Gå til innhold

noen som har mye erfaringer med nyfødte kattunger og kattemamma?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri hatt nyfødte kattunger tidligere, og på torsdag fikk pusen vår fire skjønne små. Hun er en flink og oppofrende mor som stort sett setter ungene først. Hun har derimot begynt å komme ut av kassen for å hente meg, som om hun trenger hjelp. Da har ungene "sloss" om pattene, og mor virker litt fortvilet. Roer seg fint når jeg hjelper til. Idag derimot har hun gått fra dem mens de har diet, finner ikke roen i kassen, vandret mye frem og tilbake hvis jeg ikke sitter ved siden av henne ved kassen. Er dette normalt? Jeg må gjerne sitte å kose med henne for at hun skal holde seg i ro, og ingen må gå forbi. Hun begynner også å vaske ungene ganske voldsomt, og biter de rundt hals/hodet. Helt forsiktig, men hun vil ikke flytte de, og ungene hyler. Skal jeg bare trekke meg unna og la henne styre selv? Beklager ingen avsnitt og skrivefeil, skriver på telefon

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje du skulle kontaktet dyrlege å høre? Min katt var veldig ung da hun fikk første kullet sitt. Det var ikke helt heldig, da hun var litt for voldsom med dem.

Men det gikk bra og de vokste opp til fine friske kattunger:)

Anonym poster: ce3bf815c0098b017fc7a11332e8e9f0

Skrevet

Jeg har opplevd det samme med tre av mine katter, både under fødsel (med hodet hengene ut der bake, har mor kommet for å hente meg når jeg går..) og i tiden etterpå. Den ene katten min skulle bite meg (ikke hardt) under hver eneste ri, så jeg trodde hun ville ha meg bort - men da ble hun enda mer hysterisk :P

Hvor står kassen i forhold til hvor du normalt sett oppholder deg? Er det noen mulighet til å flytte kassen opp i sofaen når du sitter i den (da kan du jo passe på at det ikke henger en baby fra puppen mens mor skal hoppe ned en tur)?

Det sies jo at kattene klarer seg utmerket godt selv, men om jeg hadde hatt mulighet til å være nært de hele tiden så hadde jeg gjort det. Kattene er forskjellige, den ene jeg hadde ville feks ikke at vi skulle komme i nærheten av babyene hennes, så hun gjemte de for oss hele tiden. At hun vasker de voldsomt ser jeg ikke på som noe problem i det hele tatt, det har mine alltid gjort :)

Skrevet

Må også legge til at etter en liten stund har mine alltid følt seg tryggere i morsrollen, så da har de ikke vært så avhengig av å ha meg der :) Og ikke minst, står kassen et sted hvor pusemoren normalt sett liker å ligge å kose seg?

Skrevet

Snakk med dyrlegen, kjøp katte mme (det er alltid lurt å ha i hus da man skal ha kattekull), og steriliser og chip henne så fort hun er klar.

Anonym poster: 1c9128d251190661c9dd0bd33b9ff764

Skrevet

Den ene katta vi hadde var ekstrem til p oppsøke kontakt når den hadde kattunger. Så kurven med kattungene og mor ble flyttet bort i sofaen til oss. Etter noen dager fikk den mjauet oss til sofen om vi ikke var der, for den skulle ha barnepass til de små selv om de sov. Noen måtte sitte ved siden av de mens hun var på do eller spiste. Var det midt på natten vekte hun ett barn for at det skulle passe på mens hun fikk ordnet det hun skulle.

Ungene vokste som de skulle og alt var bra, var bsre litt mye mas men veldig mye kos også. En skikkelig hønemor av en mammapus.

En annen pus vi har ville ikke være alene når hun fødte, det ble full krise når jeg måtte på do. Prøvde å bære med seg kattungen hun akkurat hadde født og en ksttunge halveis ute, så da måtte jeg bare knipe og rope inn en unge til å ha vakskifte for meg.

Så her i huset er slik adferd helt vanlig når kattene har unger, og av eerfaring så gir det seg etterhvert.

Anonym poster: 617492a952559232487156dec166d338

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...