er kanskje noe søkt (jmf. Simpsons som alltid gjør narr av filmer ved at *alt* som kolliderer tar fyr idet det treffer hverandre). Men med elektriske biler har det faktisk vært flere tilfeller der bilen plutselig har stått i brann, dog riktignok mens den har vært igang.

Men biltyver: Jeg ville ikke stolt på at en biltyv hadde vett nok til å stoppe og ta ut barna mine... Og hvor skulle han/hun gjort av dem? I veikanten?? Kanskje en rusa bilfører? Det er *ikke* en sjanse jeg er villig til å ta med mine barn.

Og stoler du virkelig på at alle som kjører på en parkeringsplass kjører sakte? Hva med tøffingen som nettopp har fått lappen og skal ta brekkslædd når han parkerer? Jeg er igjen ikke villig til å utsette mine barn for slike risikoer. Og ja, jeg vet det kan skje også når jeg er i bilen, men da er jeg der og kan ta hånd om det.

Min 4-åring nærmer seg for øvrig å kunne løsne beltet selv, han, må bare bli litt sterkere i hendene, det er ikke mye som skal til, faktisk.

Da har dere feil bilstol, for de skal ikke kunne åpne stolbelter uten å bruke et trykk på over 1,5 kg, tror jeg at jeg har lest.

Jeg parkerer bilen mellom to andre, på kjøpesenterets parkeringsplasser er det ikke rom for brekkslædd uansett. Heller ikke for at en trailer "plutselig mister kontrollen og smeller inn i bilen din" , som en annen mor her skisserte tidligere, vi parkerer da ikke på motorveien!

Bilen min kan ikke startes uten nøklene, ( de fleste nyere biler kan ikke tjuvkobles) og på tettstedet jeg bor har jeg ikke noensinne hørt om biltyverier fra Rema i åpningstiden, dvs ca kl 1545 en tirsdag.

Vi bor ikke i Chicago, folkens. Eller, dere kanskje. Ikke jeg.

Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥
Skrevet

10 år??? Da sykler de alene til trening, er ute uten at man vet nøyaktig hvor de er, men sitte i bilen alene, DET blir for farlig?

Det kommer selvsagt an på hvor man bor, men stort sett er det jo mange ganger større risiko for at noe ille skjer mens bilen er i gang! Hvordan i all verden tør dere bevege dere utenfor husets fire vegger når dere er så redde for alt som kan gå galt?

Å være forelder betyr at man i løpet av en dag tar mange sikkerhetsvurderinger, som er det trygt at treåringen får gå alene uten å holde hånden, kan 10 åringen sykle til en venn et stykke borte, kan babyen sove i vognen utenfor kjøkkenvinduet osv. Man tar avgjørelsen bl.a. på hvordan omgivelsene er.

Vi bor på landet og kan trygt la baby sove ute og treåringen springer alene over til bestevennen rett nede i gaten. Dette kan man nok ikke gjøre midt i Oslo og de fleste skjønner forskjellen.

At noe ille skal skje om man er 5 min inne i en butikk er det nok enormt mye mindre sjanse for enn at en bil smeller i dere når dere skal kjøre ut fra parkeringsplassen.

Jeg tenker at man kan la barn være igjen i bilen når man er helt sikker på at de ikke blir redde av å være alene de få minuttene det tar.

Skrevet

Da har dere feil bilstol, for de skal ikke kunne åpne stolbelter uten å bruke et trykk på over 1,5 kg, tror jeg at jeg har lest.

Jeg parkerer bilen mellom to andre, på kjøpesenterets parkeringsplasser er det ikke rom for brekkslædd uansett. Heller ikke for at en trailer "plutselig mister kontrollen og smeller inn i bilen din" , som en annen mor her skisserte tidligere, vi parkerer da ikke på motorveien!

Bilen min kan ikke startes uten nøklene, ( de fleste nyere biler kan ikke tjuvkobles) og på tettstedet jeg bor har jeg ikke noensinne hørt om biltyverier fra Rema i åpningstiden, dvs ca kl 1545 en tirsdag.

Hva om det blir en brann i kjøpesenteret/på parkeringsplassen, da?

Det er ikke et forsøk på å provosere/krisemaksimere her, jeg bare forstår ikke hvordan man tør å forlate barna uten tilsyn når de er for små til å ta vare på seg selv.

Gjest Antarctica
Skrevet

Det er ikke et forsøk på å provosere/krisemaksimere her, jeg bare forstår ikke hvordan man tør å forlate barna uten tilsyn når de er for små til å ta vare på seg selv.

Brann på parkeringsplasser? Har det skjedd noen gang i verdenshistorien

Skrevet

10 år??? Da sykler de alene til trening, er ute uten at man vet nøyaktig hvor de er, men sitte i bilen alene, DET blir for farlig?

Det kommer selvsagt an på hvor man bor, men stort sett er det jo mange ganger større risiko for at noe ille skjer mens bilen er i gang! Hvordan i all verden tør dere bevege dere utenfor husets fire vegger når dere er så redde for alt som kan gå galt?

Å være forelder betyr at man i løpet av en dag tar mange sikkerhetsvurderinger, som er det trygt at treåringen får gå alene uten å holde hånden, kan 10 åringen sykle til en venn et stykke borte, kan babyen sove i vognen utenfor kjøkkenvinduet osv. Man tar avgjørelsen bl.a. på hvordan omgivelsene er.

Vi bor på landet og kan trygt la baby sove ute og treåringen springer alene over til bestevennen rett nede i gaten. Dette kan man nok ikke gjøre midt i Oslo og de fleste skjønner forskjellen.

At noe ille skal skje om man er 5 min inne i en butikk er det nok enormt mye mindre sjanse for enn at en bil smeller i dere når dere skal kjøre ut fra parkeringsplassen.

Jeg tenker at man kan la barn være igjen i bilen når man er helt sikker på at de ikke blir redde av å være alene de få minuttene det tar.

Ok, 10 år er kanskje mye, jeg tenkte egentlig 2. klasse på skolen, og da er de vel ikke mer enn 7-8 år? :) Uansett var poenget mitt at jeg mener man kan la barna være igjen alene i bilen når de er store nok til å gå på skolen alene.

Ja, det er forskjell på Oslo og andre steder, men selv andre steder får de vel ikke gå alene til skolen første året? Uansett ville jeg ikke latt mine barn (under 4 år) sitte alene i bilen noe sted, med mindre jeg fikk noen til å holde oppsyn med dem.

Skrevet

Siden du spør, og google eksisterer: http://www.osloby.no/nyheter/Brann-i-P-hus-7108286.html#.UVAz96U0jzI :)

Selvfølgelig kan det oppstå brann eller andre skadelige situasjoner også der man parkerer.

Skrevet

Siden du spør, og google eksisterer: http://www.osloby.no/nyheter/Brann-i-P-hus-7108286.html#.UVAz96U0jzI :)

Selvfølgelig kan det oppstå brann eller andre skadelige situasjoner også der man parkerer.

Nice;)

Gjest Antarctica
Skrevet

En påtent brann i to luksusbiler i et parkeringshus på MORTENSRUD, ikke akkurat verdens beste strøk...? Sorry,men det er lite relevant for min livssituasjon. Vi har ikke parkeringshus utenfor butikken, og jeg ville heller ikke ha latt dem sitte i et parkeringshus. Dessuten: vi kan se ut gjennom vinduet til parkeringsplassen, og jeg har ikke hørt om biler som er påtent av rampegutter i handletida, dvs tidlig ettermiddag hjemme.... Det kryr jo av folk der i den tida.

Dette er en kobling av usannsynligheter for å skape et inntrykk av hva som skal til for å fremstå som Ekstra Kjærlig Mor på DiB.

Du skal ha for forsøket, men det er ikke egna til å skape frykt hos meg. Syns folk skal bekymre seg om de tinga som virkelig er risikable.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...