Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Jeg spiser mye. Til jeg blir kvalm. Jeg blir skjelven og føler jeg ikke klarer å slutte med spisingen før jeg er stappmett. I dag for eksempel spiste jeg 3 skiver med skinke og drakk et glass pepsi max. Følte meg mer sulten etter maten så tok meg en friskis. Så en til så to skiver til med skinke. Så et glass sjokomelk. Så et nytt glass pepsi max. Så en yoghurt. Da var jeg endelig mett. Og kvalm. 3 timer senere er jeg fortsatt kvalm men kjører på statoil og spiser en skinkepanini og drikker en boks cola. Er fortsatt sulten nå. Skjelver. Tenker på hva jeg kan spise for å bli mett. Uten å bli kvalm. Har siden ungdomsalder slitt med anorexi og bulimi. Veide 37 kilo til jeg ble 18. La på meg litt og ble gravid og la på meg maaassse. Var 70 kilo etter graviditet. Ny runde med bulimi og anorexi. Nå er jeg gravid igjen. Og klarer ikke forholde meg til mat. Hjelp meg noen som har erfaring eller bare noen gode råd. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Min tanke er automatisk overspising av type spiseforstyrrelse.. Du tenker du er sulten, men at det egentlig ligger i kontrollen over mat, nå som du er gravid, så kan du ikke unngå mat helt, eller kaste opp så mye, så du må finne en annen måte å oppnå kontrollen over mat; overspising.. Jeg har selv vært diagnosert med overspising og Bulimi med anorektiske tendenser... Ta kontakt med legen, få time til psykolog, få hjelp med å behandle følelser rundt maten, få hjelp med å nå frem til deg selv, det tar tid å komme seg gjennom spiseforstyrrelser, det er noe vi bærer med oss hele livet, jeg kjemper daglig for å ikke spise mer enn jeg trenger, eller kaste opp igjen det jeg trenger.. Som overspiser måtte jeg rett og slett låre meg å spise på ny, låre å registrere når jeg var mett, før jeg ble overmett, og jeg måtte lære selvkontroll for å ikke spise mer enn jeg behøver..
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Jeg har ingen erfaring der men det hørtes vanvittig usunt ut og grenser til selvplageing. Det første du må gjøre er å kutte ut Pepsi Max, cola og sjokomelk. Du greier iallefall ikke å stabilisere matvanene dine hvis blodsukkeret ditt er sol en jojo. Og søtningsmiddelene i Pepsi Max gjør at Man bare har lyst på mer sukker. Drikke masse vann til alle måltidene og avvenn kroppen for alt det sukkeret og søtningsmiddelene. Og prat med en ernæringsfysiolog.. Lykke til! Anonym poster: c40508ce49d06029cdb17b180da9f2d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #4 Skrevet 24. mars 2013 Høres akkurat ut som meg, bortsett fra historien. For min del har det alltid vært overspising. Har ingen råd dessverre, jeg ble bare inspirert til nye ting jeg kunne spise. Enda jeg sitter her og har vondt i magen etter frokosten fortsatt... Anonym poster: 1de28da9831471081f560980974155fd
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #5 Skrevet 24. mars 2013 Min tanke er automatisk overspising av type spiseforstyrrelse.. Du tenker du er sulten, men at det egentlig ligger i kontrollen over mat, nå som du er gravid, så kan du ikke unngå mat helt, eller kaste opp så mye, så du må finne en annen måte å oppnå kontrollen over mat; overspising.. Jeg har selv vært diagnosert med overspising og Bulimi med anorektiske tendenser... Ta kontakt med legen, få time til psykolog, få hjelp med å behandle følelser rundt maten, få hjelp med å nå frem til deg selv, det tar tid å komme seg gjennom spiseforstyrrelser, det er noe vi bærer med oss hele livet, jeg kjemper daglig for å ikke spise mer enn jeg trenger, eller kaste opp igjen det jeg trenger.. Som overspiser måtte jeg rett og slett låre meg å spise på ny, låre å registrere når jeg var mett, før jeg ble overmett, og