Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 23. mars 2013 #1 Skrevet 23. mars 2013 Han er litt utilfreds på kveldstid og jeg tenkte at vi kan starte litt forsiktig med grøt og mos istede for mme, men etter en god start hvor han gapte opp og virket til å like spesielt mosen godt, kniper han munnen helt igjen bare han ser skjeen. Samme hvordan jeg lokker og prøver å distrahere så kniper han gommene sammen så jeg må tvinge skjeen inn hvis han skal få i seg noe. Noe som har tips til hvordan få han til å spise? Det nytter jo ikke med smaksprøver når han nekter å smake i det hele
Ikkesåallerværst Skrevet 23. mars 2013 #2 Skrevet 23. mars 2013 La han leke med maten, og dypp fingrene hans i grøten/mosen. Noen er veldig standhaftige med ikke å spise noe særlig, så smør deg med tålmodighet.. Jeg fullammet andremann nesten til han var åtte måneder..
*Ninnin* Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 Barn viser tegn til interesse for maten og vil smake, etterhvert, da dem er klare for å spise annet enn mm. Så kanskje bare vente en ukes tid og prøve igjen? Må jo ikke ha annet enn melk enda
Gjest ♥♥♥InMyHeart♥♥♥ Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 Barn viser tegn til interesse for maten og vil smake, etterhvert, da dem er klare for å spise annet enn mm. Så kanskje bare vente en ukes tid og prøve igjen? Må jo ikke ha annet enn melk enda Han var interessert da vi startet, men noe har skjedd på veien Jeg har litt lite melk på ettermiddag/kveld og derfor tenkte jeg å prøve litt grøt. Men vi stresser ikke, får ta en liten pause og prøve igjen. Takk for svar til dere begge - det er noen år siden jeg hadde baby i hus og endel har jeg rett og slett glemt.
Vinterblomst Skrevet 24. mars 2013 #5 Skrevet 24. mars 2013 mi er bare 4,5 mnd og jeg gir smaksprøver hver dag. jeg startet for noen uker siden da hun har vært urolig på nettene og jeg nærmer meg literen på mme. Nå ser det ut til å ha virkning, hun våkner ikke så ofte eller piper/grynter.. Men noen dager er det hun fikk dagen før ikke like gøy, så alle dager er slett ikke like prøv deg frem med ulike smaker. Jeg startet med kokt gulrot istedet for grøt da jeg syns grøt har fått ufortjent stor plass med innføring av mat kokt gulrot eller potet, søtpotet ( var ikke så gøy), aprikos, mango, pære er digg! også koker jeg grøt på risflak, som hun har fått i flaske (velling, kveld ) de dagene hun ikke vil ha noe.. Smake risgrøt med eller uten frukt er topp noen dager, andre dager ikke syns det er spennende å prøve nye ting. Idag skal jeg prøve avokado
gale damen Skrevet 24. mars 2013 #6 Skrevet 24. mars 2013 Jeg fatter ikke hvorfor vi er så opptatt av grøt her til lands.. Grønnsaker er lettere fordøyelig for en liten mage. Velling kan vel være greit å prøve dersom munnen lukkes ved synet av en skje :-)
Ikkesåallerværst Skrevet 24. mars 2013 #7 Skrevet 24. mars 2013 Det er sikkert lettere å fordøye, ja, men sannsynligvis er vi her til lands mer opptatt av grøt og korn fordi vi har flere måneder med vinter enn med sommer. Korn lagres bedre enn frukt og grønt, og dessuten er grønnsaker og frukt som ikke er modnet på trærne under solen, men i en lastebil på vei gjennom Europa, mindre næringsrik enn den som de spiser i middelhavslandene. På sommeren er norsk frukt og grønt av veldig god kvalitet også, men sommern er jo kort. Før i tida hadde de dårlige muligheter for kjøling, og mat fraktet fra solrike land en delikatesse. Det var vel ganske utenkelig for våre bestemødre å servere babyen avocado hver dag.. Ikke så rart de her til lands valgte å gi barna grøt fra korn med mye jern og spedde på med bær og rotgrønnsaker. Dette er overhode ikke svar på spørsmålet, og jeg mener ikke å være spydig! Men jeg syns det er viktig å ikke glemme kultur, historie og geologi når det trekkes frem at norsk brødkultur er så dårlig. Måtte bare! Når det er sagt, avocado og grønsaksmos er supert for babyer, og noen liker sikkert det bedre enn grøt.
gale damen Skrevet 24. mars 2013 #8 Skrevet 24. mars 2013 Jeg har aldri tenkt på at det kunne være grunnen,men det høres veldig logisk og riktig ut. For øvrig synes jeg ikke at norsk brødkultur er så dårlig, bare litt kjedelig i lengden ;-)
Ikkesåallerværst Skrevet 25. mars 2013 #9 Skrevet 25. mars 2013 Jeg har aldri tenkt på at det kunne være grunnen,men det høres veldig logisk og riktig ut. For øvrig synes jeg ikke at norsk brødkultur er så dårlig, bare litt kjedelig i lengden ;-) Kjedelig, det er jeg enig i
Gjest Nina10 Skrevet 26. mars 2013 #10 Skrevet 26. mars 2013 Sånn har det vært her og, starta bra og syns grøten var god. så gikk det over til å syns det var fæle greier å lukka munn.. så har vi droppa det en uke og prøvde igjen i dag og da var han like gira som første gang igjen:)
November-spire-79 Skrevet 26. mars 2013 #11 Skrevet 26. mars 2013 Det går tregt her også. Hun kniper munnen igjen av og til men samtidig er hun kjempeglad når jeg kommer med maten hennes hun får most eple denne uka og jeg presser ikke på. Bruker god tid. Hun ler og koser seg når vi smaker. Hun er snart 5 måneder nå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå