Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Lillegutt er så veldig hard i magen stakkar. Føler jeg har prøvd aalt, sviskemos, malt, uten malt osv. Han får også grønnsaksmos til middag hver dag(råd fra helsesøster) med vann til, men får nesten ikke i han noe vann. Har også begynt med laktulose til han(også i samråd med helsesøster) men ser ikke ut til å funke noe særlig :( Det har nok hjelpt litt, han blir ikke helt forstoppet lenger, men veldig hardt det som kommer ut. Og han bruker noen dagen på å få "tømt seg". Kommer harde klumper to-tre ganger om dagen i to dager, før det kan komme noe som er mere normalt. Aner rett å slett ikke hva vi skal gjøre lenger. Så alle tips taes godt i mot :)

Fortsetter under...

Vi begynte med potte fordi mi ble så hard i magen. Var den eneste måten vi fikk henne til å gjøre noe. Ble hysterisk hvis det var bleie i veien. For å få i henne mer vann gikk jeg opp i smokkestørrelse. Nå drikker hun mye mer. Det var d eneste som funket hos oss.

veske er jo viktig for å få magen i gang da.. hva med å gi litt blåbær saft ? det får min gutt de preiodene han drikker lite og det går ned på høykant. NB svak saft. Og sikkert mange som synes det er dumt da noen barn kan begynne å bare ville ha saft og ikke vann... skjønner den men vi følte iallefal at han drakk så lite at vi måtte få i han veske på et vis :)

Annonse

Pæremos fungerte bra her. Også ga jeg alltid drikke før mat (grønnsaksmos,grøt o.l). Slik at han fikk i seg mest mulig veske.

Hvis han spiste først så drakk han mye mindre og da stoppet det opp.

Ga han i de verske periodene også probiotika pulver i melka.

Hjemmelaget sviske/aprikosmos! Hvis ikke bittelillebror får det her, så stopper alt helt opp. Særlig under introduksjon av nye matvarer! Med førstemann brukte vi laktulose fra han var 6 mnd - 4 år, mellomste gikk det greit med, men bittelillebror har samme tendens til hard mage som første mann. Ville prøve å unngå laktulose denne gangen, og fikk et tips av en bekjent om å lage sviske/aprikosmos. 50/50 svisker og aprikoser (de fra helsekost er uten svoveldioksid), koker opp (eller dampkoker) med passe mengde vann til de er møre (ca 15 min), og kjører i stavmixer. Spe på med kokevannet til passe konsistens. Pass også på hvilke matvarer du gir. Det stoppet opp mer da jeg begynte med småfolkgrøten (ris/pasta) for eksempel.... Lykke til!

Kok en moden pære i 5 min, Mos den gjennom sil og server.. Fungerer veldig bra her om det er hard mage. Jeg serverer 2 isbit terninger med pæremos til halv porsjon grøt som smaktilsetting. Velger å tro at det også har god effekt.

Jeg lar småen drikke vann av mitt glass! Iskaldt vann er populært. Hun slurper i seg, mye kommer ut også. Sikkert ikke anbefalt siden hun bare er 5 mnd.

Ellers har jeg fjernet non sipen til avent sin tutekopp.

Vi kjøpte en baby Bjørn potte med høy rygg. Og satt henne på hver gang hun såg ut som om hun ville presse. Tok noen uker og så forstod hun. Vi holdt henne i oppreist stilling pga at hun var akkurat blitt fem mnd. Min mor sa d så fint. Tenk å ha treg mage og så skal du ligge og få d ut. Hun så verre ut en jeg følte mg under fødselen. Og legen min sa at i andre deler av verden læres babyene å gå på do på kommando fra de er født. Og hvis jeg slipper såre barnestumper fordi hun går på potte er jeg kjempe fornøyd.

Det er flere ting du kan gjøre.

Unngå grøt med rismel i, gi grønnsaker med mye fiber i (grønne grønnsaker), 3-4 ts med olivenolje i grønnsakmosen (smører tarmen) og vanne ut mosen med kokevannet, unngå kokt gulerot, få henne til å drikke mer vann, massere magen og lage sykkelbevegelser når hun ligger på stellebordet, la en osteopat eller kiropraktor undersøke henne for å rette opp evt feilstillinger....

Du kan drikke fennikelte og unngå sukker (dette hjelper også på babyens fordøyelse om du ammer)

Unngå grøt med rismel i, gi grønnsaker med mye fiber i (grønne grønnsaker), 3-4 ts med olivenolje i grønnsakmosen (smører tarmen) og vanne ut mosen med kokevannet, unngå kokt gulerot, få henne til å drikke mer vann, massere magen og lage sykkelbevegelser når hun ligger på stellebordet, la en osteopat eller kiropraktor undersøke henne for å rette opp evt feilstillinger....

Du kan drikke fennikelte og unngå sukker (dette hjelper også på babyens fordøyelse om du ammer)

Tusen takk for alle tipsene! :) Men hvordan grøt kan jeg gi han? Først begynte vi med banan og mais grøte, men fikk hard mage av det. Så bytta vi til den med ris og hvete. Men da burde jeg kanskje ikke gi den pga rismelet? Synes det er så fælt når han er så hard i magen sin stakar :( Men skal teste ut alt du skriver med olje osv :) Har du tips til hvordan jeg kan få i han mere vann? Han er ikke veldig interesert i det.

Annonse

Tusen takk for alle tipsene! :) Men hvordan grøt kan jeg gi han? Først begynte vi med banan og mais grøte, men fikk hard mage av det. Så bytta vi til den med ris og hvete. Men da burde jeg kanskje ikke gi den pga rismelet? Synes det er så fælt når han er så hard i magen sin stakar :( Men skal teste ut alt du skriver med olje osv :) Har du tips til hvordan jeg kan få i han mere vann? Han er ikke veldig interesert i det.

Du kan gi havregrøt,speltgrøt, fullkornsgrøt feks. Unngå banan og mais grøt og grøt med rismel i ja... Kjøp grøt uten tilsatt smak, du kan heller tilsette smak selv, som svisker og aprikos feks..

Når det gjelder vann så er det bare å prøve å prøve... Plutselig så drikker han.. kanskje hjelper det med en annen flaske eller en tutekopp?

Du kan også kjøpe probiotikadråper på apoteket og gi hver dag en lengre periode, barnelegen min sier det kan hjelpe på en forstoppa mage.

Lactulose er også greit å gi når magen er helt forstoppa, samt for forebygging av hard mage.

Vi sliter også mye med forstoppelse på vår 8 mnd gamle datter, så mye er blitt prøvd i samråd med barnelegen vår.

Glycerin stikkpiller kan også hjelpe babyen, det bløtgjør avføringen noe og gjør den lettere å få ut.

Lykke til, håper noen av rådene hjelper, vet at dette er fryktelig slitsomt!

Du kan gi havregrøt,speltgrøt, fullkornsgrøt feks. Unngå banan og mais grøt og grøt med rismel i ja... Kjøp grøt uten tilsatt smak, du kan heller tilsette smak selv, som svisker og aprikos feks..

Når det gjelder vann så er det bare å prøve å prøve... Plutselig så drikker han.. kanskje hjelper det med en annen flaske eller en tutekopp?

Du kan også kjøpe probiotikadråper på apoteket og gi hver dag en lengre periode, barnelegen min sier det kan hjelpe på en forstoppa mage.

Lactulose er også greit å gi når magen er helt forstoppa, samt for forebygging av hard mage.

Vi sliter også mye med forstoppelse på vår 8 mnd gamle datter, så mye er blitt prøvd i samråd med barnelegen vår.

Glycerin stikkpiller kan også hjelpe babyen, det bløtgjør avføringen noe og gjør den lettere å få ut.

Lykke til, håper noen av rådene hjelper, vet at dette er fryktelig slitsomt!

Tusen takk igjen for gode råd! :) Plutselig i dag har han faktisk drukket litt vann, ikke veldig mye men det viker som at det plutselig løsnet litt :)

Får gå til innkjøp av disse typene grøt, lager du selv? :) Lagde sviskemos selv i går(har tidligere bare prøvd de glassene fra nestle) og i dag kom det to skikkelig gode bæsjebleier(beklager detaljer ;) ) så vil tro det hjalp.

Lillegutt er så veldig hard i magen stakkar. Føler jeg har prøvd aalt, sviskemos, malt, uten malt osv. Han får også grønnsaksmos til middag hver dag(råd fra helsesøster) med vann til, men får nesten ikke i han noe vann. Har også begynt med laktulose til han(også i samråd med helsesøster) men ser ikke ut til å funke noe særlig :( Det har nok hjelpt litt, han blir ikke helt forstoppet lenger, men veldig hardt det som kommer ut. Og han bruker noen dagen på å få "tømt seg". Kommer harde klumper to-tre ganger om dagen i to dager, før det kan komme noe som er mere normalt. Aner rett å slett ikke hva vi skal gjøre lenger. Så alle tips taes godt i mot :)

hvor mye lactolose får han da?du vet at man må begynne md ganske høy dose for å få igang systemet liksom? også heller trappe sakte ned til en lavere dose? har en som sliter max med magen hær også. han er oppe i 8ml om morgen og 7ml om kvelden..

hvor mye lactolose får han da?du vet at man må begynne md ganske høy dose for å få igang systemet liksom? også heller trappe sakte ned til en lavere dose? har en som sliter max med magen hær også. han er oppe i 8ml om morgen og 7ml om kvelden..

Åå, nei det viste jeg ikke. Har vært litt redd for å gi han for mye, så han har kanskje bare fått 6ml om dagen. Men da er nok det alt for lite. Men nå har hjemmelaget sviskemos fått fart på sakene her i dag hvertfall :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...