jeg måtte lære selvkontroll for å ikke spise mer enn jeg behøver.. Takk for utfyllende svar. Har gått til psykolog før men følte jeg ikke ble tatt seriøst. Problemet da var at jeg sultet meg men veide 50 kilo etter graviditeten. Legen tok meg svært alvorlig og så alle faresignalene. Men psykologen så bare tallene men ikke at jeg hadde gått ned 20 kilopå rekordtid. Jeg har rett og slett ikke tiltro til psykologer. Jeg lager en plan på hva jeg spiser hver dag men den blir brutt til frokost. Nå som jeg er gravid tør jeg heller ikke å si noe til legen da mannen er med hver time. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #6 Skrevet 24. mars 2013 Jeg har ingen erfaring der men det hørtes vanvittig usunt ut og grenser til selvplageing. Det første du må gjøre er å kutte ut Pepsi Max, cola og sjokomelk. Du greier iallefall ikke å stabilisere matvanene dine hvis blodsukkeret ditt er sol en jojo. Og søtningsmiddelene i Pepsi Max gjør at Man bare har lyst på mer sukker. Drikke masse vann til alle måltidene og avvenn kroppen for alt det sukkeret og søtningsmiddelene. Og prat med en ernæringsfysiolog.. Lykke til! Anonym poster: c40508ce49d06029cdb17b180da9f2d2 Du får det til å høres veldig lett ut. Men 18 år med spiseproblemer blir ikke fikset på en dag. Jeg kan alle råd triks og sunnhetsbøker både forlengs og baklengs. Men det betyr ikke at jeg klarer å snu trenden på 1 2 3. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. mars 2013 #7 Skrevet 24. mars 2013 Av og til må man gå til flere psykologer, før man finner den rette psykologen for seg, min første psykolog var jeg fornøyd med, men når jeg flyttet, og måtte få en ny, så møtte jeg 4 stk, før jeg var fornøyd med psykologen... Det er en hard ting å gå gjennom, prosessen for å finne en psykolog man kommer over ens med, kanskje legen vet litt mer om det er en psykolog rundt dere, som har mer forståelse rundt spise forstyrrelser? Om mannen er med hver gang, kanskje du kan "glemme igjen" noe hos legen, og ta en rask tur inn igjen for å hente det, mens mannen går til bilen? Eller om du vil mannen skal vite det, men er redd for å fortelle det, skrive det på brev til legen, så legen kan ta opp temaet? Her får jeg god ståtte fra samboeren, han vet jeg har en historie med maten, og han ser det de dagene jeg sliter, han maser ikke rundt det, men hjelper på sin måte "i det skjulte".. Jeg var redd når jeg skulle fortelle han det, redd for at han skulle dømme meg, eller se meg som farlig for ungen vår.. Men han gjorde ikke det, han hadde en del spm rundt det, men etter det gikk det bra.. Og det var en befrielse å ikke måtte skjule det for han lenger (hadde tilbakefall på bulimien etter jeg mistet våre første barn)
Gjest <3Barn&Engler<3 Skrevet 24. mars 2013 #8 Skrevet 24. mars 2013 Jeg har ingen erfaring der men det hørtes vanvittig usunt ut og grenser til selvplageing. Det første du må gjøre er å kutte ut Pepsi Max, cola og sjokomelk. Du greier iallefall ikke å stabilisere matvanene dine hvis blodsukkeret ditt er sol en jojo. Og søtningsmiddelene i Pepsi Max gjør at Man bare har lyst på mer sukker. Drikke masse vann til alle måltidene og avvenn kroppen for alt det sukkeret og søtningsmiddelene. Og prat med en ernæringsfysiolog.. Lykke til! Anonym poster: c40508ce49d06029cdb17b180da9f2d2 Tror ikke du har helt innsikten på det å leve med spiseforstyrrelse her, det handler ikke om hva man synes er godt eller ikke, alt ligger i kontrollen, eller på det å dekke over det som egentlig hender med en.. Som overspiser, så fortrenger man følelser, fortid, tanker eller annet, ved hjelp av maten, om man ikke liker sjokolade, eller elsker det, det spiller ingen rolle, det har med å ha kontrollen på noe i eget liv...
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #9 Skrevet 24. mars 2013 Jeg har ingen erfaring der men det hørtes vanvittig usunt ut og grenser til selvplageing. Det første du må gjøre er å kutte ut Pepsi Max, cola og sjokomelk. Du greier iallefall ikke å stabilisere matvanene dine hvis blodsukkeret ditt er sol en jojo. Og søtningsmiddelene i Pepsi Max gjør at Man bare har lyst på mer sukker. Drikke masse vann til alle måltidene og avvenn kroppen for alt det sukkeret og søtningsmiddelene. Og prat med en ernæringsfysiolog.. Lykke til! Anonym poster: c40508ce49d06029cdb17b180da9f2d2 Du får det til å høres veldig lett ut. Men 18 år med spiseproblemer blir ikke fikset på en dag. Jeg kan alle råd triks og sunnhetsbøker både forlengs og baklengs. Men det betyr ikke at jeg klarer å snu trenden på 1 2 3. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d Nei matvaner er ikke så enkelt å snu på en dag. Men å ikke drikke cola og Pepsi Max skulle man greie på en dag. Man sulter seg ikke ved å slutte å drikke flytende dritt. Anonym poster: c40508ce49d06029cdb17b180da9f2d2
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #10 Skrevet 24. mars 2013 Jeg spiser mye. Til jeg blir kvalm. Jeg blir skjelven og føler jeg ikke klarer å slutte med spisingen før jeg er stappmett. I dag for eksempel spiste jeg 3 skiver med skinke og drakk et glass pepsi max. Følte meg mer sulten etter maten så tok meg en friskis. Så en til så to skiver til med skinke. Så et glass sjokomelk. Så et nytt glass pepsi max. Så en yoghurt. Da var jeg endelig mett. Og kvalm. 3 timer senere er jeg fortsatt kvalm men kjører på statoil og spiser en skinkepanini og drikker en boks cola. Er fortsatt sulten nå. Skjelver. Tenker på hva jeg kan spise for å bli mett. Uten å bli kvalm. Har siden ungdomsalder slitt med anorexi og bulimi. Veide 37 kilo til jeg ble 18. La på meg litt og ble gravid og la på meg maaassse. Var 70 kilo etter graviditet. Ny runde med bulimi og anorexi. Nå er jeg gravid igjen. Og klarer ikke forholde meg til mat. Hjelp meg noen som har erfaring eller bare noen gode råd. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d Kjære deg! Det høres ut som du må få bukt med et tankemønster her..Har du lest disse bøkene som handler om din innstilling til mat? Paul mc kenna bl.a, men sikkert fler. Audun Mysja? Les og se om det kan virke. Så ville jeg fått henvisning til en KOGNITIV psykolog. Du trenger noen som kan hjelpe deg med tankene og gi hjelpe deg å se nye mønstre, og oppleve kontroll på en konstruktiv måte. Lykke til! Anonym poster: 18ef613d7e0ff4e33bd29753577f414c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #11 Skrevet 24. mars 2013 Pluss: har du sjekket om det ogaå kn være noe fysisk som ligger bak i tillegg? Som sukkersyke, diabetes el.l? Hormonforstyrrelser? Anonym poster: 18ef613d7e0ff4e33bd29753577f414c
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #12 Skrevet 24. mars 2013 Pluss: har du sjekket om det ogaå kn være noe fysisk som ligger bak i tillegg? Som sukkersyke, diabetes el.l? Hormonforstyrrelser? Anonym poster: 18ef613d7e0ff4e33bd29753577f414c Takk for svar alle. Jeg leser dem men har dårlig tid til å svare da jeg er på farten akkurat nå. Når det gjelder blodsukkeret har jeg en måler og fastende er det rundt 4.0 og 2 timer etter måltid rundt 4.7. Så jeg har utelukket diabetes. Jeg sliter med pcos. Men vet egentlig lite om det bortsett fra at jeg har det. Men periodevis mer enn andre ganger. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d
Gjest MMJ Skrevet 24. mars 2013 #13 Skrevet 24. mars 2013 Jeg spiser mye. Til jeg blir kvalm. Jeg blir skjelven og føler jeg ikke klarer å slutte med spisingen før jeg er stappmett. I dag for eksempel spiste jeg 3 skiver med skinke og drakk et glass pepsi max. Følte meg mer sulten etter maten så tok meg en friskis. Så en til så to skiver til med skinke. Så et glass sjokomelk. Så et nytt glass pepsi max. Så en yoghurt. Da var jeg endelig mett. Og kvalm. 3 timer senere er jeg fortsatt kvalm men kjører på statoil og spiser en skinkepanini og drikker en boks cola. Er fortsatt sulten nå. Skjelver. Tenker på hva jeg kan spise for å bli mett. Uten å bli kvalm. Har siden ungdomsalder slitt med anorexi og bulimi. Veide 37 kilo til jeg ble 18. La på meg litt og ble gravid og la på meg maaassse. Var 70 kilo etter graviditet. Ny runde med bulimi og anorexi. Nå er jeg gravid igjen. Og klarer ikke forholde meg til mat. Hjelp meg noen som har erfaring eller bare noen gode råd. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d Jeg synes du skal be helsestasjon eller lege om ekstra oppfølging nå som du er gravid. Lykke til, dette her klarer du med glans <3 Godt du er oppmerksom på det, og ikke bare feier det under teppet. Klem klem!
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Jeg spiser mye. Til jeg blir kvalm. Jeg blir skjelven og føler jeg ikke klarer å slutte med spisingen før jeg er stappmett. I dag for eksempel spiste jeg 3 skiver med skinke og drakk et glass pepsi max. Følte meg mer sulten etter maten så tok meg en friskis. Så en til så to skiver til med skinke. Så et glass sjokomelk. Så et nytt glass pepsi max. Så en yoghurt. Da var jeg endelig mett. Og kvalm. 3 timer senere er jeg fortsatt kvalm men kjører på statoil og spiser en skinkepanini og drikker en boks cola. Er fortsatt sulten nå. Skjelver. Tenker på hva jeg kan spise for å bli mett. Uten å bli kvalm. Har siden ungdomsalder slitt med anorexi og bulimi. Veide 37 kilo til jeg ble 18. La på meg litt og ble gravid og la på meg maaassse. Var 70 kilo etter graviditet. Ny runde med bulimi og anorexi. Nå er jeg gravid igjen. Og klarer ikke forholde meg til mat. Hjelp meg noen som har erfaring eller bare noen gode råd. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d Jeg synes du skal be helsestasjon eller lege om ekstra oppfølging nå som du er gravid. Lykke til, dette her klarer du med glans <3 Godt du er oppmerksom på det, og ikke bare feier det under teppet. Klem klem! Takk for oppmuntring. Det hjelper. Anonym poster: 72f36380f852508864c92a462dfbc83d
Anonym bruker Skrevet 24. mars 2013 #15 Skrevet 24. mars 2013 Jeg kjenner meg godt igjen. For meg har Paul Mckenna hjulpet veldig. Kjøpte først bøkene og deretter lastet jeg ned appen. Den inneholder ulike teknikker, men det beste av alt er hypnosen. Den tar ca 25 min og er deilig avslappende. Den hjelper! Jeg har ikke overspist på to måneder nå. Anonym poster: edd3544b849b9cacadce2d637bd9c870
crème brulèe Skrevet 24. mars 2013 #16 Skrevet 24. mars 2013 huffda! kan jeg spørre hvor langt du er på vei og hvor mye du har lagt på deg hittil? synes det høres ut som en god ide å hvertfall kutte ut de søte drikkene, farris med smak synes jeg er et fint substitutt om jeg har lyst på brus=) er du flink til å bevege på deg da? trening vil jo begrense skadeomfanget noe for helsen. masse lykke til og synes det er flott at du hvertfall kan være ærlig med deg selv ang. dette. tror du du kan få noe hjelp fra samboer etterhvert også kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå