BareMeg73 Skrevet 24. mars 2013 #1 Skrevet 24. mars 2013 Hvordan kan vi få snuppa på 21 mnd til å slutte å kaste? Alt kastes, enten på noen eller på gulvet eller i veggen. Mat, kopp, flaske, leker... Måltidene er slitsomme, det ser ut som en svinesti.... Hjelp!?
Prompeloff Skrevet 24. mars 2013 #2 Skrevet 24. mars 2013 Slik er det her for tiden og. Snuppa er straks 21 mnd. Med en gang hun begynner å bli mett, flyr tallerken, brødskiver, glass, flasker etc veggimellom. Jeg prøver å overse denne oppførselen, selv om det er skikkelig frustrerende. Enkelte ganger må jeg trekke på smilebåndet og. Jeg tenker at dette er nok en fase de skal gjennom
Barbarella og froskebarna Skrevet 24. mars 2013 #3 Skrevet 24. mars 2013 Samme problem her, 14 mnd. Får tips om å avslutte måltidet med en gang hun begynner med kastingen, og det er jo et godt råd, for da er man vel ofte mett. Problemet her er at hun starter å kaste ting med en gang måltidet starter. Storebror gjorde det samme, og det ble en lang fase med søl men det gikk da til slutt over... Etter laaang tid... :-S
appelsin Skrevet 25. mars 2013 #4 Skrevet 25. mars 2013 Tulla er 21 mnd og vi slår ned på tullete oppførsel ved bordet med en gang. Ikke aggressivt eller sint, men bare helt tydelig. Hvis det er tidlig i måltidet skyver vi henne vekk fra bordet, og etter kort tid vil hun tilbake for å spise mer. Da roser vi henne hvis hun spiser ordentlig, hvis det blir mer tull blir hun skjøvet vekk igjen. Hvis vi tror hun er ferdig med å spise når hun begynner å tulle spør vi om hun er ferdig, hvis hun da sier "ferdig" eller "erdig" som hun sier, må hun si takk for maten "ta ma" og så får hun gå fra bordet.. Man velger sine kamper med de små, vi har valgt måltider som en av våre - og det funker. Vi kan sitte 20-25 minutter å spise hyggelig sammen alle tre:)
Madolyn Skrevet 25. mars 2013 #5 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Av og til tuller Muffin allerede når vi starter måltidet. Da spør vi ham " er du ferdig, er det takk for mat?" Da sier han "nei" og så fortsetter han å spise. Om han fortsatt tuller så sier vi "da er du ferdig da, takk for mat" og så tar vi av ham smekke og vasker hender/munn før vi løfter ham ned på gulvet. Da blir han ofte litt småfortvila og sier "ikke ferdig!" Da er det opp i stolen igjen og da spiser han som regel (relativt) pent til han er mett og selv sier "takke mat" og strekker ut hendene for vask. Forøvrig så ser ikke vi noe galt i å tulle og le litt ved bordet. Muffin må gjerne kle inn brødskiva i servelat og proklamere "løve!! Grrrr!!" før han "river løs" biter med tennene. Og vi skåler mye med vannglassene, "kåååål!!" Men enkelte ting, som det å kaste, slår vi hardt ned på. Nettopp fordi han av og til kaster leker på andre barn/voksne, så det er vel den tingen vi er mest strenge og konsekvente på i hverdagen. Endret 25. mars 2013 av Madolyn&Muffin
appelsin Skrevet 25. mars 2013 #6 Skrevet 25. mars 2013 Høres ut som vi tenker ganske likt om mange ting, Madolyn:)
BareMeg73 Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #7 Skrevet 25. mars 2013 Hun begynner å kaste mat med en gang. Hun er sulten men bruker tiden batr til kasting. Hun kaster maten på gulvet/vegg, eller på oss andre. Leker og annet kaster hun også på oss. - Storebror orker ikke lengre være i stua sammen med henne :-/ Hun bryr seg ikke lengre om å leke bare å kaste. Det er så frustrerende.
Madolyn Skrevet 25. mars 2013 #8 Skrevet 25. mars 2013 (endret) Hun begynner å kaste mat med en gang. Hun er sulten men bruker tiden batr til kasting. Hun kaster maten på gulvet/vegg, eller på oss andre. Leker og annet kaster hun også på oss. - Storebror orker ikke lengre være i stua sammen med henne :-/ Hun bryr seg ikke lengre om å leke bare å kaste. Det er så frustrerende. Her har vi innført en slags time-out på kasting. Ikke på noen andre ting, det er kun kasting som er kjepphesten vår. F eks, Muffin kaster en leke i gulvet. Jeg sier "NEI, ikke kaste leke!" Muffin ser forventningsfullt på meg, gliser og kaster enda en leke i gulvet, gjerne mens han ler. Jeg sier igjen strengt "NEI, IKKE kaste i gulvet! Da må du sitte i gangen!" Muffin ler frydefullt og river ned en stabel med bøker fra bordet. Da reiser jeg meg opp og fører ham bestemt ut i gangen og lukker igjen døra. Setter meg på huk, får øyekontakt og sier "IKKE lov å kaste, NEI! Nå må du sitte på gangen fordi du kaster ting!" Så lukker jeg døra mellom oss og stiller meg rett utenfor (har glassdør så han ser meg) og venter i 5-10-15 sekunder. Så går jeg ut til ham igjen, setter meg på kne og får øyekontakt. "Er du ferdig med å kaste? Skal du være snill gutt?" Hvis han bare vrir seg unna så sier jeg "da må du være mer på gangen, ikke lov å kaste, kaste er NEI!" også stiller jeg meg på andre siden av døra igjen i 5-10-15 sekunder. Så går jeg ut til ham igjen, blikkontakt og sitter på huk. "Er du ferdig med å kaste?" "Ja!" Da gir jeg ham en klem og sier "mamma er kjempeglad i deg og jeg er kjempeglad for at du vil være snill gutt". Så går vi tilbake til stua. Ofte må vi gjennom denne tralten 2-3 ganger før han slutter å kaste ting og av og til må jeg avlede over på noe annet. Men nå er det faktisk et par uker siden sist. Det er kun denne kastingen vi har "time-out" på da det er den som er det største problemet (siden han av og til kaster leker o.l. på andre, og det er IKKE lov å skade andre). Når han blir kjent med denne "time-out'en" og straffen så trur vi det blir enklere å få ham til å slutte med andre uønskede ting. For da kan vi si "gjør du det en gang til må du på gangen" og da vet han jo hva det går i.. I starten var vi på gangen sammen med ham men da skjønte han ikke at han ble straffet, da ville han bare leke videre med oss der. Er derfor vi nå stiller oss på andre siden av døra, for å markere at nå avbryter vi leken fordi han gjorde noe han ikke fikk lov til. Viktig med to advarsler da, og ikke gå rett i time-out. Edit: har lest at mange ett-åringer ikke heltklarer å kople ordet "ikke" med neste ord. Om vi sier "ikke kaste" så oppfatter de kanskje bare ordet "kaste". Så det er viktig å bruke ordet NEI i tillegg dersom du er i tvil på om ditt barn klarer å forstå ordet "ikke". Kjempeviktig å være konsekvent, det barnet søker er rammer, trygghet, grenser og forutsigbare regler. Derfor vi kun har denne kjepphesten i fht barneoppdragelse enn så lenge, for i en travel hverdag så orker vi bare ikke å være 100 % konsekvente med absolutt alt. Endret 25. mars 2013 av Madolyn&Muffin
appelsin Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Nå bare prøver jeg meg frem litt her, men som et forslag til å innføre noe annet enn bare sanksjoner og tilsnakk: hva med å introdusere henne for baller, altså leker som SKAL kastes? Som sagt, jeg er veldig enig i at man skal slå hardt ned på uønsket oppførsel, men kanskje dere også kan innføre tider der kasting er legitimt slik at hun forstår at det er fiint å kaste, hun er flink som får det til - men at det finnes en tid og sted for alt. Her i huset har vi en helt myk IKEA ball, en liten ball som vi har brukt på stranden og en stooot pilates ball. Tulla har etterhvert skjønt at dette er leker som man kan kaste og sparke, og det skal man ikke gjøre med alt annet... Ta initiativ til leker der hun får lov til å kaste disse tingene og rose henne når hun gjør det riktig og når hun bare kaster det hun får lov til? Bare et forslag....
Madolyn Skrevet 25. mars 2013 #10 Skrevet 25. mars 2013 Nå bare prøver jeg meg frem litt her, men som et forslag til å innføre noe annet enn bare sanksjoner og tilsnakk: hva med å introdusere henne for baller, altså leker som SKAL kastes? Som sagt, jeg er veldig enig i at man skal slå hardt ned på uønsket oppførsel, men kanskje dere også kan innføre tider der kasting er legitimt slik at hun forstår at det er fiint å kaste, hun er flink som får det til - men at det finnes en tid og sted for alt. Her i huset har vi en helt myk IKEA ball, en liten ball som vi har brukt på stranden og en stooot pilates ball. Tulla har etterhvert skjønt at dette er leker som man kan kaste og sparke, og det skal man ikke gjøre med alt annet... Ta initiativ til leker der hun får lov til å kaste disse tingene og rose henne når hun gjør det riktig og når hun bare kaster det hun får lov til? Bare et forslag.... Her har vi både stoffball fra ikea, liten fotball og diverse baller og hockeykøller. Stor stas med leker som SKAL kastes ja
BareMeg73 Skrevet 25. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 25. mars 2013 Hun kaster både kaste leker (baller i forskjellige varianter) og alle andre leker. Det mest slitsomme er måltider og maten som kastes. Det er mange mnd siden jeg spiste middag med de andre, for jeg må holde fast fatet hennes og forhindre at alt går i gulvet :-/ Takk for gode tips - skal prøves fra i morgen :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå