Sikkertforgammel Skrevet 23. mars 2013 #1 Skrevet 23. mars 2013 Hadde første kontroll i uke 9+1. Det er vanlig å ha neste kontroll i uke 24 sier legen min. Har jo selvfølgelig rutine-ul i uke 18-19 men... 15 uker uten kontroll for å sjekke sf-mål, fosterlyd, bt og hb?? Er det noe nytt, og er det sånn overalt i Norge eller? Ved siste sv.skap (2008) gikk jeg hver mnd-6 uke i starten.
Klar for nr2 **med spire** Skrevet 23. mars 2013 #2 Skrevet 23. mars 2013 Det er helt vanlig virker det som. Fra ca uke 24 er d kontroll en gang i mnd frem til uke 36. Jeg tilhører 3. Trimester. Sist gang hadde jeg kontroll hver uke etter uke 36. Men nå er d kontroll uke 36-38 og 40. Evt uke 41 på sykehus..
Mamma med spire Skrevet 23. mars 2013 #3 Skrevet 23. mars 2013 I følge min lege var det også den første kontrollen mellom uke 8 og 12, ul i uke 18, kontroll hos lege eller jm i uke 24 og neste igjen i uke 36. Jeg skal ringe jm å høre om dette stemmer siden legen jeg var hos aldri har tatt en eneste svangerskapskontroll før.
Julibaby 2013 Skrevet 23. mars 2013 #4 Skrevet 23. mars 2013 Det høres veldig normalt ut. Det er få undersøkelser i begynnelsen, sikkert fordi de ikke kan gjøre så mye om det går galt dessverre. Det er en i uke 10-12, ordinær UL i uke 18 ca og neste i uke 24, men etter uke 24 blir du kalt inn en gang i mnd..
Sikkertforgammel Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #5 Skrevet 23. mars 2013 Det høres veldig normalt ut. Det er få undersøkelser i begynnelsen, sikkert fordi de ikke kan gjøre så mye om det går galt dessverre. Det er en i uke 10-12, ordinær UL i uke 18 ca og neste i uke 24, men etter uke 24 blir du kalt inn en gang i mnd.. De kan jo gjøre MASSE før uke 24! Som å oppdage begynnende svangerskapsforgiftning, ved å måle bt og sjekke urinen for protein. Da ordineres man jo til full sykemelding. Og de kan oppdage lav hemoglobin, hvor man må starte med å ta jern. Ja, mange andre ting og. Syns det er rart å skulle gå nesten 3 mnd uten en sjekk...
Sikkertforgammel Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #6 Skrevet 23. mars 2013 I følge min lege var det også den første kontrollen mellom uke 8 og 12, ul i uke 18, kontroll hos lege eller jm i uke 24 og neste igjen i uke 36. Jeg skal ringe jm å høre om dette stemmer siden legen jeg var hos aldri har tatt en eneste svangerskapskontroll før. Skal være kontroll i ukene 24, 28, 32, 36, 38, 40, 41 står det på arket jeg fikk av legen.
Julibaby 2013 Skrevet 23. mars 2013 #7 Skrevet 23. mars 2013 Ja, men de kan ikke redde babyen før uke 24 ca. Og selv da er det mange barn som ikke klarer seg. Jeg er helt enig med deg, jeg synes det er for få kontroller, men det er det svaret jeg fikk da jeg spurte hvorfor kontrollene var så sjeldne i begynnelsen. Svangerskapsforgiftning pleier som regel å komme etter uke 24 fikk jeg beskjed om..
Annte Skrevet 23. mars 2013 #8 Skrevet 23. mars 2013 (endret) Jepp eg og har neste kontroll uke 24 utenom ordiner ultralyd da. Levert urinprøve x 2 hos fastlegen. Evnt stixer eg den sjølv. Kan kjøpe urinstix på apoteket om en er bekymret. Er veldig lett å følge for de som ikke er helsepersonell også Endret 23. mars 2013 av Annte
Sikkertforgammel Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #9 Skrevet 23. mars 2013 Jepp eg og har neste kontroll uke 24 utenom ordiner ultralyd da. Levert urinprøve x 2 hos fastlegen. Evnt stixer eg den sjølv. Kan kjøpe urinstix på apoteket om en er bekymret. Er veldig lett å følge for de som ikke er helsepersonell også Jo men dette syns jeg burde vært en selvsagt del av den ordinære svangerskapskontrollen..
