Gå til innhold

Noen her som er gastric bypass-operert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble operert i februar, men synes jeg går ned fryktelig lite, og sakte... Hva var din opplevelse?

Blir også kvalm hver gang jeg spiser...blir sittende over doskåla å brekke meg i ti minutter hver gang jeg har spist..noen tips mot dette?

Anonym poster: b9f2299d94dc9458aca5e6086894d90d

Skrevet

Får du ikke oppfølging da? Dette høres ikke normalt ut, vil anbefale deg å rådføre deg me de som opererte deg! Jeg er opr med sleeve og opplever ikke dette i allefall, og har et bredt nettverk med andre opererte, alle de andre er bypassopr og ingen nevner de problemene du har fått.

Anonym poster: 6c5126b92c8920286cd4ef4e511e667f

Skrevet

Hvordan man reagerer på mar og hvor fort man går ned, og hvor mye man hår ned, etter en gbp er veldig individuelt.

Noen får veldig store plager etter gbp, andre ikke noe.

Selv hadde jeg problemer med at første gang jeg spiste noe etter gbp ble jeg dårlig. Kvalm, uvel og diaré. Måtte spise bitte litt av gangen.

Du er fremdeles temmelig nyoperert. Spis lite, Max 1/2 skive (om du i det hele tatt kan spise brød) . Jeg kunne ikke spise brød det første året. Spiste knekkebrød med gulost. Første gangen jeg spiste en liten pizzabit trodde jeg at jeg skulle dø. Stakkars svigermor som trodde hun hadde forgiftet meg. Lå i senga en time og vrei meg pga smerter, etter det satt jeg på do i nesten en time med diaré mens jeg kaldsvettet.

Når det gjelder å gå ned i vekt så er du fremdeles nyoperert. Det kan løsne snart. Men noen går ikke ned noe særlig heller.

For meg virker det ikke som om du har hatt nok informasjon før du tok operasjonen.

Anonym poster: 365b56b8bfe76b9950a2529cd3e23ffc

Skrevet

noen som har en god forumside for denne operasjoen?

Vurderer sterkt, men vil halitt mere info først.

:-)

Anonym poster: b571a112399401a22da0d49ff3dee939

Skrevet

Hvordan man reagerer på mar og hvor fort man går ned, og hvor mye man hår ned, etter en gbp er veldig individuelt.

Noen får veldig store plager etter gbp, andre ikke noe.

Selv hadde jeg problemer med at første gang jeg spiste noe etter gbp ble jeg dårlig. Kvalm, uvel og diaré. Måtte spise bitte litt av gangen.

Du er fremdeles temmelig nyoperert. Spis lite, Max 1/2 skive (om du i det hele tatt kan spise brød) . Jeg kunne ikke spise brød det første året. Spiste knekkebrød med gulost. Første gangen jeg spiste en liten pizzabit trodde jeg at jeg skulle dø. Stakkars svigermor som trodde hun hadde forgiftet meg. Lå i senga en time og vrei meg pga smerter, etter det satt jeg på do i nesten en time med diaré mens jeg kaldsvettet.

Når det gjelder å gå ned i vekt så er du fremdeles nyoperert. Det kan løsne snart. Men noen går ikke ned noe særlig heller.

For meg virker det ikke som om du har hatt nok informasjon før du tok operasjonen.

Anonym poster: 365b56b8bfe76b9950a2529cd3e23ffc

Dere må vite det at jeg ikke tok lett på denne operasjonen.

Jeg har stått på venteliste i over to år, og da valgte jeg å gjøre dette privat på Aleris.

Jeg skal på kontroll i mai, og jeg merker at ting stadig forandrer seg....det er derfor jeg ikke har følt for å kontakte aleris, fordi jeg vil gi ting tid til å gå seg til.

Jeg har allerede hatt en ganske stor komplikasjon etter operasjonen, da jeg på dag 5 ble innlagt med blodpropp i den ene lungen. Og derfor ser jeg ikke på de "plagene" jeg opplever nå som noe fælt...jeg bare lurte på hvordan andre har opplevd denne operasjonen da det oppleves veldig individuellt.

Jeg ble operert den 20. februar...jeg har gått ned fra 121 kg, til 112 i dag... så jeg går jo ned, bare sakte... enda jeg spiser bittelite..

Jeg vet ikke, men jeg lurer jo også på om jeg sliter å gå ned pga pcos... Jeg er heller ikke flink nok med vitaminene, drikke nok, og nok proteiner enda...men jeg jobber med det hver dag!

Anonym poster: ed43c08658b5ee7694db728a27c6aaf4

Skrevet

Du er nyoperert enda. Noen opplever og gå sakte ned i begynnelsen for så og rase ned. Dette med kasteopp er helt normalt i lang tid. Hva spiser du?

Anonym poster: 36a82f70b6e5ec2b23581ca4bb4171ac

Skrevet

Dette med at du er kvalm kan komme av forskjellige ting. Dersom du vet at den maten du spiser er riktig så kan det være at du spiser for fort? Er du nøye nok med å ikke drikke til maten f.eks? Dette fører til at maten passerer for fort og dermed blir du fortere dårlig... Og orker også mer mat...

Jeg ble operert i september 2011 og gikk ned 70 kg på 1 år. Fra 140 til 70 kg.

Jeg har vært veldig heldig og ikke hatt noen spesielle plager bortsett fra at jeg dumper dersom jeg spiser for fet mat eller for fort. Det er jo bare bra igrunn :-)

Eneste jeg sliter voldsomt med nå er et komplisert svangerskap. med 2 mnd ekstrem svangerskapskvalme, lavt blodtrykk, blødninger og nå morkakesvikt. Er i uke 31 nå og veier 3 kg mindre nå enn jeg gjorde når jeg ble gravid. Om dette er pga jeg er operert er det jo ingen som vet siden dette kan skje med alle bare man har nok uflaks :-)

Skrevet

Det er ingen liten nedgang det der du. Du har for store forventninger til vektnedgangen. Konsentrer deg om å spise, lite og ofte. Finn ut hva du tåler og ikke tåler. Etter hvert kan du prøve de tingene du ikke tålte om igjen. Jeg opplevde at ene dagen tålte jeg ikke en spesiellting for to dager senere og gjøre det. 4 år etter er det fremdeles ting jeg ikke klarer å spise, som epler, pære, gr.saker. Ligger som en tung masse i maven og gjør meg kjempe kvalm. Spiser jeg youghurt sakte går den ned. I det hele tatt bør jeg spise sakte.

Jeg kam spise 280 gr. biff om den er stekt godt og ikke er seig. En McDonalds burger kan jeg bare spise 1/2 av før jeg blir uvel. Bare til sammenligning.

Du må finne din greie når det gjelder mat. Prøve deg frem.

Det finnes forum, husker ikke hva dem heter lengre.

Skrevet

Tusen takk for mange gode svar :) Jeg er jo fortsatt der hvor jeg skal spise findelt/most mat. Det som ikke kan moses tygger jeg veeeeldig godt...og jeg prøver å spise sakte. Jeg har prøvd å spise brød, og det funker ikke. Da blir jeg kjempekvalm, og svetten hagler!

Jeg prøver å få i meg mye kylling, og fisk pga proteinene. Jeg har forsøkt å blande proteinpulver i maten men jeg blir kvalm av tanken av en eller annen grunn :/

Jeg drikker ikke til maten, men det er ikke alltid jeg klarer å vente de 30 minuttene...men jeg øver på det også!

Det med at jeg føler jeg går ned lite er fordi jeg har lest blogger osv hvor de går ned 500-1000 gram hver dag!! Og jeg hadde håpet jeg også skulle være en av de, men samtidig har jeg troren på at om jeg går ned gjevnt ca 1,5 kg i uken så vil kanskje huden ikke bli så slapp.

Det positive er at jeg nå plutselig har fått normal menstruasjon igjen! Det har jeg ikke hatt siden 2009!!!

Skrevet

Syns ikke vektnedgangen din er liten først og fremst, skal du gå ned 9 kg i måneden i ett år er det ikke mye igjen av deg til slutt ;) Ble selv operert i 2008 og gikk ned 50 kg, alt det første året.

Når det gjelder maten: spiser du rett? Husk at maten må tygges veldig godt og du må spise veldig sakte nå i begynnelsen, samt i små mengder. Ikke spis til du er mett nå i begynnelsen, stopp litt før og vent, metthetsfølelsen kan komme litt forsinket.

Jeg syns uansett du skulle tatt deg en telefon til Aleris og høre med dem, du har rett på den oppfølgingen du trenger og har tross alt betalt mye for det.

En liten kommentar til Madam Mim: jeg er nå gravid for andre gang etter operasjonen og har hatt helt normale svangerskap. Litt lav hb, men bruker jern, legger litt lite på meg, men barna er helt normalt store.

Anonym poster: 045049011f33a212552d2304d9f7f25f

Skrevet

Jeg spiser forresten helt normalt nå og drikker til maten. Vet man ikke skal gjøre det, men klarer ikke å spise uten å drikke rett og slett.

Til deg som spurte om forum: http://www.vektoperasjon.no/

Anonym poster: 045049011f33a212552d2304d9f7f25f

Skrevet

9 kg på en mnd er ikke lite.

Anonym poster: ca99f5a310d4e71bf76a78a907e98cb7

Skrevet

Be om å få sjekket galleblæren. Jeg slet med voldsom kvalme, smarte og oppkast etter gp i nesten to år. Var gallestener, og det utviklet seg til galleblærebetennelse før jeg ble trodd av leger. Fikk beskjed om at det var vanlig å bli kvalm etter gp operasjon.

Skrevet

Jeg fjernet galleblæren i 2008 jeg, så det kan umulig være derfor.. sitter og spiser et knekkebrød nå, og enn så lenge ser det ut til å gå bra :) Dette med kvalme hver gang jeg spiser startet for ca en uke siden, så jeg håper det er forbigående....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...