Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg elsker sushi, men kun spist laks frem til nå.

Men har lyst til å smake på mye mer.

Har lest man ikke skal spise tunfisk og reker når man ammer.

Vil det si jeg må holde meg unna skampi?

Og hvis jeg spiser alt, til og med det jeg ikke kan spise, når er det da ute av kroppen igjen?

Når jeg legger han, våkner han ikke før i alle fall 8 timer senere for amming. Og i værste fall kan han få en flaske MME hvis han våkner før.

Må man virkelig holde seg unna??

Skrevet

Man skal holde seg unna visse typer fisk og skalldyr, som bl.a tunfisk, pga innhold av miljøgifter som kan være skadelig for barnets utcikling, liste på matportalen.no . Reker er vel en avkreftet myte om at det er allergiutløsende, har ikke sett scampi på fy-lista til matportalen heller. Hvor lenge miljøgiftene er i blodet vet jeg ikke.

Skrevet

Ammende bør i tillegg unngå disse typene fisk:

• Blåkveite over 3 kilo
  • Ferskvannsfisk av typen: All gjedde, abbor over 25 cm, ørret over én kilo, røye over én kilo
  • Fiskelever og produkter med fiskelever, som for eksempel Svolværpostei og Lofotpostei.
  • Brunmat i krabbe og hummer (hvitt kjøtt i klør og skallhus kan trygt spises).
  • Skjell: Fordøyelseskjertelen i kamskjell og nyren i o-skjell. Se også blåskjellvarselet.
  • Eksotisk fisk: Hai, sverdfisk, skater, fersk tunfisk. Tunfisk på boks er trygt.

Skrevet

... fra matportalen. Jeg har spist kamskjell-maki en gang, fordi jeg viste ikke bedre :-/. Den lille lever ennå.

Skrevet

Jeg vet hva jeg skal holde meg unna av fisk.

Men man skal også holde seg unna alkohol. Men kan alikevel drikke det hvis man ventet med å amme så og så lenge. Er det som med alkohol liksom?

Skrevet

Fiskeslagene man skal holde seg unna er pga fare for høye nivåer av tungmetaller, og ikke minst er det varierende mengde tungmetaller slik at det er vanskelig å gi råd av typen "maks et måltid pr uke" eller så og så mange gram. Tungmetaller lagres i fettvev både hos fisk og menneske, og frigjøres raskest fra fettet ved amming (og slanking), det kommer tildels ut ellers også, men mye saktere.

Man bør derfor holde seg unna disse fiskeslagene for å unngå å ta opp mer tungmetaller i kroppen. Det er ikke krise å spise det en enkelt gang eller to, men man bør unngå det i det store og hele. Det er ikke noe poeng å vente så og så mange timer før man ammer - det er i såfall snakk om år, og det er jo litt lenge i forhold til amming.

Det har vært forsket en del på sammenhengen mellom diverse miljøgifter i melka og konsekvensene for babyer i andre land (bla. i Vietnam, der krigen på 60- og 70-tallet la igjen svært mye miljøgifter), og det viser seg at konsekvensene for kognitiv utvikling (dvs hjernen, bla. læring) for ammebarn av å få i seg miljøgifter via morsmelk er MINDRE enn det man skulle forvente ut fra mengden morsmelk. Morsmelka har altså andre gode egenskaper som i veldig stor grad oppveier de negative konsekvensene den typen miljøgifter gir.

Reker/scampi kan man spise fritt, det er en gammel myte at de kan føre til allergi.

Skrevet

... fra matportalen. Jeg har spist kamskjell-maki en gang, fordi jeg viste ikke bedre :-/. Den lille lever ennå.

Vanligvis tror jeg de fjerner fordøyelseskjertelen :) Selve kamskjellet kan man spise!

Skrevet

Takk for gode svar. Spiste sushi i kveld, men holdt meg kun til laks. Får gjøre det til jeg er ferdig med ammingen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...