Annte Skrevet 23. mars 2013 #10 Skrevet 23. mars 2013 Jepp eg og har neste kontroll uke 24 utenom ordiner ultralyd da. Levert urinprøve x 2 hos fastlegen. Evnt stixer eg den sjølv. Kan kjøpe urinstix på apoteket om en er bekymret. Er veldig lett å følge for de som ikke er helsepersonell også Jo men dette syns jeg burde vært en selvsagt del av den ordinære svangerskapskontrollen.. Ja ser jo den:) er jo konstant forandringer på regler i dette helsevesenet. Men sikkert ikke noe problem og gå oftere å levere urinprøve måle bt etc om en er litt bekymra. Fikk beskjed av fastlegen min at jeg bare måtte ta kontakt om jeg ønsket det:)
Sikkertforgammel Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #11 Skrevet 23. mars 2013 Ja, men de kan ikke redde babyen før uke 24 ca. Og selv da er det mange barn som ikke klarer seg. Jeg er helt enig med deg, jeg synes det er for få kontroller, men det er det svaret jeg fikk da jeg spurte hvorfor kontrollene var så sjeldne i begynnelsen. Svangerskapsforgiftning pleier som regel å komme etter uke 24 fikk jeg beskjed om.. Jo men forstadiet til sv.sk.forg. kan da oppdages tidligere. Og det er faktisk noen som utvikler det i uke 20. De barna kunne vært reddet dersom man hadde oppdaget symptomene tidligere enn ved u 24. Synes hvertfall det skulle vært en kontroll med hb måling, urinprøve og sf-måling i uke 16-18.
Sikkertforgammel Skrevet 23. mars 2013 Forfatter #12 Skrevet 23. mars 2013 Ja, men de kan ikke redde babyen før uke 24 ca. Og selv da er det mange barn som ikke klarer seg. Jeg er helt enig med deg, jeg synes det er for få kontroller, men det er det svaret jeg fikk da jeg spurte hvorfor kontrollene var så sjeldne i begynnelsen. Svangerskapsforgiftning pleier som regel å komme etter uke 24 fikk jeg beskjed om.. Jo men forstadiet til sv.sk.forg. kan da oppdages tidligere. Og det er faktisk noen som utvikler det i uke 20. De barna kunne vært reddet dersom man hadde oppdaget symptomene tidligere enn ved u 24. Synes hvertfall det skulle vært en kontroll med hb måling, urinprøve og sf-måling i uke 16-18. OG bt seff!
lalita Skrevet 23. mars 2013 #13 Skrevet 23. mars 2013 Jordmoren min vil ha meg inn midt i uke 14, så vi har en mellom 1.svangerskapskontroll hos lege, og ultralyd i uke 18. Og så ville de ha en mellom hver kontroll hos legen. Så jeg opplever at det er mer enn det du får!
sonja77 Skrevet 24. mars 2013 #14 Skrevet 24. mars 2013 Hvorfor ringer du ik jordmor, hun følger jo også opp i mellom legebesøk? Jg var der en gang i mnd fra uke 15 i tilegg til lege.
Sikkertforgammel Skrevet 24. mars 2013 Forfatter #15 Skrevet 24. mars 2013 Ja, det skal jeg gjøre. Synes det er altfor lenge å vente 15 uker!
MammaMø84 Skrevet 24. mars 2013 #16 Skrevet 24. mars 2013 Du kan få ekstra kontroller hos legen og det sa jaffal min lege, her i kommunen får me ikke oppfølging av jm vis vi har flere barn fra før, fordi di ikke har nok kapasitet....
You can call me Dårris Skrevet 26. mars 2013 #17 Skrevet 26. mars 2013 Tror det er store forskjeller fra lege til lege her. Jeg går til lege en gang pr mnd, uavhengig av andre kontroller. Har feks kontroll to dager etter OUL... Men regner legen din da med at du skal til jordmor i mellomtiden?
Sikkertforgammel Skrevet 26. mars 2013 Forfatter #18 Skrevet 26. mars 2013 Tror det er store forskjeller fra lege til lege her. Jeg går til lege en gang pr mnd, uavhengig av andre kontroller. Har feks kontroll to dager etter OUL... Men regner legen din da med at du skal til jordmor i mellomtiden? Nei vi har ikke snakket om besøk til jordmor. Han sa bare at neste kontroll var i uke 24.
lalita Skrevet 26. mars 2013 #19 Skrevet 26. mars 2013 Ring den helsestasjon du kommer til å gå til når barnet er født. Jordmoren der vil sikkert møte deg flere ganger før fødsel. Jeg ringte og fikk time uke 15.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå